جواد حسینی: سرانه دانش‌آموز با نیاز ویژه ۵ برابر دانش‌آموز عادی است

بیش از ۳۰۰ نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنکور سال گذشته گوی سبقت را از دانش‌آموزان عادی ربوده‌اند

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی روز جهانی معلولین را فرصتی برای پرداختن به انسان‌های پاک و فرشتگان زمینی دانست.

کد مطلب: ۹۷۲۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد
جواد حسینی: سرانه دانش‌آموز با نیاز ویژه ۵ برابر دانش‌آموز عادی است

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور سیدجواد حسینی در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین که در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی آموزشی فرهنگیان همدان برگزار شد، گفت: ما معتقدیم زمانی جامعه ما متعادل و توسعه یافته خواهد شد که جامعه دوستدار انسان باشد و جامعه دوستدار انسان، جامعه دوستدار کودکان و معلولین و کتاب باشد و یکی از بزرگترین رسالت‌های تعلیم و تربیت این است که بتواند، جامعه تکامل بخش دوستدار انسان را رقم بزند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: سه اصل تفاوت، تطابق و تعادل مبنای اتکاب آموزش وپرورش دانش آموزان با نیاز ویژه است.

قرآن بهترین سند برای پذیرش اصل تفاوت‌ها است

وی با بیان اینکه در تبیین اصل تفاوت باید تفاوت‌ها در آفرینش را بپذیریم، با اشاره به آیه شریفه إِنَّا جَعَلْناکُمْ خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُم، تصریح کرد: قرآن بهترین سند برای پذیرش اصل تفاوت‌ها است، چرا که در هیچ جای قرآن نیامده است که کسی بخاطر ظاهر و آفرینش یا نقصان در آن، بر کسی فضیلت یا برتری دارد.

حسینی در ادامه با استناد به آیات (هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ)، (إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم) و (وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا) از قرآن کریم بیان کرد: در کتاب آسمانی ما سه اصل فضیلتی علم، تقوا و جهاد به عنوان ملاک برتری بر دیگران مطرح شده است که با این اصل باید پذیرفت که خداوند تفاوت‌ها را به عنوان یک اصل تعادل و تکامل بخش قرار داده و انسان‌ها را با تفاوت‌های فردی آفریده است.

وی با تاکید بر وجود استعدادها و خلقیات متفاوت در انسان‌ها به عنوان یک اصل اساسی در قرآن کریم افزود: این روش و منش متفاوت منجر به زیباترشدن جهان شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه روز جهانی معلولین با فلسفه پذیرش این تفاوت‌ها نامگذاری شده است، بیان داشت: معنی پذیرش اصل تفاوت این است که همان گونه که در جنسیت، گروه‌ها، مردم، سنین مختلف و رنگ پوست انسان‌ها تفاوت می‌بینیم در ظرفیت‌های جسمی و ذهنی انسان‌ها نیز تفاوت‌هایی وجود دارد و به معنای کمبودهای موجود در وجود انسان‌ها نیست چرا که هر انسان در برابر فرد دیگری نقایص و برتری‌هایی دارد که در آموزه‌های دینی ما توصیه شده که به انسان‌ها با توجه به دارایی‌ها و داشته‌های آن‌ها نگاه کنیم.

نگاه متعالی، نگاه دارایی‌محورانه به انسان است

حسینی با اشاره به اینکه در جامعه‌شناسی پرورشی و تربیتی به این نوع نگاه، نظریه دارایی‌محور گفته می‌شود ادامه داد: در نقطه مقابل آن، نظریه کمبود قرار دارد که بر نقایص و ضعف‌های انسان و جامعه متمرکز می‌شود.

او گفت: در نظریه کمبود بر جبران نقایص تاکید می‌شود که البته لازم است به آن نیز توجه شود، اما نگاه متعالی، نگاه دارایی‌محورانه به انسان است که بالندگی و تکامل انسان‌ها در گرو پرورش همین دارایی‌هاست.

حسینی در ادامه گفت: معلولین در طیف‌های مختلف دارایی‌های و ظرفیت‌های فراوانی دارند که ماموریت ما در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، پرورش این ظرفیت‌ها و دارایی‌هاست و توسعه پایدار جامعه نیز منوط به پرورش همه استعدادها و ظرفیت‌های انسان‌ها مخصوصا انسان‌های دارای نیاز ویژه است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ نفر از این دانش آموزان در کنکور سال گذشته گوی سبقت را از دانش آموزان عادی ربوده ‌اند، که نتیجه نگاه دارایی‌محور است.

او در تبیین اصل تطابق گفت: اگر نگاه مبتنی بر تفاوت‌های فردی و دانش‌آموزمحوری باشد، وظایف هر یک از افراد جامعه در نقش‌های مختلف، مناسب‌سازی قرار خواهد شد.

فراگیرسازی مهم ‌ترین رویکرد آموزش و پرورش استثنایی است

حسینی مهم‌ترین رویکرد آموزش وپرورش استثنایی را فراگیرسازی برشمرد و افزود: مهم‌ترین اصل این رویکرد انعطاف در برنامه‌ها و محتوا و اجزای آموزش و پرورش با توجه به اصل مناسب‌سازی است.

او گفت: استاندارد سازی مدارس پذیرا در هر استان از اولویت‌هایی است که برای ارائه الگوی موفق فراگیرسازی در دست اجراست.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ۱۲ هزار مدرسه پذیرا، با این رویکرد و ۸۰۰ مدرسه پشتیبان برای حمایت آموزشی و پرورشی و توانبخشی از این مدارس در سطح کشور، بیش از ۷۱ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش دارند.

او اظهار کرد: رویکرد گذر از تفکیک به تلفیق و از تلفیق به فراگیرسازی و پیشگیری از جداسازی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه و تحصیل همگام با دانش آموزان مدارس پذیرا محور، اساس این رویکرد است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: محتوا، نیروی انسانی و فضا در این رویکرد باید منعطف و دارای قابلیت تطابق باشد، به همین علت راهنمای دانش آموزان این مدارس سه کتاب به زبان ساده با معرفی دانش آموزان ناشنوا و نابینا تدوین شده است.

او با اشاره به لزوم آموزش والدین افزود: برای خانواده‌ها نیز کتاب راهنما تدوین شده است چرا که، والدین دانش آموزان با نیاز‌های ویژه باید با آموزش این فرزندان خود آشنا شوند.

مبنای اصل تعادل عدالت است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در تبیین اصل تعادل گفت: مبنای اصل تعادل عدالت است که اساس تشکیل سازمان آموزش و پرورش این است که تلاش کنیم، هیچ کودکی بخاطر نیازهای ویژه از چرخه تعلیم وتربیت بیرون نماند. خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران، طرح سنجش دانش آموزان بدو ورود به دبستان در ۲ هزار پایگاه سنجش صورت می‌گیرد و همه دانش آموزان بررسی و نیازهای آنها، شناسایی می‌شود.

سرانه یک دانش آموز با نیازهای ویژه ۵ برابر یک دانش آموزان عادی است

حسینی گفت: هیچ دانش‌آموزی در این نگاه بدون معلم، محتوا و فضای تطابق یافته نمی‌ماند، بنابراین با رویکرد اصل عدالت، سرانه یک دانش آموز با نیازهای ویژه ۵ برابر یک دانش‌آموزان عادی است.

او افزود: تخصص ویژه برای معلمان مدارس، صرف وقت بیشتر و مهم‌تر از همه مزایای ویژه معلمان نیز باید برای ایجاد اصل تعادل عدالت، محور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تاکید کرد: سه شاخص، در میان همکاران و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد که آنها را برای ارائه خدمت به دانش آموزان با نیازهای ویژه متمایز کرده می‌کند که می‌توان به تخصص بالا ، انگیزه و کارآیی آن‌ها اشاره کرد.

او ادامه داد: نظام تعلیم وتربیت باید با انعطاف خود زمینه تطابق با تفاوت‌های گروه‌های مختلف دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را داشته باشد، که خوشبختانه در نظام جمهوری ایران ۲۴ هزار معلم در ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی در کنار مدارس پذیرا که به آن اشاره شد، کار آموزش و پرورش و توانبخشی بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را فراهم کرده است که از این میان می‌توان به ۴۷ مدرسه اتیسم به صورت ویژه اشاره کرد.

حسینی با اشاره به پذیرش پاره وقت دانش آموزان دارای مشکلات ویژه در ۶۸۰ مرکز مشکلات ویژه اشاره کرد و گفت: این دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی به تحصیل اشتغال دارند و در این مراکز از خدمات ویژه استفاده می‌کنند.

او افزود: اصل عدالت و باور داشت سرمایه محور، پذیرش مناسب‌سازی و تطابق‌سازی کتاب درسی و تجهیزات و فضا، مدیر و دانش آموزان در جهت ارتقای تعلیم و تربیت برای فرشتگان آسمانی در زمین فراهم می‌سازد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تاکید بر این که هیچ جامعه‌ای از قامت معلمان آن جامعه بالاتر نمی‌رود گفت: اگر بخواهیم جامعه‌ای توسعه یافته‌تر، ایمن‌تر و تکامل یافته‌تر داشته باشیم باید معلمانی متعالی و توسعه یافته‌تر داشته باشیم زیرا از این طریق است که به رشد و توسعه خواهیم رسید.

مدرسه جعبه سیاه جامعه است

او گفت: به جرات می‌توان گفت مدرسه جعبه سیاه جامعه است، چرا که هرچه دیروز در مدرسه گذشته، امروز در جامعه تجلی یافته است و آنچه امروز در مدرسه می‌گذرد، فردا در جامعه نمود پیدا می‌کند،

حسینی افزود: باید این جعبه سیاه رمزگشایی شود و آنچه زمینه ساز رشد و توسعه جامعه است محور کار قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار