سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران :

گرمخانه‌های شهری فقط برای معتادان و کارتن خواب‌ها نیست

تهران (پانا) - تعداد بی‌خانمان‌ها و کارتن خواب‌های شهر تهران در آمارهای غیر رسمی از 14 تا 15 هزار نفر متغیر است، این درحالی است که ظرفیت 21 گرمخانه و سامان سرا روی هم به 5 هزار نفر هم نمی‌رسد، اما با وجود کاهش دما و برودت هوا در چند هفته اخیر، همین تعداد هم به طور کامل پر نشده و ظرفیت خالی دارند.

کد مطلب: ۹۷۱۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
گرمخانه‌های شهری فقط برای معتادان و کارتن خواب‌ها نیست

به گزارش ایران، سید مالک حسینی، سرپرست سازمان‌رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به سؤالاتی در خصوص وضع گرم‌خانه‌ها و کارتن‌خواب‌ها پاسخ داده‌است که دغدغه این روزهای بسیاری از شهروندان تهرانی است.

‌‌در تهران هم‌اکنون چند گرمخانه وجود دارد؟ ظرفیت این گرمخانه‌ها در مجموع چقدر است؟
در حال حاضر 19 گرمخانه فعال در تهران وجود دارد که 2 سامان سرا (مردان و زنان) هم برای پذیرش افرادی که شرایط خاص دارند، مثل متکدیان حرفه‌ای، افراد دارای اختلال حواس، بیماری‌های خاص و زخم‌های باز در نظر گرفته شده است. مجموع ظرفیت همه این مراکز روی هم 3 هزار و 10 تخت است که با احتساب کف خواب‌ها حدوداً به 4 هزار و 400 نفر می‌رسد.
‌‌این تعداد گرمخانه در تهران می‌تواند جوابگوی این تعداد معتاد و کارتن خواب باشد؟
همین الان ما ظرفیت خالی زیادی داریم و هیچ مشکلی برای پذیرش وجود ندارد. اما مسأله اینجاست که آن بخشی که بیرون می‌مانند عمدتاً مصرف‌کننده حرفه‌ای هستند و چون در مراکز ما اجازه مصرف ندارند، مراجعه نمی‌کنند.
‌‌تاکنون چه تعداد مراجعه کرده‌اند؟
آ
مار شبانه روزی زمان می‌برد و نمی‌توانم الان به طور دقیق بگویم.
آیا ‌‌سامان سراها ماهیت کارشان با گرمخانه‌ها متفاوت است؟
سامان سراها برای افراد با شرایط خاص تعبیه شده است، قاضی کشیک نسبت به‌هر نفر که وارد سامان‌سرا می‌شود، حکم صادر می‌کند و ما هم مبتنی بر نظر قاضی عمل می‌کنیم، ممکن است فردی به بهزیستی تحویل داده شود یا متکدی حرفه‌ای باشد، اما اینکه ما فکر کنیم گرمخانه لزوماً برای افراد معتاد و کارتن‌خواب در نظر گرفته شده، اشتباه است. هر شهروندی که سرپناه نداشته باشد یا از طریق تماس‌های مردمی یا گشت‌های میدانی فوریت‌های اجتماعی معرفی شود، می‌تواند به این مراکز مراجعه کند.
چه تعداد از این گرمخانه‌ها متعلق به زنان است؟
ما 3 گرمخانه فعال ویژه زنان داریم که به تازگی مورد سوم به این آمار اضافه شده است. دو گرمخانه در مناطق 22 و 12 راه‌اندازی شده که آماده پذیرش مراجعه‌کنندگان است. گرمخانه سوم هم به تازگی در پهنه شرقی تهران راه‌اندازی شده، چون ما در منطقه جنوب شرقی چالش جدی در این زمینه داشتیم و مددجویی که نیاز به سرپناه داشت، نمی‌دانست کجا باید برود. الان ظرفیت این 3 گرمخانه به علاوه آن یک سامان سرای ویژه زنان، حدوداً 500 نفر می‌شود.
‌‌ با توجه به تعداد بالای زنان کارتن خواب در منطقه فرحزاد، گرمخانه دره فرحزاد که زمانی برای زنان در نظر گرفته شده بود، به کجا رسید؟
ما آن گرمخانه را به‌طور کامل راه‌اندازی کردیم و حتی آماده پذیرش مددجویان هم بود، اما به خاطر مقاومت شورایاری و مردم محلی کار متوقف ماند و سعی کردیم از طریق اتوبوس‌های سیار و سازمان‌های مردم نهاد کار را جلو ببریم.
‌‌یعنی الان آن ساختمان خالی است؟
آن ساختمان از ابتدا گرمخانه نبود، یکی از ساختمان‌های شهرداری بود که برای این دسته از مراجعه‌کنندگان تجهیز و ساماندهی شده بود که فعلاً در این زمینه فعال نیست.
مشخص است چه تعداد مصرف‌کننده هستند یا بیمار یا متکدی و از کدام شهرها و کشورها؟
تاکنون بحث جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در دستور کار نبوده و انجام نشده، اما جزو برنامه‌های جدی ماست. ما از مراجعه‌کنندگان تست اعتیاد نمی‌گیریم و کنکاش نمی‌کنیم، مگر اینکه شرایط خاصی داشته باشند، مثلاً معتاد متجاهر باشند. مهم‌ترین مسأله این است که هر نوع آمارگیری و کنجکاوی می‌تواند اعتماد را از بین برده و احساس ناامنی ایجاد کند. به همین علت افراد فقط از نظر بهداشتی چک می‌شوند.

تصور این است که اغلب مراجعه‌کنندگان معتادند؟
لزوماً این‌طور نیست. هر فردی که سرپناه ندارد می‌تواند مراجعه کند و خیلی از مراکز ما به ندرت افراد دارای اعتیاد را پذیرش کرده‌اند.
آیا در این مدت گزارش فوتی داشته‌اید؟
نه تنها گشت‌های ما که از هیچ مرجع غیر دولتی هم بحث فوتی گزارش نشده است.
‌مراجعه‌کنندگان چند شب می‌توانند در گرمخانه‌ها بمانند؟
هیچ محدودیتی برای ماندن در گرمخانه وجود ندارد. ما به مددجوها 3 وعده غذا، امکانات بهداشتی و لباس‌های تمیز می‌دهیم و حمام و سرویس بهداشتی هم وجود دارد.در مراکز بزرگ مثل خاور شهر، پزشک، مددکار و روان شناس مستقر است.
‌‌هزینه هر شب ماندن این افراد در گرمخانه چقدر برای شهرداری تهران تمام می‌شود؟
فقط هزینه غذای این افراد 25 هزار تومان تمام می‌شود. این جدا از پک‌های بهداشتی و هزینه‌های دیگر است. شهرداری به خاطر مسئولیت اجتماعی که در این زمینه دارد، در بحث نگهداشت، صفر تا صد هزینه‌ها را تقبل کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار