خوکی، مرغی یا انسانی، آنفلوآنزا را جدی بگیرید

تهران( پانا) - شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور و به تبع آن استان یزد که اخیراً موجب برانگیختن نگرانی مردم شده و به برخی از شایعات مانند مرگ و میرهای بالا و کمبود داروهای مربوط به آن در استان دامن زده است، بنا بر اعلام مسئولان یک خطر جدیست و رعایت نکات بهداشتی و تزریق واکسن آنفلوآنزا تنها راه عبور از این بحران هستند.

کد مطلب: ۹۷۱۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
خوکی، مرغی یا انسانی، آنفلوآنزا را جدی بگیرید

به گزارش ایسنا، آنفلوآنزای خوکی که یکی از انواع آنفولانزای نوع A به شمار می‌رود، شامل علائمی مانند سرگیجه، تب شدید، ضعف، سرفه، گلودرد، عطسه و در موارد شدیدتر اسهال، استفراغ و بیهوشی است که گاهاً حتی به مرگ نیز منتج می‌شود.

این نوع آنفلوآنزا که تشخیص آن به علت تشابه با نوع انسانی دشوار است، به سرعت از انسان به انسانی دیگر و حتی از انسان به حیوان نیز منتقل می‌شود و یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌های واگیردار است که احتمال انتقال ویروس آن در پنج روز اول در بزرگسالان و تا 10 روز اول برای کودکان، بسیار بالاست.

اما مسئله مهم پیشگیری از این بیماری مهلک است که علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، موثرترین راهکار به ویژه در بین افراد گروه‌های حساس و دارای سیستم ایمنی ضعیف، تمسک به واکسیناسیون به شمار می‌رود که سازمان جهانی بهداشت و همچنین وزارت بهداشت از آن به عنوان مهمترین گزینه یاد می‌کنند.

به نظر می‌رسد که اگر مردم این مسئله را جدی نگیرند، به سرعت این بیماری در جامعه شایع شده و جان افراد زیادی به ویژه کودکان و سالمندان را به خطر می‌اندازد.

دکتر «محمدحسین زارع» مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان یزد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سه برابر شدن ورودی بیماران مبتلا به آنفولانزای «H1N1» به بیمارستان‌های یزد نسبت به ماه گذشته، اظهار می‌کند: به علت افزایش مبتلایان به این بیماری، دستورالعمل افزایش تخت‌های بیمارستان‌های یزد ابلاغ شده و همچنین توصیه شده که حتماً متخصصان داخلی و عفونی این بیماران را معاینه کنند.

او توجه به هر کدام از علائم بیماری آنفلوانزا را ضروری می‌خواند و می‌گوید: مردم در صورت مشاهده هر نوع از علائم شبه آنفولانزا به متخصص عفونی و داخلی مراجعه کنند و بیماران دیالیزی یا دارای مشکلات قلبی و تنفسی نیز این مسئله را جدی بگیرند.

این مسئول با اشاره به تاریخچه ورود بیماری از طریق مراسم حج به کشورمان در سال‌های گذشته و کنترل آن در یزد در این سالها، تصریح می‌کند: مردم باید با رعایت نکات بهداشتی و راهکارهای پیشگیرانه از شیوع این نوع آنفلوانزا در استان جلوگیری کنند.

او به تزریق واکسن آنفلوانزا به عنوان اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از این بیماری تاکید و خاطرنشان می‌کند: این بیماری که نشانه‌هایی مشابه سرماخوردگی، تب شدید، ضعف، نفس تنگی یا افزایش تنفس را به همراه دارد، با رعایت نکات بهداشتی مانند شست و شوی مداوم دست‎ها، ممانعت از روبوسی کردن و دست دادن و ماسک زدن و همچنین تزریق واکسن قابل پیشگیری است.

زارع در رابطه با مسئله کمبود داروی مخصوص این بیماری که از سوی برخی از مردم مطرح می‌شود، اظهار می‌کند: کمبودی در این زمینه وجود ندارد اما به منظور پیشگیری از مسئله کمبود، به افراد بستری و افرادی که با تشخیص متخصص داخلی و عفونی ملزم به استفاده از داروها می‌شوند، می‌توانند آن را دریافت کنند.

دکتر «احمد دهقان» رییس سازمان اورژانس استان یزد نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نگرانی موجود در زمینه افزایش شیوع این نوع آنفلوانزا در یزد، اظهار می‌کند: شیوع این آنفلوانزا که نسبت به گذشته افزایش یافته است، باید در فاز پیشگیری کنترل شود چرا که در این مرحله بسیار راحت‌تر کنترل می‌شود.

او دانش‌آموزان را یکی از مهمترین گروه‌های هدف این بیماری مطرح می‌کند و می‌گوید: معلمان و مدیران مدارس با توجه به نوع و شدت بیماری آنفلوانزا و مشاهده علائم شبه آن، به منظور جلوگیری از تماس مبتلایان با سایر دانش‌آموزان در صورت امکان به آنها مرخصی بدهند.

این مسئول توجه به توصیه‌ی پزشکان و تزریق واکسن این بیماری را متذکر می‌شود و می‌گوید: در جلسات متعدد شرح وظایف در زمینه تامین داروهای مورد نیاز و افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها به ویژه در شهرستان‌های یزد مورد تاکید قرار گرفته است.

دهقان در پایان به نقش کمک کننده مردم در این باره اشاره و یادآور می‌شود: مردم به عنوان عامل اصلی باید در مسئله کنترل آنفلوانزا در استان همکاری و مشارکت عمده داشته باشند.

هرچند برخی از مسئولان در کشور معتقد هستند که این بیماری از نوع انسانی و فصلی است و خوکی نیست ولی شیوع آن در یزد و وضعیت فعلی استان، ضرورت پیشگیری و کنترل آن را به مردم و مسئولان متذکر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار