سخنگوی وزارت خارجه: قطع اینترنت ضروری بود 

جمهوری اسلامی می توانست جیسون رضاییان را در ایران نگه دارد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که درباره صحت اسناد ادعایی خانواده لوینسون درباره دستگیری اش در ایران با حکم قضایی اطلاعی ندارد و قوه قضاییه باید در این باره پاسخ دهد.

کد مطلب: ۹۷۰۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی وزارت خارجه: قطع اینترنت ضروری بود 

سید عباس موسوی در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفرهای دیپلماتیک مقامات کشورها به ایران در روزهای اخیر خبر داد و از جمله به سفر سید عباس عراقچی به هلند اشاره کرد و گفت که امروز فرستاده ویژه کره جنوبی به ایران می‌اید.

او در پاسخ به سوالی درباره موج جدید تشدید فشار به ایران و همچنین ادعای غرب و آمریکا درباره به ثمر رسیدن فشار حداکثری به ایران و راهکار وزارت خارجه در این باره گفت: «حمایت‌ها را به نوعی دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی می‌دانیم. ادعاهایی که درباره بحث‌های حقوق بشری و اینترنت و... می‌کنند نشان می‌دهد که چقدر با واقعیاتی که ما با انها مواجه هستیم متفاوت است. این اظهارات را در راستای دوستی با ایران نمی‌دانیم. آنها به دنبال فشار بر مردم هستندکه مردم به حکومت فشار بیاورند و انها به خواستگاه خود برسند. اقداماتی برای مقابله با فشارها دیده شده؛هم به لحاظ دیپلماسی و هم بررسی‌های حقوقی و مستندهای خاص که بتوانیم به مراجع ارایه دهیم. دستگاه های دیگر هم اقدامات لازم را انجام دهند.»

موسوی درباره انتقاد اتحادیه عرب از پذیرش سفیر یمن در ایران گفت: «دولت مستقر در صنعا دولت قانونی است وطبیعی است که به کشورهایی که مایل هستند سفیر اعزام می‌کنند و جمهوری اسلامی هم سفیر انها را می‌پذیرد و به عنوان یک کشور دوست نگاه می‌کند.»

موسوی در پاسخ به سوال دیگری گفت که سه کشور به طرح ایران درباره صلح هرمز پاسخ مثبت داده‌اند.

او در پاسخ به سوالی درباره تغییر ارایش غرب درباره برجام گفت شیوه اروپا برای اینکه فقط اعلام لفظی می‌کنند و گفتاردرمانی موجه نیست. وزیر دفاع فرانسه حرف‌های نامربوطی زده که از دید ما محکوم است و امریکا را تشویق به نقش افرینی درمنطقه کرده که ازنظرما پذیرفته نیست و بین سخنان وزیر دفاع و وزیر خارجه فرانسه و انچه در جلسات خصوصی به ما مطرح می کنند تناقض وجود دارد.»

موسوی درباره سفر جنران باجوا به ایران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی گفت در این دیدارها طیف مختلفی از موضوعات مطرح شد، ازروابط دو جانبه تا موضوعات دیگر و مسأله دو، سه گروگان ایران در پاکستان. این کشور با توجه به روابط خوب با ایران به عنوان کشور تاثیرگذارعلاقمندکاهس تنش است وخواهان گفتگو با کشورهای تاثیرگذار در منطقه است و جمهوری اسلامی هم از این موضوع استقبال می‌کند.

موسوی درباره سخنان رهبری در دیدار با اقتصاددان‌ها گفت: «فرمایشات مقام معظم رهبری کاملا به جا بود و معاونت اقتصادی فعال است. وزارت خارجه کار مستقیم و تصدی اقتصادی نمی‌کند و به دنبال کاهش موانع در کار اقتصادی است که در همین راستا گام برمی‌دارد. اینکه چقدر سیاست‌ها نتیجه بدهد بستگی به ارگان‌های دیگر دارد. وقتی می‌گوییم در دیپلماسی باز است این نیست که امید به دیگران بستیم. ما سعی می‌کنیم با گفتگو و مذاکره راه را باز کنیم اینکه چقدر بقیه بتوانند از این فضا استفاده کنند بستگی به انها دارد.»

آمریکا در حدی نیست که درباره تعهدات ایران در برجام نظر دهد

او درباره لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی امریکا گفت که ما مقامات امریکایی را در موقعیتی نمی‌دانیم که درباره تعهدات ما دربرجام نظر بدهند. انها از برجام خارج شده‌اند و به انها ربطی ندارد ایران چه برنامه‌ای دارد. همکاری ایران با اژانس سر جای خود است و امیدواریم در دوران جدید با مدیرکل جدید اژانس فارغ از سو‌گیری سیاسی و فشار از سوی برخی کشورها اژانس بی‌طرفی خودرا حفظ کند.جمهوری اسلامی هم با تعهدات به اژانس عمل می‌کند.»

موسوی در پاسخ به سوالی درباره سفر فرستاد ویژه کره جنوبی به ایران و توقف صدور دارو گفت‌: «بعد از اتفاقاتی که بین ما و کره جنوبی در خصوص بدهی‌هایی که به ایران داشتند رخ داد پیشرفت‌ هایی شده بود که بعد از تحریم جدید بانک مرکزی انها جا زدند و بر خلاف توافق‌های خود عمل کردند. این باعث اعتراض شدید ایران شد. بعد انها خواستند فرستاده ویژه‌ای به ایران اعزام کنند که ما پذیرفتیم و امیدواریم به سرعت اقدامات خلاف قانون انها متوقف شود و اقلام دارویی به کشور بر اساس قراردادها ارسال شود و موانع موجود رابرطرف کنند.»

او درباره اظهارات عادل الجبیر درباره شرط مذاکره با ایران گفت عادل الحبیر هر از گاهی سخنانی به زبان می‌اورد که حیلی با واقعیت‌ها وسیاست‌های دولت عربستان علیه ایران اتخاذ می‌شود هم‌خوانی ندارد. شرط و شروطی که تعیین کردند را محکوم کرده و قانع کننده نمی‌دانیم. ایشان و برخی از مسئولان خلیج فارس اظهارات نادرشتی داشتند که پاسخ لازم داده شد. اینکه جمهوری اسلامی خواهان منطقه‌ امن است انها را نباید به این فکر بیاندازد که هر سخن نامربوطی بگویند. اولویت جمهوری اسلامی همسایگان است و این امر را در عمل اثبات کردیم.

رضاییان متهم امنیتی بود

موسوی درباره محکومیت ایران به ۱۸۰ میلیون دلار در قبال جیسون رضاییان در یک دادگاه فدرال در امریکا گفت «جیسون رضاییان بر اساس اسناد و‌ مدارک و اعترافاتش متهم امنیتی بود و جمهوری اسلامی با توجه به جزم سنگین و اشد مجازات به او تخفیف داد و حکم او را به حبس تقلیل داد و بعد از مدتی بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی مورد عفو قرار گرفت و ازاد شد. اینکه ایشان شکایت کند و دادگاه‌های امریکایی با دست باز حکم بدهند از دید ما محکوم است. جمهوری اسلامی می‌توانست ایشان را نگه دارد. ما به مقامات قضایی امریکا توصیه می‌کنیم مواظب باشند گول نخورند. ایشان اکنون از این‌موضوع به نفع شخصی خود سواستفاده می‌کند.اگر بحث صدور حکم باشد و دست‌و دل‌بازی‌ کارهای مشابهی هم می‌توان انجام داد.»

او درباره اقدام جمهوری اسلامی برای مقابله با برداشت غرامت گفت: «اموال ما انجاست و انها به صورت غیر قانونی مصادره می‌کنند و روزی روزگاری باید این اموال بازگردد. پول‌هایی که در امریکا بلوکه شده و ولخرجی می‌کنند حتما از حلقومشان خارج می‌کنیم.»

او درباره کشته شدن یک فرد ایرانی در استانبول گفت در انتظار نظر مقامات امنیتی ترکیه هستیم تا بتوانیم نظر بدهیم.

اسناد نیویورک تایمز جعلی است

موسوی درباره سند ۷۰۰ صفحه‌ای که نیویوزک تایمز مدعی شده از دستگاه امنیتی ایران به دست اورده است گفت: «این اسناد مورد تایید نیست. گشتم رد پای جمهوری اسلامی در کشور همسایه که رابطه عمیق دارد کار سختی نیست و نیاز به سندسازی و جعل اسناد ندارد. ما چیز پنهان در عراق نداریم و حضور ما در عراق در زمان داعش حضور علنی به درخواست دولت قانونی ان کشور بوده و جمهوری اسلامی بر اساس وظایفی که برای خود تعیین کرده این اقدامات را با حضور همه شخصیت‌ها و گروه‌ها انجام داده است. اولین کشوری بودیم که به درخواست کشور عراق پاسخ دادیم.»

او درباره برگزاری کمیسون مشترک برجام گفت این کمیسون ۶ دسامبر قرار است در سطح معاونان وزرا برگزار شود و اخرین تحولات اجرای برجام در این کمیسیون مشترک بحث خواهد شد و گام‌های ایران در راستای کاهش تعهدات از طرف انها مطرح می‌شود واقدامات انها هم مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. نشست احتمالا در وین خواهد بود.

موسوی درباره قطع اینترنت درسفارتخانه‌ها و مشکلات ایجاد شده گفت که قطع اینترنت ضروری بود به دلیل انکه استفاده نامشروع از وسیله مشروع می‌شد. دسترسی به اطلاعات در جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده ولی در مواقع بحرانی با این محدودیت‌هامواجه می‌شویم و این کاری است که در همه کشورها انجام می‌شود. اگر شهری دچار اتش‌سوزی شود لوله‌های گاز را قطع می‌کنند ولی مردم را از نعمت گاز محروم نمی‌کنند کنترل امنیت است. درباره سفارتخانه‌های خارجی و برخی شرکت ها و حتی خبرنگاران خارجی تمهیداتی اندیشیده شد. خبرنگاران خارجی از اینترنت استفاده کردند و شرایط ویژ‌ه‌ای هم برای سفارتخانه‌ها در نظر گرفته شدو اکنون مشکلی نداریم و اینترنت تقریبا در تمام کشور برقرار است.»

او در پاسخ به سوال پانا درباره ادعای خانواده رابرت لویسنون آمریکایی که سال ها پیش در ایران مفقود شده در این باره اکه اسنادی در اختیار دارند که نشان می دهد نیروهای مسلح لوینسون را در ایران با حکم قضایی دستگیر کرده و او را جاسوس می خواندند این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه پیش از این اعلام کرده بود که او هیچ پرونده قضایی در ایران ندارد گفت که «این را می‌توانید از قوه قضاییه بپرسید مواضعی که اعلام کردیم همان است و دوستان در قوه قضاییه پیگری کنند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار