فاصله ۱۳ هزار تومانی قیمت برنج در شمال کشور با تهران

تهران (پانا) - در حالی که قیمت برنج درجه یک در تهران به ۲۴ تا ۳۵ هزار تومان رسیده است، دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج کشور می‌گوید: اکنون در استان‌های شمالی،  قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک تولید داخل بین ۲۰ تا ۲۲ هزارتومان است.

کد مطلب: ۹۷۳۰۲۱
لینک کوتاه کپی شد
فاصله ۱۳ هزار تومانی قیمت برنج در شمال کشور با تهران

به گزارش ایرنا، قیمت هر کیلوگرم انواع برنج ایرانی درجه یک هاشمی و صدری در بازار تهران بین ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان، برنج دودی هاشمی بین ۳۰ تا ۳۵ هزارتومان، برنج قهوه‌ای بین ۲۷ تا ۳۰ هزارتومان و برنج خارجی بین هشت تا ۱۱ هزار تومان شده است.

طبق آمارها مصرف سرانه برنج برای هر ایرانی بیش از ۳۵ کیلوگرم محاسبه شده که با توجه به جمعیت ۸۳ میلیون نفری نیاز مصرفی برنج کشور نزدیک سه میلیون تن تخمین زده شده است کهبخش عمده این محصول از محل تولید داخل و بخش اندکی از محل واردات تامین می‌شود.

سال ۹۷ نیز بیش از دو میلیون ۱۰۰ هزارتن برنج سفید از محل داخلی و بیش از یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن برنج از محل واردات تامین شده بود.

یکی از مصرف کنندگان برنج داخلی می‌گوید: ما برنج ایرانی مصرف می کنیم اما به دلیل ناخالصی و قیمت برنج ایرانی در تهران، سعی می کنیم بخش عمده برنج مورد نیاز خود را از شمال کشور خریداری کنیم.

وی اظهارداشت: بخش عمده برنج‌هایی که در تهران و شهرهای بزرگ عرضه می‌شوند برنج هایی هستند که با برنج‌های پرمحصول بی‌کیفیت و یا با برنج‌های خارجی مخلوط شده، درحالی که پول برنج مرغوب از مصرف کنندگان اخذ می‌شود.

یکی از فروشندگان برنج ایرانی می گوید: در ماه های اخیر به دلیل بالا بودن قیمت برنج ایرانی بخشی از مشتریان ما به سمت خرید برنج خارجی سوق داده شده اند که همین امر منجر شده با افزایش تقاضا برای برنج خارجی، قیمت هر کیلوگرم برنج هندی درجه یک به ۱۱ هزارتومان برسد.

وضعیت بازار برنج نشان می دهد که هر مصرف کننده بابت هر کیسه ۱۰ کیلوگرم برنج ایرانی بین ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزارتومان و برای برنج خارجی ۱۱۰ هزار تومان باید هزینه کند.

البته افزایش قیمت برنج هندی درجه یک اندکی تامل برانگیز است زیرا طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۹۶۰ هزار تن برنج وارد کشور شده، بنابراین نه تنها با کمبود برنج مواجه نیستیم بلکه با مازاد برنج وارداتی نیز روبرو هستیم.

ایران در تولید برنج خودکفا نشده است

«جمیل علیزاده شایق» دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد، تولید برنج کشور از لحاظ کمی و کیفی شرایط مطلوبی داشته تا جایی که طبق آمار استان های کشور حدود دو میلیون ۶۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شده است.

وی نیاز سالانه کشور به برنج را سه میلیون تن عنوان کرد و افزود: بنابراین کشور دارای ۴۰۰ هزارتن کسری برنج است در حالی که بیش از ۹۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده است.

شایق آمار تولید برنج وزارت جهاد کشاورزی را صحیح ندانست و تصریح کرد: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در اواسط مهرماه امسال تولید برنج دو میلیون و ۹۰۰ هزارتن تخمین زده و گفته شد در تولید این محصول به خودکفایی رسیده ایم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج گفت: در واقع طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی کسری برنج کشور تنها ۵۰ هزارتن بوده است اما بیش از ۹۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده که علت مازاد واردات چندان مشخص نیست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت برنج در استان های شمالی کشور از جمله گیلان، مازندران و گلستان که تولیدکنندگان اصلی این محصول استراتژیک هستند روند عادی دارد به طوری که قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک بین ۲۰ تا ۲۲ هزارتومان، برنج پرمحصول کیفی بین ۱۳ تا ۱۵ هزارتومان و برنج پرمحصول معمولی بین هشت هزار تا ۱۰ هزار تومان است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج با بیان اینکه وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور ناشی از تحریم ها روی قیمت برنج اثرگذار است، گفت: با وجود متعادل بودن نرخ برنج در استان های شمالی کشور، نرخ این محصول در دیگر استان ها از جمله تهران، شیراز و اصفهان با وجود پایین بودن کیفیت برنج، متفاوت است به طوری که قیمت برنج به انصاف مغازه داران بستگی دارد.

علیزاده شایق اظهارداشت: برنجی که در شهرهای بزرگ عرضه می شود به طور حتم کیفیت برنج عرضه شده در شمال کشور را ندارد و با نرخ های غیر منصفانه بیش از ۲۵ هزارتومان عرضه می شود.

وی اضافه کرد: با وجود تحریم ها علیه ایران و گفته برخی مسئولان برای واردات برنج جهت حفظ ذخایر استراتژیک، واردات بی رویه این محصول نه تنها به نفع تولید داخلی نیست بلکه به دلیل مدت زمان یکساله ماندگاری این محصول غذایی، منافع ملی نیز به دلیل خروج ارز از کشور با مخاطره مواجه می شود.

شایق ادامه داد: برنج در بین مواد غذایی تنها محصولی است که مدت زمان نگهداری آن یکساله است و بعد از مدت زمان ذکر شده دچار آفت های انباری و شپشک می شود، به طوری که حدود پنج سال قبل ۱۰۰ تن برنج وارداتی تاریخ گذشته در انبارهای استان البرز از چرخه مصرف خارج و معدوم شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج درباره میزان مصرف برنج ایرانی در سبد خانوار گفت: سبد خانوار ایرانی به دو گروه مصرف‌کنندگان برنج ایرانی و خارجی تقسیم می شود و با وجود افزایش قیمت برنج ایرانی شمار مصرف کنندگان کاهش چندانی نداشته است زیرا مصرف‌کنندگان این محصول حتی برنج پرمحصول معمولی را برنج وارداتی ترجیح می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار