رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد:

برخی ساختمان‌ها با برداشت بی‌رویه از ذخایر آب زیرزمینی دچار فرونشست شده‌اند

تهران (پانا) - رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید برداشت بی‌رویه از ذخائر آب زیرزمینی موجب شده است تا برخی از ساختمان‌ها و پل‌ها در شهر تهران با فرونشست همراه باشند و در بخش‌هایی از کشور سالانه 50 سانتی‌متر فرونشست دیده می‌شود.

کد مطلب: ۹۷۳۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
برخی ساختمان‌ها با برداشت بی‌رویه از ذخایر آب زیرزمینی دچار فرونشست شده‌اند

مقام مسئول وزارت راه با بیان این‌که پهنه گسل‌های اصلی تهران مشخص شده است،گفت:ساختمان‌های مهم نباید روی این گسل‌ها ساخته شوند و ساختمان وزارت نفت که روی گسل ساخته شده باید جابجا شود.

محمد شکرچی‌زاده در نشست خبری دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساخت اظهار کرد:‌ یکی از وظایف مهم مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فراهم آوردن توسعه فناوری‌های ساخت در کشور با تدوین ضوابط، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه ‌ها و همچنین برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی است.

وی افزود:‌ صنعت ساخت عمدتا توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود و دولت باید در این بخش سیاست‌گذاری و تسهیل‌گری کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ضرورت صدور خدمات فنی مهندسی صنعت ساخت به آن سوی مرزها، تصریح کرد:‌ در جهت توسعه صدور خدمات فنی مهندسی باید با کشورهای همسایه که ارتباط سیاسی خوبی با آنها داریم، همکاری‌ها را گسترش دهیم.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان صدور خدمات فنی مهندسی وجود ندارد، گفت:‌ به نحو مطلوبی از ظرفیت‌های موجود این بخش استفاده نکرده‌ایم که بخشی از آن به دلیل تاثیر شرایط منطقه‌ای بوده است.

وی همچنین با اشاره به این‌که یکی از وظایف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعیین دقیق گسل‌ها،‌شریان‌های حیاتی و فرونشست‌ها است، اضافه کرد: سیل امسال بیش از 30 هزار میلیارد تومان خسارت به بار آورد و دولت نیز 17 تا 18 هزار تومان برای جبران این خسارت‌ها تامین مالی کرده است. قطعا اگر رویکر ما پیشگیرانه بود می‌توانستیم خسارت‌های سیل را کاهش دهیم.

وی با اشاره به زلزله کرمانشاه،‌حادثه ساختمان پلاسکو گفت: باید بحث تاب‌آوری ساختمان‌ها را جدی بگیریم. در این راستا پهنه گسل‌های اصلی تهران تعیین و در نقشه‌های تفصیلی مشخص شده که نباید روی این گسل‌ها ساخت و ساز انجام شود.

شکرچی‌زاده با تاکید بر این‌که ساختمان‌های مهم نباید روی گسل‌های تهران ساخته شوند،‌اظهار کرد:‌ نگاه ما به مدیریت بحران،‌غیرفعال است که باید آنرا به نگاه فعال تبدیل کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری این‌که گسل‌های اصلی 5 شهر تهران، تبریز، کرمان، مشهد و کرج شناسایی شده است،‌ گفت: پهنه اصلی گسل‌های شهر تهران به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری رسیده و به شهرداری‌ها ابلاغ شده است. برخی بیمارستان‌ها و ساختمان‌های بسیار مهم، ساختمان‌های 12 طبقه روی گسل‌های تهران ساخته شده‌اند. ساختمان وزارت نفت و برخی وزارتخانه‌ها نیز روی گسل ساخته شده که اگر امکان جابجایی باشد باید این ساختمان‌ها را جابجا کنیم.

شکرچی زاده به فرونشست زمین اشاره کرد و با بیان این‌که در بخش‌هایی از شهر تهران شاهد فرونشست پل‌ها و ساختمان‌ها هستیم، گفت:‌ دلیل اصلی این فرونشست‌ها برداشت بی‌رویه از ذخائر آب زیرزمینی است. متاسفانه بخش‌هایی در کشور داریم که سالانه 50 سانتی‌متر فرونشست دارند مانند قسمت‌هایی از استان فارس. در تهران هم مناطق جنوبی دارای فرونشست هستند.

وی با تاکید بر این‌که وزارت نیرو باید مجدی‌تری روی چاه‌های غیرمجاز داشته باشد، اضافه کرد: در فرونشست‌ها چون مسائل مربوط به دینامیک است،‌راه‌حل‌های بسیار پیچیده‌ای برای حل مشکل فرونشست‌ها داریم.

در ادامه این نشست علی شاهانی، دبیر دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساخت نیز با بیان این‌که از اقلیم کردستان و 5 کشور عراق، عمان، قطر، آذربایجان و ترکیه برای حضور در همایش امسال دعوت به عمل آورده‌ایم، گفت: مدیریت کیفیت و بهره‌وری، تامین سرمایه، شهرهای هوشمند، معماری و شهرسازی و توسعه پایدار و... از جمله موضوعاتی است که در کنفرانس مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار