سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت آغاز شد

تهران (پانا) - با رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در حضور جمعی از بزرگان سینمای مستند هیاهوی این رویداد آغاز شد.

کد مطلب: ۹۷۱۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت آغاز شد

به گزارش ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، آیین رونمایی از پوسترهای سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت صبح روز چهارشنبه ششم آذر در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
محمد حمیدی مقدم (دبیر جشنواره)، منوچهر طیاب و احمد ضابطی جهرمی (پیشکسوتان سینمای مستند)، رامین حیدری فاروقی (عضو شورای سیاست گذاری جشنواره)، محسن استادعلی (ریاست انجمن کارگردانان سینمای مستند)، علیرضا حسینی، هادی معصوم دوست، علیرضا دهقان و جمعی از اهالی سینمای مستند و مدیران مرکز گسترش از جمله حاضران در این مراسم بودند.
ابتدای این مراسم محمد حمیدی مقدم درباره طراحی پوستر این دوره جشنواره سینماحقیقت گفت: ما قرار بود از آقای رضا عابدینی دعوت کنیم تا در این دوره جشنواره کنار ما حضور داشته باشند اما به دلیل مشغله ایشان این مهم میسر نشد، من از آقای عابدینی خواهش کردم در این حرکت کنار ما باشند و ایشان پس از سال‌ها فعالیت در حوزه گرافیک و فرم‌های بصری دنیا این خواهش را پذیرفتند تا پوستر جشنواره را طراحی کنند و به این خاطر از ایشان ممنونم.
وی افزود: فکر می کنم تعامل و رو به رو شدن با جهان بصری رضا عابدینی اتفاق بزرگی است و خوشحالم که این تعامل و اتفاق بزرگ به جشنواره سینماحقیقت سرایت کرده است. دوستان عزیز از این پس در مقابل این فضاهای گرافیکی قرار می گیرند.
در ادامه حمیدی مقدم متنی را که به قلم رضا عابدینی نگارش شده بود، قرائت کرد. در این متن آمده است: «امسال با توجه به زیرساخت سینمای مستند که بحث پژوهش، تحقیق و جست و جو است ما یک تعامل ایجاد کردیم، شخصیت های عزیزی که به تعبیر من توانستند پس از مرارت ها و تلاش های بسیار در حوزه سینمای مستند فعالیت کنند. هویت دیداری گرافیکی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت با الهام از پروسه ساخت فیلم مستند طراحی شده است. برای ساخت یک فیلم مستند مراحل منحصر به فردی گذرانده می شود تا در نهایت تصویری بر پرده سینما نقش ببندد. از مطالعه و تحقیق و ایده پردازی گرفته تا فیلمبرداری و تدوین و در نهایت نمایش، پوستر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت سعی در بازنمایی این جزییات و مراحل دارد. وجود این عناصر ریز و درشت در پوستر تیز بازتاب اهمیت مضاعف جزییات در سینمای مستند هستند. این هویت دیداری با رویکردی کاملا معاصر و به روز و در عین توجه به خواستگاه جغرافیایی و تاریخی این جشنواره طراحی شده است. عناصر ایرانی به کار رفته در این طراحی گویای همین نکته است و به دلیل ماهیت این جشنواره که در واقع جشن یک هفته ای سینمای مستند ایران است در آن از رنگ هایی سرزنده استفاده شده است. در طراحی پوسترهای بزرگداشت استاد منوچهر طیاب و احمد جهرمی در عین وفاداری و حفظ زبان گرافیکی امسال سینماحققت از عناصری تصویری استفاده شده است که به طور مشخص به حوزه های تخصصی کارهای این اساتید مربوط است و البته استفاده از موتیف های ایرانی به طور ویژه برای این اساتید سینمای مستند ایران. این پروژه در استودیوی طراحی رضا عابدینی در پاییر 98 و در شهر های تهران و بیروت با مدیریت هنری و طراحی رضا عابدینی و مدیریت پروژه و طراحی اشکان فروتن انجام شده است.»
در ادامه این مراسم پوستر اصلی جشنواره سینماحقیقت توسط محمد حمیدی مقدم، رامین حیدری فاروقی (عضو شورای سیاست گذاری جشنواره)، محسن استادعلی (ریاست محترم انجمن کارگردانان سینمای مستند) رونمایی شد.
سپس پوستر بزرگداشت‌ منوچهر طیاب در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت با حضور این پیشکسوت سینما رونمایی شد و وی پس از رونمایی از پوستر گفت: خوشحالم که امروز در دنیا سینمای ما را بیشتر با سینمای مستند می شناسند چون این سینما ترویج‌گر فرهنگ ملی ماست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار