حاجی‌میرزایی: عدالت آموزشی حق مردم است

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌ و پرورش نظام‌های آموزش‌ و پرورش ازجمله نظام جذب و تربیت‌معلمان، سنجش دانش آموزان و سایر نظام های آن را مستعد اجرای سند تحول ندانست و تاکید کرد که آموزش‌ و پرورش باید مرجع جامعه باشد و برای رسیدن به این هدف باید سطوح مدیریت درآموزش و پرورش را به‌صورت کیفی، ارتقا دهیم.

کد مطلب: ۹۷۱۲۸۵
لینک کوتاه کپی شد
حاجی‌میرزایی: عدالت آموزشی حق مردم است

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، محسن حاجی میرزایی در گفت‌وگو با مدیران ستادی وزارت آموزش‌ و پرورش با گرامیداشت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین، گفت: «تاریخ انقلاب اسلامی بدون درک روشن بسیج ناقص است چرا که بسیج مستضعفین تأثیر اساسی در شکل‌گیری مقاومت مردم ایران در برابر تجاوز دشمن و ارتقای فرهنگی عمومی داشته است که همواره تنومندتر و پرثمرتر باشد.»

او با اشاره به اینکه چگونه می‌توانیم مشارکت مؤثرتر همکاران را فراهم کنیم، گفت: «بخش مهمی از زندگی را در ساعت‌های کار می‌گذرانیم که بر روی سایر ساعت زندگی و مجموعه مناسبات ما تأثیر می‌گذارد لذا اهمیت دارد که به سازمان با مختصات گسترده توجه کنیم.»

وزیرآموزش‌ و پرورش گفت: «یکی از مختصات سازمان بانشاط، سازمان بهره‌ور‌ است. بهره‌وری یکی از مفاهیم کلیدی است که به‌درستی فهم نشده است و در سازمان‌ها مفهوم واقعی آن به کار گرفته نشده است و به‌صورت تصنعی و تشریفاتی باقی‌مانده و اکتسابی نیست بلکه به‌صورت اقتباسی بوده است.»

هنر مدیران شکل دادن محیطی است که در آن انگیزه‌ها هم‌راستا شوند

حاجی میرزایی در ادامه اضافه کرد: «هر محیطی مستعد شکل‌گیری این مفهوم نیست و بهره‌وری باید در سازمان‌های خاص شکل بگیرد تا مجموع مناسبات درونی سیستم بهره‌وری را درک کنند و آماده پذیرش آن باشند.»

او با اشاره به اینکه محیط حیات بهره‌وری زمینه‌ای است که آمادگی قبول مفهوم را دارد، گفت: «زمانی که بهره‌وری معرفی شد، مقاومت‌هایی در برابرآن شکل گرفت چراکه عده‌ای منفعتی در بهره‌وری برای خود متصور نبودند.»

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه در بهره‌وری اصل تسهیم منافع بسیار مهم است، گفت: «اصل تسهیم منافع زمینه را برای همکاری کارکنان سازمان فراهم می‌کند. نزدیک به۶٠ سال است که با بهره‌وری در ایران سروکار داریم اما نتوانستیم زمینه را برای بهره‌وری فراهم کنیم.»

او گفت: «در فرهنگ دینی ما آنچه ارزش دارد عمل نیکو است و کار بیشتر مهم نیست بلکه کار و عمل بهتر اهمیت دارد.»

حاجی میرزایی ادامه داد: «هنر مدیران شکل دادن محیطی است که در آن انگیزه‌ها هم‌راستا شوند و در این محیط چشم‌انداز مشترک ایجاد شدن به این معنا است که آینده‌نگری را در یک‌جهت قرار دهند.»

او در ادامه افزود: «به میزانی که بتوان هم‌راستایی در هدف و منافع مشترک داشته باشیم کار سامان می‌گیرد و بهره‌وری کار درست را درست انجام دادن است چراکه باید مطمئن باشیم که کاری که انجام می‌دهیم درست است.»

وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در فرهنگ مدیریتی باید ببینیم کار درست چه‌کاری است، گفت: «در ابتدا باید به این پرسش پاسخ داد که بخش مدیریتی ما با چه هدفی همراه است و در مرحله بعدی باید بررسی کرد که هدف مجموعه چیست و همچنین باید نقطه مختصات رسیدن به هدف را داشته باشیم.»

ابلاغ برنامه‌ها به‌تنهایی برای اجرایی شدن سند تحول کافی نیست

حاجی میرزایی گفت: «به‌ عنوان‌ مثال در آموزش‌ و پرورش باید ببینیم در سند تحول بنیادین نقطه‌ای که می‌خواهیم جامعه و دانش آموزان را به آن سمت ببریم کجا است.»

او افزود: «زیر نظام‌های سند تحول بنیادین با برنامه‌ها و راهکارهای آن ابلاغ‌شده است و صد فعالیت برای آن‌ها پیش‌بینی‌شده است اما تنها با ابلاغ برنامه‌ها و فعالیت‌ها سند اجرایی نمی‌شود.»

حاجی میرزایی گفت: «وقتی مختصات پایان کار را داشته باشیم منظور از حیات طیبه، مدرسه در تراز سند، برنامه درسی ملی... مشخص می‌شود و پس‌ازآن می‌توانیم جهت‌گیری‌ها را دائماً با آن بررسی کنیم چراکه اگر این‌گونه نباشد انرژی تحلیل می‌رود.»

او در ادامه گفت: «فرض کنیم اقداماتی که انجام می‌دهیم درست است اما شاهدی بر این درستی انجام کار نداریم و باید از درستی آن مطمئن باشیم. فرض کنیم که کار به‌درستی اجراشده است اما بازهم نتوانیم اثبات کنیم که اجرا درست بوده است لذا باید با انجام کارها وجدان خود و وجدان عمومی را قانع کنیم تا حمایت اجتماعی همراه ما شود.»

وزیر آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه هیچ کاری پایدارتر و قابل‌نمایش‌تر از کار فرهنگی نیست، گفت: کار باید به‌درستی انجام بگیرد و مأموریت، چشم‌انداز و مختصات ارزش‌ها مشخص شود تا بدانیم که در جهت کیفیت خطوط قرمز چه جاهایی است تا از آن عدول نکنیم.»

نظام‌های آموزش‌وپرورش ازجمله جذب، پرورش، سنجش و ... مستعد اجرای سند تحول نیستند

حاجی میرزایی گفت: «برای درست انجام دادن کارها باید به شش پرسش کی، کجا، چگونه وکی پاسخ دهیم. هشت محور را اصول مأموریت‌های خود تعیین کرده‌ایم و برای دست‌یابی به ادبیات مشترک در مأموریت‌ها باید در این اصول مشارکت داشته باشیم.»

او ادامه داد: «یک محور مأموریت‌ها اجرای سند تحول بنیادین و تعلیم و تربیت چند ساحتی است اما نظام جذب، پرورش، سنجش و...مستعد فراهم کردن برای اجرای این سند نیستند.»

او با اشاره به اینکه قصد اجرای شش زیر نظام سند تحول بنیادین راداریم، گفت: «باید الگوی اجرای زیر نظام‌ها را تهیه کنیم چراکه حرکت از درک فاصله آغاز می‌شود و همچنین مختصات دست‌یابی به اهداف را نیز تعیین کنیم.»

برای رسیدن به اهداف آموزش‌وپرورش باید سطوح مدیریتی را کیفی و ارتقا دهیم

حاجی میرزایی گفت: «باید مدرسه کانون تحولات نظام آموزشی باشد، اما چگونه می‌توانیم این کانون را داشته باشیم و ترکیب ارگانیک دانش‌آموز، مدرسه، خانواده و محل را داشته باشیم؟»

او با اشاره به اینکه همه تحولات جامعه مرهون آموزش‌ و پرورش است که باید در عمل، ظهور واقعی پیدا کند، گفت: «باید مدیریت در تمام سطوح آموزش‌ و پرورش بهبود پیدا کند و آموزش‌ و پرورش مرجع جامعه باشد و برای رسیدن به این هدف باید بررسی کنیم چطور می‌توانیم سطوح مدیریت را به‌صورت کیفی، ارتقا دهیم.»

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: «در حال بررسی تأسیس سامانه‌ای هستیم که هرکس خود را واجد صلاحیت می‌داند در آن سامانه خود اظهاری کند و برای انتصاب‌ها درآینده به آن سامانه رجوع خواهیم کرد تا بر اساس شایستگی‌ها افراد را برای سطوح مدیریتی از طریق آن سامانه انتخاب کنیم.»

حاجی میرزایی گفت: «مدیریت مفهومی است که با آموزش در کلاس به دست نمی‌آید و فرایندی است که باید در عمل شکل بگیرد.»

وزیر آموزش‌ و پرورش معلم را رکن کار در آموزش‌ و پرورش دانست و گفت: «اگر معلم دچار اشتباهی شود کل کار تعلیم و تربیت دچار اشتباه خواهد بود بنابراین معلم باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ رفاه و معیشت معلم در چیست؟ چگونه می‌توان توانمندی معلم را افزایش داد؟»

عدالت آموزشی حق مردم است

او با اشاره به عدالت آموزشی گفت: «حق مردم است که عدالت آموزشی برای فرزندان آن‌ها برقرار شود و باید پرسید برای برقراری عدالت آموزشی چگونه می‌توان کیفیت مناسب در سراسر کشور برقرار کرد؟»

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «هدف ما این است که همه کشور حامی آموزش‌ و پرورش باشد، در حال حاضر دغدغه کشور اشتغال است و فرصتی در اختیار آموزش‌ و پرورش است که در این بخش به‌خوبی نقش‌آفرینی کند. آموزش‌ و پرورش در بخش‌های مختلفی از کشور می‌تواند حضور پیدا کند و مأموریت‌های خود را در یک همبستگی متقابل بازتعریف کند.»

حاجی میرزایی گفت: «مفهوم ما از مشارکت ذی‌نفعان این است که به هم کمک کنیم و اهداف یکدیگر را پشتیبانی کنیم.»

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: «خواسته اول این است که به ما بگویید که برای اجرایی شدن ٨ برنامه‌ای که به مجلس برای آموزش‌ و پرورش داده‌شده است با لحاظ همه شرایط موجود چه اقداماتی باید انجام بدهیم.»

او در مورد خواسته دوم گفت: «ازنظر شما یک مشکل از مشکلات آموزش‌ و پرورش چیست. آن مسئله را مطرح کنید و بگویید که صورت‌بندی مسئله و راه‌حل‌های پیشنهادی شما چیست.»

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: «سلسله‌مراتب سازمانی لزوماً سلسه مراتب فضل و کمال نیست و اثرگذاری متوقف به سلسله‌مراتب نیست و ممکن است فردی در قاعده سلسله‌مراتب باشد اما خوب بفهمد و باید هرکس به میزان فهمش در مشارکت مجموعه کمک کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار