شرایط ثبت نام در طرح ملی مسکن

گروه‌های هدف اقشار متوسط رو به بالای جامعه هستند

تهران (پانا) - وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تامین مسکن، طرح «اقدام ملی تامین مسکن» را در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی کردو هم اکنون ثبت‌نام از متقاضیان در ده استان در هفته جاری آغاز شده است.فعالان این بخش می‌گویند شرایط این طرح نشان می‌دهد برای اقشار متوسط رو به بالای جامعه است، چراکه متقاضیان باید بیش از ۵۰ میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند و بتوانند ماهانه اقساط یک تا دو میلیون تومان وام این مسکن را پرداخت کنند.

کد مطلب: ۹۷۱۳۰۷
لینک کوتاه کپی شد
گروه‌های هدف  اقشار متوسط رو به بالای جامعه هستند

در مسکن مهر، مردم با آورده‌های ده‌میلیون تومانی و اقساط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی خانه‌دار شدند. پرسش مطرح این است که طرح‌ملی مسکن تا چه حد می‌تواند اقشار کم‌درآمد جامعه را به خانه‌دار شدن نزدیک کند؟

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی درباره طرح اقدام ملی گفت: « با نرخ‌های کنونی ساخت هر واحد مسکونی حدود 2 و نیم تا سه و نیم میلیون تومان هزینه در بر دارد و وزیر راه و شهرسازی نیز آن را تایید کرده است.»

وی افزود: « به نظر نمی‌رسد استقبال از این طرح به گونه‌ای باشد که پاسخگوی نیازهای مخاطبان نباشد. مخاطبان این طرح اقشار متوسط به بالای جامعه هستند و هزینه این طرح برای مخاطبان به گونه‌ای نیست که در توان همه افراد باشد و با توجه به شروطی که در این طرح پیش‌بینی شده است، طبیعی است تقاضا برای آن محدود خواهد بود.»

رهبر عنوان کرد:‌ « حدود 100 میلیون تومان در این طرح تسهیلات ارایه می‌شود و اگر برای یک واحد 100 متری حدود سه میلیون تومان هزینه شود حدود 200 میلیون تومان باید آورده فرد متقاضی باشد که به نظر می‌رسد در توان همه افراد نباشد.»

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن خاطرنشان کرد: «بازپرداخت بالا و در حد یک میلیون و پانصدهزار تا دو میلیون تومان در هر ماه نیز از جمله دلایلی است که موجب می‌شود تا این طرح در اجرا مخاطبانی در قشر متوسط به بالا داشته باشد.»

رهبر تصریح کرد: «شرایط ثبت نام در طرح اقدام ملی همان شرایط چهارگانه مسکن مهر است و افرادی که این شروط را نداشته باشند، نمی‌توانند ثبت نام کنند. البته ممکن است در ابتدا فرد واجد شرایط ثبت نام را انجام دهد و پس از آن همانند مسکن مهر امتیاز خود را به فرد دیگری واگذار کند.»

وی خاطرنشان کرد:‌ «در قالب طرح مذکور وام ۷۵ تا صد میلیون تومانی با سود ۱۸درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود. همچنین متقاضی همان ابتدا باید ۳۰ درصد قیمت تمام‌شده واحد مسکونی را پرداخت کند که البته این عدد هم نهایی نشده است.»

وی افزود: « مقررشده است تا پایان سال 1400 واحدهای ساخته شده در طرح اقدام ملی واگذار شوند و اگر برنامه‌ریزی‌ها در مسیر اجرا به درستی پیش رود، می‌توان به عرضه این واحدها به بازار مسکن امید بست.»

شرایط ثبت‌نام

۱ـ متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از ابتدای سال ۱۳۸۴ به بعد) بوده و از ابتدای انقلاب اسلامی از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تامین مسکن).

۲ـ متقاضی متاهل و یا سرپرست خانوار باشد.

۳ـ زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن.

۴ـ دارای حداقل پنج سال سابقه سکونت در پنج‌سال اخیر در شهر مورد تقاضا.

در شهرهای جدید، سابقه سکونت حداقل ۵ سال در شهر جدید مورد تقاضا یا در شهر مادر ملاک است.

۵ ـ نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و …)

۶ ـ توانایی تامین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی)

۷ـ امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، درخصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه.

۸ ـ توانایی پرداخت اقساط ماهانه بانکی تسهیلات دریافتی

امکانات طرح :

۱ـ تسهیلات وام بانکی به مبلغ ۷۵ تا صد میلیون تومان با نرخ ۱۸ درصد با دوره مشارکت مدنی (ساخت) حداکثر دو ساله و بازپرداخت تسهیلات در قالب فروش اقساطی به مدت حداکثر ۱۲سال پرداخت می‌گردد.

۲ـ تامین زمین در شهرهایی که امکان آن فراهم شده باشد، مطابق با مقررات و ضوابط توسط سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید و براساس قوانین جاری عرضه می‌گردد.

قیمت هر مترمربع خانه در طرح اقدام ملی مسکن

وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت ساخت آپارتمان در طرح اقدام ملی مسکن را از دو تا 2.5 میلیون تومان در هر مترمربع اعلام کرده است یعنی یک واحد آپارتمان ۷۵ متری ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. قیمت هر مترمربع خانه در این طرح بسته به شرایط واحد مسکونی و ساختمان متفاوت است. قیمت‌ها براساس تعداد طبقات هر ساختمان، زیربنا و متراژ متفاوت خواهد بود و حتی از آنجا که متقاضیان خود نوع مصالح را انتخاب می‌کنند، قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. با این حال قیمت متوسط ساخت هر مترمربع خانه در طرح اقدام ملی بین یک و نیم میلیون (در خانه‌های یک طبقه و ویلایی) و دو تا 2.5 میلیون تومان در آپارتمان در نظر گرفته می‌شود و بسته به نوع سازه و تعداد طبقات این قیمت‌ها افزایش خواهد داشت.

رقم اقساط ماهانه طرح اقدام ملی

متقاضیان اگر تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی دریافت کرده باشند، ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند، اما اگر وام صد میلیون تومانی دریافت کرده باشند، ماهانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اقساط پرداخت می‌کنند. اگر وام را در بافت فرسوده تحویل گرفته باشند، ماهانه ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و در صورتی که صندوق یکمی باشند و زوج، برای دریافت ۱۶۰ میلیون تومان وام، اقساط یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کنند.

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام:

متقاضیان باید در زمان ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن، اسناد زیر را به صورت فایل اسکن شده (در قالب jpg و حداکثر حجم ۲۰۰ کیلوبایت) ارسال کنند:

۱ـ ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر (اجاره‌نامه معتبر، گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیلی فرزندان و…)

۲ـ ارائه اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل

۳ـ ارائه اصل شناسنامه متقاضی و همسر

۴ـ ارائه گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت

۵ ـ ارائه اصل سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین

تذکر: مدارک فوق در زمان مراجعه به اداره کل یا دیگر نهادها و دستگاه‌های مربوطه به صورت فیزیکی ارائه می‌شود.

متقاضیان می‌توانند از طریق کد رهگیری ۱۰ رقمی و کد ملی از وضعیت پرونده خود با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی به آدرس tem.mrud.ir مطلع شوند.

ثبت‌نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن به معنای تایید شرایط متقاضی و تعهد ارائه واحد مسکونی نیست و هر زمان که واجد شرایط نبودن متقاضی برای دستگاه و نهاد متولی اجرای طرح محرز شود، متقاضی از طرح جاری حذف‌شده و حق هیچ‌گونه اعتراض نخواهد داشت.

آورده ابتدایی متقاضی چقدر است؟

در مرحله اول ۳۰ درصد قیمت تمام‌شده پیش‌بینی‌شده باید واریز شود که این قیمت برای تمام پروژه‌ها متفاوت است و نمی‌توان به‌طور دقیق سقف و کفی برای قیمت‌ها اعلام کرد، چراکه با توجه به نوع سفارش، قیمت‌ها متفاوت است.

دهک‌های کم‌درآمد می‌توانند از واحدهای مسکونی در اراضی ۹۹ ساله که قیمت کمتری دارند، بهره‌مند شوند و دهک‌های متوسط می‌توانند در پروژه‌های مشارکتی ثبت‌نام کنند.

۳ نوع تسهیلات اعطایی

در طرح اقدام ملی سه نوع تسهیلات وجود دارد، برخی از متقاضیان در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند که قبلا می‌توانستند بین ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون تومان برای خرید مسکن وام بگیرند و الآن با تفاهمی که صورت گرفته است می‌توانند برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، از این وام استفاده کنند.

گروهی دیگر می‌توانند از وام بافت فرسوده استفاده کنند که در بخشی از این وام از منابع صندوق توسعه و بخشی از منابع داخلی بانک به مبلغ صد میلیون تومان استفاده می‌شود.

وام نهایی ۷۵ تا صد میلیون تومانی است که از منابع داخلی بانک‌های عامل از جمله بانک مسکن با نرخ ۱۸ درصد کارمزد طی ۱۲ سال پرداخت می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار