معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش: سرود یکی از بهترین ابزارها برای نهادینه شدن آموزه‌های تربیتی است

تهران (پانا) - مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره همسرایان امور تربیتی (کرال فرهنگیان) صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۹۷۴۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش: سرود یکی از بهترین ابزارها برای نهادینه شدن آموزه‌های تربیتی است

علیرضا کاظمی در این مراسم با ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم به عنوان یک حرکت اثرگذار در جامعه گفت: در بحث هنر در رسیدن به کمالات انسانی بحثی نیست و خداوند خالق زیبایی‌هاست و تنوع و نوآوری در زیبایی‌های مختلف در نظام تعلیم و تربیت را از مهم‌ترین کمالات خود می‌داند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بدون هنر هیچ انسانی به کمال نمی‌رسد و قابل تصور نیست. دستیابی به کمالات انسانی دور از ابزار هنر، درک هنر، خلق زیبایی‌ها و آثار هنری موثر نخواهد بود.

او افزود: باید از دو منظر به مقوله هنر نگاه کنیم؛ نقش هنر و به طور ویژه موسیقی، سرود و نغمه‌های اثربخش و حماسی در دستاوردهای انقلاب و نظام یک نکته مهم است. اگر مولفه‌های پیروزی و دستاوردهای چهل ساله انقلاب را کنار هم بگذاریم یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در حفظ روحیه حماسی مردم در تقویت هویت ملی و دینی نسل جوان در انتقال بسیاری از فرهنگ‌ها و ارزش‌ها و هنجارهای دینی یقینا سرود و موسیقی و نغمه‌های دینی و انقلابی است که امروز هم نقش اول را دارد.

کاظمی گفت: علی‌رغم نگاهی که بعضی‌ها به حوزه سرود دارند و آن را یک حرکت هنری مطابق با ذائقه‌های مخاطبان نمی‌دانند اما اکنون یقینا اثر یک سرود به لحاظ لذت‌بخشی، زیبایی، انتقال محتوا و مفاهیم ارزشمند است و هیچ هنری نتوانسته جای آن را بگیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: شک نکنید این گفته برای تضعیف این جایگاه هنری در نظام هنری خواسته دشمن است لذا ما حتما باید از این ظرفیت ارزشمند بیشتر استفاده کنیم. کرال فرهنگیان و جشنواره همسرایان می‌تواند این خلا را در نظام آموزشی و تربیتی پر کند.

او افزود: زمانی می‌توانیم دانش‌آموزان و جامعه‌ای شاد داشته باشیم که معلمانی شاد داشته باشیم، زمانی می‌توانیم تعلیم و تربیت تمام ساحتی را به متربی خود منتقل کنیم که معلمانی برخوردار از ساحت‌های تربیتی داشته باشیم به ویژه اینکه نقش ساحت تربیت هنری نسبت به سایر نقش‌های ساحت‌ها حاکمیتی است.

کاظمی ادامه داد: می‌دانیم که ابزار هنر بهترین ابزار و موثرترین آن برای انتقال پیام‌های دینی، اقتصادی، اجتماعی و علمی به مخاطب است لذا امروز جشنواره همسرایان فرهنگی می‌تواند حرکت اثربخش را به یک حرکت سراسری تبدیل کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: سرود آسان‌ترین، بهترین و اثربخش‌ترین موقعیت تربیتی است که یک معلم می‌تواند در کلاس درس خلق کند. نقش‌پذیری و ده‌ها کارکرد تربیتی در سرود در هیچ موقعیت تربیتی نیست. از این منظر به سرود اهمیت می‌دهیم چراکه می‌تواند نقش ماندگاری در تربیت دانش‌آموزان داشته باشد.

او افزود: نظام تعلیم و تربیت از فقدان تربیت رنج می‌برد لذا باید به دنبال خلق موقعیت‌های تربیتی برای نهادینه شدن آموزه‌های تربیتی باشیم و سرود یکی از بهترین این ابزارهاست.

کاظمی در پایان گفت: انتطار داریم یک معلم فیزیک و ریاضی رهبر یک جریان هنری در کلاس درس باشد اگر در این جشنواره ۳۰۰ همکار فرهنگی را داریم انتظار دادیم که ۳۰۰ گروه سرود در مدارس کشور شکل گیرد لذا این جشنواره را سال آینده با دقت بیشتر و کیفیت بهتر دنبال خواهیم کرد.

سرود شادابی را در مدارس ایجاد می‌کند

در ابتدای این مراسم نیز علی رمضانی گفت: جریان‌ساز‌ترین، فعال‌ترین و بزرگترین فعالیتی که می‌تواند در آموزش و پرورش گفت دغدغه مقام معظم رهبری است سرود و همسرایایی است.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هیچ فعالیتی در آموزش و پرورش نیست که با همکاری گروه یک سال کار کنند جز سرود و همسرایان. بزرگترین دغدغه در کشور که هنوز مرتفع نشده توجه به زبان ملی و فرهنگ و ادبیات محلی است که فقط در معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شکل گرفته است.

او افزود: سرود شادابی را در مدارس ایجاد می‌کند. تاکید سند تحول بنیادین بر ایفای نقش تمام ارکان مدرسه در تربیت است که این کار در سرود اتفاق می‌افتد. اگر می‌خواهیم پیام رهبری روی زمین نماند و هویت ملی و دینی و فرهنگ و ادبیات محلی پابرجا باشد باید همه کمک کنند.

دانش‌آموز باید در مدرسه لذت ببرد و یکی از راه‌های این لذت می‌تواند موسیقی باشد

محمد صیدلو هم در ادامه این مراسم با بیان اینکه امیدواریم آموزش و پرورش بتواند دانش‌آموزان هنرمندی تربیت کند تا از آسیب‌های اجتماعی کاسته شود گفت: اینکه همکاران در گروه‌های مختلف کرال فعالیت می‌کنند هنرمند خواهند شد. این یکی از فواید برگزاری این نوع مسابقات است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران یکی از وجوه زندگی انسان را هنر دانست و افزود: در کنار انسان‌ها وجود هنرمند و فیلسوف مفید است. بلاتکلیفی بسیاری از سیاست گذاران در حوزه‌های مختلف مانند حوزه موسیقی باید مشخص باشد تا ارزش افراد نیز دیده شود.

صیدلو افزود: تربیت دانش‌آموزان در مدارس هنرمند با تالیف کتب هنر اتفاق نمی.افتد بلکه با وجود معلم هنرمند دانش‌آموز تربیت خواهد شد. انسان به نوعی از موسیقی در زندگی خود که دسترسی به تمام اطلاعات آسان است نیاز دارد.

او ادامه داد: آموزش و پرورش باید ذائقه دانش‌آموزان را پیدا و براساس آن حرکت کند. دانش‌آموز باید در مدرسه لذت ببرد یکی از راه‌های این لذت می‌تواند موسیقی باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در پایان صحبت‌های خود بر تربیت معلم هنرمند تاکید کرد تا در مدارس فردی متولی این موضوع باشد.

مجیدی، دبیر هشتمین جشنواره همسرایان امور تربیتی (کرال فرهنگیان) هم در این مراسم گفت: در این جشنواره زیبایی‌های صوتی بسیاری همراه با وحدت ملی را دیدیم و شنیدیم. بعد از تشکیل ۸۰ گروه کر حدود ۴۵ اثر در دبیرخانه به دست ما رسید و هر گروه ۲ اثر با گرایش‌های مختلف در هیات داوری شد که امروز ۱۰ گروه برتر برگزیده خواهند شد. تجربه و رقابت در عرصه هنر در این جشنواره مهم است. از معلمان شرکت کننده در این جشنواره درخواست دارم اگر دانش آموز شما تقاضا کرد به گروه سرود برود درنگ نکنید و تجربیات زیبای هنری را به مدارس خود انتقال دهید.

دبیر این دوره از جشنواره گفت: امسال از نظر کیفی و کمی ارتقا داشتیم از نظر کیفی هیات داوران با افزوده شدن یک نفر داوری‌ها به دقت و عدالت صورت گرفت. یکی از معدود اتفاقات فرهنگی هنری این است که اقوام مختلف با لباس و گویش محلی خود در یک عرصه حضور پیدا می‌کنند که همین قضیه تقویت وحدت ملی را به دنبال دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار