پیام رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به مناسبت روز جهانی معلولان

حسینی: سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصمیم گرفته است درصد فراگیرسازی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را سالیانه ۶ درصد افزایش دهد

تهران (پانا) - سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلولان پیامی صادر کرد.

کد مطلب: ۹۷۲۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
پیام رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به مناسبت روز جهانی معلولان

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، متن این پیام به شرح زیر است:

«ابتدا لازم می‌دانم ضمن تبریک فرا رسیدن هفته جهانی و روز جهانی افراد دارای معلولیت خدمت تک تک دانش‌آموزان و افراد مختلف دارای معلولیت، خانواده‌های آنان، معلمان و مربیان و همکاران صفی و ستادی خودم در ادارات و مدارس استثنایی کشور و نیز به کلیه افراد دارای معلولیت در سایر نقاط جهان، به این نکته مهم اشاره کنم که معلولیت به معنی محرومیت نیست، بلکه ویژگی متفاوتی است که از روی حکمت آفریدگار هستی در خلقت برخی از انسان‌ها نهاده شده است. نگاه نظام آموزش و پرورش با نیازهای ویژه یا به عبارت سنتی آن، آموزش و پرورش استثنایی در جمهوری اسلامی ایران به پدیده معلولیت، نگاه انسان‌محور، ارزش‌مدار و لحاظ کردن تفاوت‌های فردی در نوع و میزان نیاز به حمایت در یادگیری و توسعه افراد است. طبیعتاً افراد مختلف دارای تفاوت‌هایی در سبک یادگیری و دارای اقتضائات آموزشی و پرورشی خاص خود هستند که لازم است این افراد به عنوان سرمایه‌های انسانی ارزشمند جامعه، از برنامه‌های آموزشی، پرورشی، توسعه حرفه‌ای و آماده‌سازی‌های ویژه برای زندگی بهتر و اثربخش فردی و اجتماعی بهره‌مند شوند.

امروزه تقریبا در همه جای دنیا، ساختارهای قانونی برای حمایت از افراد دارای معلولیت وجود دارد و سازمان‌ها و موسسات دولتی و غیر دولتی متعددی، فعالانه اقدامات و برنامه‌های جهانی، ملی و منطقه‌ای بسیار متنوع و ارزشمندی در راستای به رسمیت شناختن حقوق افراد دارای معلولیت و ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به این قشر از سرمایه‌های انسانی اجرا می‌کنند. از جمله این برنامه‌ها که در سطح بین‌المللی توسط سازمان ملل بطور سالانه اجرا می‌شود، برنامه‌های هفته جهانی افراد دارای معلولیت است. در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران نیز در جهت مشارکت و ایفای نقش فعال و پیشرو در برنامه‌های بین‌المللی حمایت از افراد دارای معلولیت، اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های متعدد در این خصوص توسط نهادهای متولی دولتی و با مشارکت گسترده بخش‌های خصوصی و نهادهای مختلف مردمی می‌نماید.

سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به عنوان متولی اصلی آموزش و توانبخشی افراد دارای معلولیت، به ویژه افراد لازم‌التعلیم در سطوح آموزش و پرورش عمومی ( ۱۲ سال پایه)، به مناسبت فرار سیدن روز جهانی افراد دارای معلولیت_ سوم دسامبر ۲۰۱۹ میلادی مصادف با ۱۲ آذر ۱۳۹۸ شمسی_ برنامه‌های متعددی را در راستای شعار روز جهانی معلولیت برای امسال تحت عنوان «ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار» اجرا می‌نماید. برگزاری جلسات هم‌اندیشی بین بخشی با سایر معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش و سایر موسسات و سازمان‌های هم ماموریت، نشست‌های تخصصی با صاحب‌نظران، جلسات هماهنگی با حامیان، خیرین و داوطلبین مشارکت در برنامه‌های حمایت از افراد دارای معلولیت در سطح واحدهای استانی و مناطق و مدارس استثنایی سرتاسر کشور از جمله برنامه‌ها و اقداماتی است که به منظور تسهیل دسترسی به آموزش‌ها و خدمات و بسیج منابع برای حمایت از افراد دارای معلولیت در حال اجراست.

امروزه جمعیت زیادی از مردم دنیا در طیف‌های مختلف معلولیت، با اختلالات جسمی، روانی و رفتاری خفیف تا شدید و عمیق و نیز مشکلات ویژه یادگیری مواجه هستند که تقریبا ۱۵ درصد جمعیت جهان را در بر می‌گیرد. البته پراکندگی این آمار در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه‌یافته بیشتر است که بیانگر نیاز به تلاش بیشتر در این کشورها برای کاستن از میزان و شدت ناتوانی‌ها و ارتقای مهارت‌ها است. از بین این افراد در دنیا، حدود ۲۰۰ میلیون نفر افرادی هستند که دارای معلولیت شدید هستند و نیاز به توجه و خدمات حمایتی بیشتری دارند.

در کشور ما نیز حدود یک درصد از جمعیت دانش‌آموزی کل کشور، دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه هستند که توسط ۲۴۰۰۰ نفر کادر آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی در ۱۵۶۰ مدرسه با نیازهای خاص تحت پوشش قرار گرفته‌اند. حدود ۴۰ درصد از این دانش‌آموزان در مدارس پذیرا (عادی) در کنار دانش‌آموزان غیر استثنایی با روش تلفیقی- فراگیر آموزش می‌بینند و این سازمان برنامه‌ریزی کرده است درصد فراگیرسازی را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی سازمان، سالیانه حدود ۶ درصد افزایش دهد.

در پایان، ضمن تبریک مجدد روز جهانی افراد دارای معلولیت خدمت کلیه هم‌وطنان عزیزم در جای جای میهن اسلامی، به ویژه دانش‌آموزان دارای معلولیت، از همه عزیزان و دست‌اندرکاران حوزه سیاست‌گذاری و اجرا و همکاران ساعی و خدوم خودم در بخش‌های مختلف نظام آموزش و پرورش با نیازهای ویژه و نیز کلیه حامیان و افراد سهیم و موثر در این عرصه تقدیر و تشکر می‌نمایم.

به امید آینده‌ای که با تلاش و همیاری در کنار همدیگر، جهانی با کم‌ترین تبعیض، آکنده از عدالت و پایداری و مستعد برای توسعه و شکوفایی همه استعدادها داشته باشیم و هیچ فرد دارای معلولیت بدون حمایت و تنها نماند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار