ماجرای بازگرداندن تابعیت کشور چک به «میلان کوندرا» پس از 4 دهه

تهران (پانا) - پس از تقریبا 40 سال زندگی در تبعید، میلان کوندرا، نویسنده اهل چک و صاحب اثر سترگ «بار هستی» تابعیت وطنش را بازپس گرفت.

کد مطلب: ۹۷۳۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای بازگرداندن تابعیت کشور چک به «میلان کوندرا»  پس از 4 دهه

به گزارش گاردین، پیتر درولاک، سفیر جمهوری چک در فرانسه اخیرا در تلویزیون ملی اعلام کرد که پنج شنبه گذشته به دیدار این نویسنده 90 ساله در آپارتمانش در پاریس رفته است تا سند تابعیت کوندرا را شخصا به او تحویل دهد.

درولک گفت: «این یک حرکت مهم نمادین است. بازگشت نمادین بزرگترین نویسنده چک به جمهوری چک.»

وی افزود: «کوندرا حال خوبی داشت. فقط سند را از من گرفت و گفت "متشکرم"»

میلان کوندرا رمان‌نویس معتبر بین‌المللی در سال 1950 به علت فعالیت‌های ضدکمونیستی از حزب چکواسلواکی اخراج شد. او مغضوب حکومت این کشور شد و در نهایت در سال 1975 به فرانسه گریخت. در سال 1976 تابعت چک کوندرا لغو شد. او دوسال بعد شهروند فرانسه شد.

مهم‌ترین آثار کوندرا از جمله رمان «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی»، که در ایران با نام «بار هستی» ترجمه شده است، و «کتاب خنده و فراموشی» در فرانسه به نگارش درآمده‌اند. این آثار تا اواخر دهه 1980 در وطن نویسنده جزو آثار ممنوعه به شمار می‌رفتند.

رمان «جاودانگی» که در سال 1988 منتشر شده آخرین رمان کوندرا به زبان چک بود. او از آن پس 4 رمان دیگر به زبان فرانسه منتشر کرده است که معروف‌ترین آنها رمان «جشن بی‌معنایی» در سال 2014 است.

ایده بازگرداندن تابعیت میلان کوندرا سالها روی میز مقام‌های کشور چک مانده بود تا اینکه در نوامبر 2018 آندره بابیچ نخست وزیر جمهوری چک اعلام کرد که بعد از ملاقات با کوندرا و همسرش در رستوران مورد علاقه‌شان در پاریس به آنها پیشنهاد کرد تابعیت چک را بازپس گیرند.

بابیچ در آن زمان نوشت که «این افتخار بزرگی برای من بود.» او کوندرا را مدعی جایزه نوبل ادبیات و اسطوره ادبیات چک، فرانسه و دنیا توصیف کرد. او می‌گوید که کوندرا را برای بازدید به کشور چک دعوت کرده است اما کوندرا پاسخی به این دعوت نداده است.

کوندرا این روزها خارج در انزوا زندگی می‌کند و هرگز با خبرنگاران حرف نمی‌زند. گفته می‌شود او پس از بازدید میهن خود در سال 1996 ، که اولین دیدار از زمان فرار بود، چندین بار به چک بازگشت، اما ناشناس سفر می‌کند.

براساس اعلام وزارت امورخارجه جمهوری چک میلان کوندرا و همسرش در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۹ دوباره شهروند رسمی جمهوری چک شدند.

مترجم: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار