اجلاس نماز در اردکان برگزار شد

یزد(پانا) -بیست و هشتمین اجلاس استانی نماز روز پنجشنبه در دانشکده آمفی تئاتر شهید بهشتی شهرستان اردکان با حضور تعدادی از مسئولان یزد برگزار شد.

کد مطلب: ۹۷۲۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد
اجلاس نماز در اردکان برگزار شد

استاندار یزد در این اجلاس گفت: بی توجهی به تربیت بنیادین عاملی برای چالش‌های امروز در جامعه است.

محمدعلی طالبی افزود: توفیقی برای همه است که در راه اقامه نماز قدم بردارند و فعالیت‌هایی را در دستگاه‌های مختلف ساماندهی شده است و نتایج آن را در چنین اجلاسیه‌هایی مورد ارزیابی قرار گیرد.

استاندار یزد بابیان اینکه امسال یکی از نقاط قوت اجلاس استانی نماز در اردکان پرداختن به بحث نماز دانش‌آموزی است، افزود: چه خوب است در مباحث فرهنگی توجه اصلی را برای این قشر که می‌توانند تأثیرگذاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را بالا ببرند، متمرکز کنیم.

وی اضافه کرد: امروز در جامعه فعالیت‌ها و برنامه‌های بسیار خوبی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در حال انجام است اما دایره تأثیرگذاری و اثربخشی آن بعضاً با چالش‌هایی روبه‌روست ،

احساس می‌کنیم به آن اندازه‌ای که هزینه یا کار می‌شود اثربخشی لازم را نمی‌بینیم که شاید در مخاطب شناسی و اولویت‌بندی در اجرای برنامه‌ها دقت لازم را نداشته ایم.

طالبی با تأکید بر اینکه یکی از حوزه هایی که باید در بخش های مختلف برنامه‌ریزی به آن توجه شود، توجه به نسل جوان و دانش‌آموزان است، گفت: چه‌بسا بی‌توجهی‌ که درگذشته در پرداختن به آموزش دانش‌آموزان صورت گرفت ،باعث بروز برخی از مشکلات در جامعه ما شده است.

استاندار یزد تصریح کرد: اگر امروزه با چالش‌هایی در جامعه روبرو هستیم شاید به این دلیل باشد که توجه لازم به تربیت بنیادین در جامعه نداشتیم و بعضی مواقع حتی این نسل و دانش‌آموزان را به حال خود رها کردیم و به مسائل درسی و توجه به کنکور و موفقیت‌های دانشگاهی توجه شده و شرایطی که نیاز به تربیت و پرورش یک نسل خودساخته نیاز بود، اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: اگر به کشورهای پیشرفته توجه شود می‌بینیم که چگونه به آموزش‌ و پرورش تأکید دارند و هزینه کردند و توانستند نسل دلخواه خود را پرورش دهند ولی ما نتوانستیم و یا نخواستیم که از این سرمایه بسیار بزرگ در اختیارمان نهایت استفاده را ببریم و مطابق با ارزش‌های دینی و اسلامی نسل ارزشمند جوان کشور را پرورش دهیم.

همچنین نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران و معلمانی که الگوی دانش آموزان هستند در نمازهای جماعت حضور پیدا کنند، بدانند اجبار هیچگاه جواب نداده است.

محمدرضا تابش افزود: جامعه‌ای که در آن نماز مورد توجه است ولی در آن فساد و فحشا و دروغ و ریا وجود دارد، نمازش مناسکی است و مقاصدی نیست و با روح نماز فاصله دارد.

نماینده مردم اردکان خاطرنشان کرد: نماز باعث اعتلای روح انسان می شود و جامعه ای نمازخوان است که منطبق با روح دینی و قرآنی باشد و اگر ابزاری برای سوء استفاده و ریا و تزویر درآید جلوی رشد جامعه و مردم را می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای تشویق دانش آموزان به حضور برای اقامه نماز باید آن‌ها بدانند که هدف از خلقت انسان چیست و مقامش چیست؟، افزود: شرایط و محیط مناسب برای نمازخواندن دانش آموزان فراهم شود تا انگیزه بیشتری برای حضور در نماز داشته باشد.

تابش اضافه کرد: باید انگیزه را برای حضور دانش آموزان در نمازهای جماعت به وجود آورد.

نماینده مردم اردکان در مجلس بابیان اینکه دانش آموزان علاقه بسیاری به کارهای مشارکتی و جمعی دارند تصریح کرد: مدیران می‌توانند در مدارس به شکلی عمل کنند که دانش آموزان هم فعالیت‌هایی در برگزاری نماز جماعت انجام دهند تا تشویق به حضور در نمازهای جماعت شوند.

وی بابیان اینکه فرصت‌ خدمتگزاری به مردم بسیار زودگذر و محدود است ابراز امیدواری کرد که در جهت خدمت شایسته و گسترده و مخلصانه به مردم شایسته باشیم.

افراد نمازخوان هیچ‌گاه فریب دشمن برای حرکت‌های ناشایست را نمی‌خورند

همچنین نماینده ولی‌فقیه در استان یزد در اجلاس یادشده ، گفت: افراد نمازخوان هیچگاه فریب دشمن برای حرکت‌های ناشایست را نمی‌خورند.

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی با اشاره به اینکه این حرکت‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی‌ها در ارتباط با مساله نماز و تأکید بر آن، هرچند وقت یک‌بار ضرورت دارد، گفت: البته برای اصحاب فرهنگ و روحانیان و کسانی که در خطابه و منبر و نصیحت حضور دارند، همیشه فرض و لازم است که مساله نماز و اهمیت و قرب و منزلتی که نماز دارد به نسل‌های ما منتقل شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان یزد در ادامه با تاکید بر اینکه نسل جوان باید هویت خود را شناخته و مقام و منزلت اش را پیش خدای متعال بدانند اضافه کرد: آنها باید درک کند که هویت و موجودیت و شرف و سعادت آنها به نماز بستگی دارد چون نماز آن‌ها را به خدای متعال متصل و از پوچی‌ها خارج و پیوند انسان‌ها را با خدا مستحکم می‌کند.

امام‌جمعه شهر یزد بابیان اینکه توکل بر خدای متعال باید در باور هرکدام از ما و فرزندانمان وجود داشته باشد افزود: همه باید در وجود خود به‌خوبی درک کنیم که خدای متعال است که می‌تواند انسان را از همه مشکلات نجات دهد.

وی با اشاره به اینکه آموزش به نماز باید از فرزندانمان آغاز شود، اظهار داشت: نماز برقراری و آشتی با خدای متعال است که نباید آن را فراموش و از آن دوری کنیم، اگر از ما دور شود، شیطان به سراغ انسان می‌آید و سبب شیطنت‌ها می‌شود.

ناصری یزدی با تأکید بر اینکه نماز انسان را به سمت خوبی‌ها می‌کشاند، اضافه کرد: در این حرکت‌های ناشایست که دشمن انسان را فریب می‌دهد نمازخوان‌ها کمتر حضور دارند ولی در مسیر کمک به انسان‌ها می‌بینیم که نمازگزاران بیشتر حضور دارند که نشان می‌دهند این امر ارزشمند انسان را به سمت خوبی‌ها سوق می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد ادامه داد: امروز مردم و جوانان در فضای مجازی گیر افتاده اند و دشمن می‌خواهد با این فضا آنها را از پروردگار دور کند، نیاز است که پدران و مادران و معلمان نسبت به تربیت دقیق دانش‌آموز و فرزندانشان دقت نظر داشته باشند.

امام‌جمعه یزد بابیان اینکه روحانیان باید بیشتر در بین مردم باشند خاطرنشان کرد: بسیجیان هم باید خدمات خود را بیشتر به مردم ارائه کنند.

وی اظهارداشت: در حرکت‌های اجتماعی کشور باید تدین، رهبری و مردم و در آموزش‌ و پرورش هم باید تدین، تفکر و تعقل وجود داشته باشد زیرا دشمن در طول این سال‌ها نسبت به این مسائل توجه ویژه‌ای داشته است.

همچنین امام‌جمعه اردکان با بیان اینکه اگر نماز تقویت شود، بسیاری از مشکلات جامعه رفع می‌شود، گفت: اگر جوانان به سمت خدا بازگردند، می‌بینند که خدای متعال به آن‌ها عنایت دارد.

حجت‌الاسلام سید اسماعیل شاکر بابیان اینکه اگر نماز تقویت شود بسیاری از مشکلات جامعه رفع خواهد شد، گفت: وقتی کسی به نماز اهمیت بدهد خدای متعال هم به آن شخص عنایت خواهد داشت و بسیاری از چالش‌های زندگی شخص رفع خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تنها موعظه‌ای که جان‌سوز نیست و در عمق وجودی انسان اثرگذار است، موعظه عملی است، اضافه کرد: اگر مسئولان در عمل نسبت به نماز توجه داشته باشد بدون شک اثر مثبتی در عمق وجود انسان خواهد داشت.

شاکر اضافه کرد: اگر مسئولان در قدم‌های خود به نماز توجه و در وقت‌های جلسات به آن

توجه داشته باشند تا عمق وجود انسان اثرگذار است اما وقتی در عمل کاری صورت نگیرد اثرگذاری هم نخواهد داشت.

در بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز برای نخستین بار ، ۳۰۰ نفر برترین‌ها و شایستگان استان یزد تجلیل شدند.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

منبع : ایرنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار