هفته اول آذر؛ از افزایش 22 درصدی گزارش خشونت علیه زنان تا فوت 15 نفر بر اثر آنفولانزا

تهران (پانا) - درگیری 30 میلیون هکتار از مساحت کشور به پدیده گرد و غبار، کاهش یک ساعته زمان طرح ترافیک در پایتخت، هشدار درباره مصرف بالای آنتی‌بیوتیک در کشور گزیده‌ای از اخبار مهم حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۷۱۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد
هفته اول آذر؛ از افزایش 22 درصدی گزارش خشونت علیه زنان تا فوت 15 نفر بر اثر آنفولانزا

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

پدیده گرد و غبار در ۳۰ میلیون هکتار از مساحت کشور

پدیده گرد و غبار که شامل گرد و خاک معلق در هواست که مسافت‌های ‫وسیعی را پوشانده و به وسیله باد پراکنده می‌شود و این ذرات معلق در هوا، باقیمانده ذرات گرد و ‫خاکی است که بر اثر طوفان شن، معلق مانده است و به همین دلیل در شرایط یاد شده، دید ‫عمودی و افقی کاهش می‌یابد. این پدیده خسارات زیادی را برای سلامت انسان‌ها دارد و کشور ایران نیز یکی از کشورهایی است که درگیر وقوع این پدیده است. به گفته مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ۳۰ میلیون هکتار مساحت کشور درگیر پدیده گرد و خاک است، گفت: از این مقدار ۵ میلیون هکتار بحرانی است‌ و باید به گونه‌ای عمل کرد که هم‌افزایی دستگاه‌ها در پدیده گرد و غبار افزایش یابد. به گفته او، کار شناسایی کانون‌های گرد و غبار داخلی به پایان رسیده و تهیه برنامه عمل آن‌ها در دستور کار قرار دارد و طبق آن باید مشخص شود که در هر استانی چه اقداماتی باید انجام شود.

کاهش یک ساعته زمان طرح ترافیک در پایتخت

بر اساس اعلام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، از ابتدای آذرماه تا پایان سال جاری، زمان اجرای طرح‌های ترافیکی از ساعت ۱۹ به ساعت ۱۸ تغییر می‌یابد. این تصمیم با توجه به کوتاه شدن طول روز و به جهت تخلیه سریع‌تر ترافیک بزرگراه‌های شهر در ساعات شبانگاهی، برابر اختیارات قانونی شهرداری تهران و بر اساس هماهنگی صورت‌گرفته با پلیس راهور تهران اتخاذ شده است.

۳ آنتی‌بیوتیکِ پرُ تجویز در ایران

سال‌هاست پزشکان درباره مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها هشدار می‌دهند و ایران نیز یکی از کشورهای پرمصرف در این بخش است. به گفته مهرناز خیراندیش، مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، نزدیک به ۴۸ درصد نسخ تجویزی‌مان که طی امسال مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ‌حاوی آنتی‌بیوتیک هستند که نسبت به نُرم بیماری‌های عفونی و با توجه به اپیدمیولوژی بیماری‌ها در کشور، مقداری بالاست. به گفته او، بررسی بیش از ۱۰۶ میلیون نسخه بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۷ و شاخص‌های نسخه‌نویسی نشان می‌دهد که در بیش از ۴۸ درصد نسخ، انواع آنتی بیوتیک تجویز شده است. بنابراین پرمصرف‌ترین داروها در کشور آنتی بیوتیک‌ها هستند. در گروه آنتی بیوتیک‌ها، به ترتیب قرص مترونیدازول، قرص سفیکسیم و کپسول آموکسی سیلین تجویز بالاتری داشته‌اند.

لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» در یک قدمی تصویب نهایی

حدود دو دهه از تصویب قانونی برای حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس می‌گذرد، قانونی که خلأهای زیادی در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان داشت و منجر به این شد تا قوه قضاییه لایحه‌ای در این زمینه تهیه کند. از تصویب کلیات لایحه مذکور یکسال و نیم گذشته و قرار است این لایحه به‌زودی به قانون تبدیل شود، قانونی که معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی بر اولویت قرار گرفتن تصویب آن تاکید کرده و می‌گوید این لایحه قادر به رفع نیازها و خلاء‌های موجود است. قانون حمایت از کودکان و نوجوانان یکی از همین قوانینی است که مشهور به قانون «مبارزه با کودک‌آزاری» است و در سال ۸۱ با ۹ ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اما با توجه به خلأهای قانونی موجود در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان و وقوع کودک‌آزاری‌های بسیار، قوه قضاییه لایحه‌ای با عنوان «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» را در سال 87 در قالب 59 ماده تقدیم دولت کرد. پس از ارسال لایحه مذکور به دولت، مواد این لایحه به 49 ماده کاهش یافت و در تاریخ 10 مرداد 1390 در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و به مجلس ارسال شد. این لایحه سرانجام دوم مرداد 97 به صحن علنی مجلس رفت و کلیات آن که به 51 ماده افزایش یافت، تصویب شد.

این لایحه طی امسال چندین بار از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شد و چندی پیش الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا از رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه مذکور خبر داد و گفت: این لایحه به زودی در مجلس به تصویب می‌رسد. حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: این لایحه با هدف حمایت از کودکان تنظیم شده و قادر به رفع نیازها و خلاء‌های موجود است، از جمله آنکه با پیش‌بینی غالب جرایم ارتکابی علیه اطفال و نیز وضع مخاطره‌آمیز علیه آنها، توانسته بیشتر مصادیق تعرض به حقوق اطفال را در حوزه‌‌های مختلف حقوق جسمی، روانی، مادی و معنوی پوشش دهد و تصویب نهایی و اجرای لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان قطعا نقطه عطفی در توجه به حقوق کودکان و اعتلای حقوق آنان در سطوح مختلف آن خواهد بود.

۷ دانشجو در بین مشمولان عفو اخیر

از بین‌ ۳۲ محکوم امنیتی که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد، ۷ نفر دانشجو بوده‌اند. عفو شدگان عموما مشمول عفو کامل و برخی تخفیف قابل توجه داشته‌اند. برخی از محکومان به حبس ابد بودند که عفو شده‌اند و برخی هم حبس‌های طولانی مدت مثلا بالای ۳۰ سال داشتند که مورد عفو قرار گرفته‌اند.

اصلاح قانون «رسیدگی به تخلفات رانندگی»

بر اساس مطالعات انجام شده، میزان آلایندگی هوا و صدای موتورسیکلت‌ها از جمله مهمترین چالش‌های زیست‌محیطی کلان‌شهرها و از جمله معضلات مهم کشور به شمار می‌رود. بنابر گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ خسارت مالی و اقتصادی ناشی از آلودگی هوا تنها در تهران بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار محاسبه شده است. مطابق آمار اعلامی پلیس راهور موتورسیکلت‌ها به عنوان یکی از وسایل نقلیه پرکاربرد بالغ بر ۳۵ درصد از کل وسایل نقلیه شماره‌گذاری شده را به خود اختصاص داده‌اند و اکنون بیش از ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت پلاک شده در کشور موجود است. بخشی از این آمار به موتورسیکلت‌های کاربراتوری اختصاص دارد که میزان انتشار آلایندگی آنها به نسبت سایر انواع، بسیار بالا است. از این رو فراهم آوردن امکان پایش مستمر، ثبت تخلفات به صورت مکانیزه، تسهیل اسقاط ناوگان فرسوده و جلوگیری از انباشت و بلاتکلیفی انبوه موتورسیکلت‌های توفیقی در پارکینگ‌های پلیس راهور و شهرداری‌‌ها، یکی از الزامات ساماندهی و کنترل آلایندگی در کشور محسوب می‌شود.

هم‌چنین، مواردی نظیر هویت‌بخشی به ناوگان موتورسیکلت و تسهیل اسقاط ناوگان فرسوده به ویژه موتورسیکلت‌های توفیقی و رسوبی در بهبود وضع مراکز اسقاط و تولیدکنندگان داخلی می تواند مثمرثمر واقع شود. بنابراین باتوجه به سهم بالای آلایندگی منابع متحرک در آلودگی هوا و اهمیت کاهش و کنترل آلایندگی ناشی از اینگونه وسایل نقلیه موتوری، به نظر می‌رسد اصلاح قانون «رسیدگی به تخلفات رانندگی» با هدف ساماندهی ناوگان موتورسیکلت امری ضروری به شمار می‌رود. لذا سازمان حفاظت محیط زیست بدین منظور پیش‌نویس اصلاح مواد (۹)، (۱۰)، (۱۱) و (۲۹) «قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی» را تدوین و به دولت ارسال کرده است.

جدیدترین آمارها از روند انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی

با روی کارآمدن دولت یازدهم و دوازدهم، قرار شد روند انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی به 30 درصد افزایش یابد. معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: روند انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی در دولت تدبیر و امید روند خوبی داشته، به گونه‌ای که از انتصاب ۱۳.۶ درصدی در سال ۹۶ به ۱۸.۸ درصدی در امسال افزایش یافته است.

او تاکید کرده است که افزایش حضور زنان در عرصه های مدیریتی می تواند در بهبود ارایه خدمات و افزایش کیفیت آن موثر باشد. افزایش ۲۷ درصدی انتصاب مدیران زن از سال ۹۶ روند خوبی است و براساس وعده های داده شده این روند با قدرت بیشتر تداوم خواهد یافت.

افزایش 20 تا 22 درصدی گزارش خشونت علیه زنان

25 نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان نامگذاری شده است و خشونت علیه زنان یکی از نگرانی‌های جامعه مدنی است. رضا جعفری، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی از افزایش 20 تا 22 درصدی گزارش خشونت علیه زنان در اورژانس اجتماعی طی سال 97 خبر داد و گفت این آمار به معنای آن نیست که خشونت‌ها افزایش یافته بلکه این موارد در جامعه وجود داشته است و به دلیل افزایش مراکز اورژانس اجتماعی گزارش شده است یعنی مواردی که از سوی اورژانس اجتماعی شناسایی می‌شوند نسبت به سال‌‌های گذشته بیشتر شده است و این امر به واسطه ظرفیت جدیدی است که از سوی سازمان بهزیستی در شهرهایی که فاقد اورژانس اجتماعی بودند، ایجاد شده است و حق مطالبه‌گری و پیگیری را در اختیار جامعه زنان قرار داد. بیشترین علت این گزارش‌ها به ترتیب عامل اعتیاد، فقدان آگاهی درباره مسایل زناشویی و اختلالات روانی است.

توقف شماره‌گذاری«پراید» و «پژوی 405» از سال آینده

سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در حاشیه نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره روند شماره‌گذاری خودروهای ناایمن در سال آینده عنوان کرد: دو خودرو پراید و 405 بیشترین آسیب را در تصادفات دارند. بنابراین طی مذاکرات جدی با مسئولان مربوطه به این نتیجه رسیده‌ایم که این دو خودرو در سال آینده شماره‌گذاری نشوند و قطعا تحقق این موضوع را دنبال می‌کنیم و این می‌طلبد که یک خودروی مناسب و ایمن، جایگزین این دو خودرو شود.

فوت ۱۵ نفر به دلیل ابتلا به «آنفلوآنزا»

آنفلوآنزا بیماری واگیردار است که به وسیله نوعی ویروس ایجاد می‌شود؛ آنفولانزا در فصول سرد سال و به‌خصوص در پاییز شیوع پیدا می‌کند، افراد مبتلا به آنفولانزا در اغلب اوقات، چند روزی از کار و فعالیت‌های عادی‌شان باز مانده و اگر مراقب نباشند، ناقل این بیماری به اطرافیان‌ می‌شوند و در مواردی اگر درست و به موقع درمان نشود منجر به مرگ بیمار می‌شود. دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته است که در هفته گذشته 15 مورد فوت بر اثر آنفلوآنزای فصلی در کشور ثبت و گزارش شده و همه جان‌باختگان، بیماری زمینه‌ای یا کهولت سن داشته‌اند. بیشترین موارد فوتی ناشی از این ویروس، مربوط به استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بوده است.

به گفته او، ویروس آنفلوآنزای فصلی در سال جاری، چندین ویژگی داشته است؛ یکی اینکه امسال سه هفته زودتر از سال گذشته، فعالیت این نوع ویروس آغاز شده و وقتی ویروسی زودتر فعالیت کند یعنی می‌تواند مناطق جغرافیایی و تعداد مبتلایان بیشتری را در برگیرد. اکنون در اوج فعالیت ویروس آنفلوآنزای فصلی در کشور هستیم.

موافقت مجلس با طرحی ممنوعیت حبس بابت مهریه

بر اساس مصوبه اخیر وکلای ملت، حبس و حتی بازداشت موقت محکومان مالی موضوع مهریه طبق نص قانون ممنوع شد. سید اسدالله جولایی، رئیس ستاد دیه کشور با تشریح دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در تاریخ بیست و هفتم آبان ماه اظهار کرد: در معیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با حضور معاون حقوقی قوه قضائیه و نمایندگانی از وزارت دادگستری، سازمان زندان‌های کشور و سازمان ثبت املاک و اسناد کشور ضمن بررسی جزئیات طرح الحاق سه تبصره به ماده ۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی (مصوب سال ۱۳۹۴) حاضرین در نشست تعیین کردند کلیات ماده واحده‌ای که با محوریت کاهش حداکثری بدهکاران غیربزهکار تهیه شده است، مورد تایید بوده و پیرو آن دو تبصره به ماده ۷ و یک تبصره به ماده ۱۱ قانون محکومیت های مالی الحاق می‌شود. بر اساس تبصره الحاقی به ماده هفت قانون محکومیت‌های مالی، حبس یا بازداشت بدهکاران مالی من‌جمله متعهدان موضوع تادیه مهریه ممنوع گردید، مگر در صورتی که زوجه ملائت مالی محکوم‌علیه و امتناع وی از پرداخت محکوم‌به را اثبات کند.

سردرگمی داوطلبان آزمون وکالت در شهرهای بدون اینترنت

در حالی فرایند توزیع اینترنتی کارت آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری ایران سال 98 از روز سه‌شنبه 5 آغاز شد که در برخی استان‌های کشور اینترنت برقرار نشده و متقاضیان در این استان‌ها امکان دریافت کارت آزمون خود را ندارند. طبق اعلام سازمان سنجش، آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری ایران سال ۱۳۹۸ قرار است صبح روز جمعه هشتم آذرماه در 25 شهرستان برگزار شود. همزمان با افزایش قیمت بنزین و برخی ناآرامی‌ها در کشور و قطع اینترنت در کشور هنوز در برخی استان‌ها از جمله استان خوزستان اینترنت به طور کامل برقرار نشده است. حسین توکلی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره احتمال تغییر در تاریخ برگزاری این آزمون به پانا گفت: سازمان سنجش آموزش کشور مجری برگزاری آزمون‌هاست و هنوز در زمینه تغییر زمان آزمون وکلا چیزی به این سازمان اعلام نشده است و کانون وکلا باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کند. این در حالی است که کانون وکلا نیز در زمینه برگزاری آزمون و نحوه دسترسی داوطلبان آزمون وکلا در استان‌هایی که اینترنت ندارند، پاسخگو نبوده است.

تامین پانسمان بیماران پروانه‌ای

چندی پیش موضوع کمبود پانسمان‌های مورد نیاز بیماران پروانه‌ای خبرساز شد و به گفته سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی، مدیرعامل خانه ای‌بی، ۱۵ نفر از کودکان پروانه‌ای به دلیل همین کمبودها که ناشی از تحریم‌های آمریکایی است جان باختند. بیماری«EB» یا «پروانه‌ای» که بیماری دردناک و نادری است، مانند باقی جهان، در کشور ما نیز وجود دارد. بیماری که فرد مبتلا به آن با دشواری‌های زیادی در زندگی روبرو خواهد بود. بیماری پروانه‌ای یک بیماری ارثی است که طی آن بافت‌های پوستی به صورت پیش‌ رونده دچار اختلالاتی مانند تاول، لایه لایه شدن یا کنده شدن می‌شود که این بیماران برای درمان به پانسمان خاصی نیاز دارند اما اکنون به گفته حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تهیه پانسمان این بیماران به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکلات بسیاری همراه است و پانسمان ویژه‌ای در بیماری پروانه‌ای با نام (میپلکس) کاربرد دارد که در بسته خدمتی تجهیزات پزشکی بیمه پایه موجود نبوده و همچنین مشمول تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر پایه نیست.

به گفته او، مشکل تامین پانسمان بیماران «ای بی» با تدابیر وزارت بهداشت حل شده است و به صورت غیررسمی این پانسمان‌ها تامین شد. دست‌اندرکاران نظام سلامت تلاش می‌کنند تا نه‌ تنها درباره بیماران«ای‌ بی»، بلکه درباره سایر بیماران خاص نیز مشکلات برطرف شود و کمترین عوارض متوجه بیماران شود.

کاهش 13 درصدی جمعیت موالید در نیمه نخست 98

رشد جمعیت در ایران یکی از دغدغه‌هایی است که از سوی مسئولان مطرح می‌شود و سیاست‌های کلی جمعیت نیز در سال 93 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد. مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی را از وضع فعلی جمعیت و میزان موالید کشور در 6 ماهه اول سال 98 منتشر کرد. در گزارش این مرکز آمده است که از سال 1380 تا سال 1394 در کشور افزایش موالید در حال رخ دادن بوده است اما پس از سال 1394 به علت خالی‌شدن توان درونی جمعیت تعداد تولدها با شیب تقریباً تندی شروع به کاهش کرده و در سال 1397 میزان موالید کشور نسبت به سال قبل با کاهش بیش از 8 درصدی مواجه شده است که در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است، ضمن آنکه در 6 ماهه اول امسال (1398) نسبت به 6 ماهه اول سال 1397 این تعداد با 13 درصد کاهش مواجه بوده که کاهش بیش از 92هزار تولدی را به همراه داشته است.

در این گزارش آمده است که تخمین زده می‌شود در پایان امسال میزان تولد کشور به رقم 1205954 تولد برسد که کاهش بی-سابقه‌ای نسبت به سال‌های گذشته داشته است. تعداد تولدهای سال 1397 در مقایسه با سال 1394 نشان دهنده کاهش 203710 نفری است. همچنین، میزان موالید از حدود 20 در هر هزار نفر جمعیت در سال 1394 با کاهشی محسوس به 16.7 در هر هزار نفر جمعیت در سال 1397 رسیده و تخمین زده می‌شود که در سال 1398 نرخ زاد و ولد با 14.5 تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت به کمترین حد خود در طی 50 سال گذشته رسیده باشد.

برگزاری مجدد دادگاه نجفی

محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران در تاریخ ۷ خرداد ماه امسال میترا استاد همسر دوم خود را به ضرب دو گلوله در منزل خود واقع در منطقه سعادت آباد تهران به قتل رساند و عصر آن روز با حضور در پلیس آگاهی تهران به قتل اعتراف و دلیل آن را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. دادگاه این پرونده در شعبه یکم دادگاه کیفری به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برگزار شد. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، هشتم مرداد ماه در نشست خبری از صدور رای پرونده قتل میترا استاد خبرداد و گفت: قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز، سه عنوان اتهامی نجفی بود که دادگاه در دو موضوع متهم را محکوم کرده است. ٣٠ شهریور ماه حمیدرضا گودرزی گفت: دیوان عالی کشور بعد از نقض رای قتل عمد موکلم آن را به شعبه ۹ کیفری یک استان تهران برای رای مجدد ارسال کرده است. شعبه ۹ کیفری بعد از رفع نقایص اعلام شده، دوباره به آن رسیدگی می‌کند و رای صادر می کند و ما مجددا بر اساس این رای تصمیم‌گیری خواهیم کرد و چنانچه این رای هم مورد قبول ما نباشد به آن اعتراض خواهیم کرد. حمیدرضا گودرزی، وکیل نجفی گفت: نتیجه بررسی مجدد صحنه قتل میترا استاد همسر دوم شهردار اسبق تهران به دادگاه ارسال شده است.

جلسه مجدد دادگاه نجفی روز چهارشنبه 6 آذرماه در دو نوبت صبح و بعدازظهر تشکیل شد و این جلسه به بیان کیفرخواست صادره، دفاعیات متهم و وکیلش و همچنین اعلام نظر کارشناسان پرونده اختصاص داشت و با اعلام قاضی، ادامه رسیدگی به این پرونده به روز شنبه ۹ آذر موکول شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار