در گفت و گو با پانا

مزیدی مرادی: 10 درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند

نی‌ریز (پانا) - مریم مزیدی مرادی از پزشکان نی‌ریزی، مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از دیابت را انجام ورزش منظم روزانه و تغذیه مناسب دانست و افزود: رعایت این موارد مهم‌ترین عوامل پیشگیری از این بیماری خطرناک است.

کد مطلب: ۹۷۰۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد
مزیدی مرادی: 10 درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند

او در گفت‌وگو با پانا از دیابت به عنوان یک بیماری خطرناک و در عین حال خاموش یاد کرد که بیش از 70 درصد افراد از ابتلای خویش به این بیماری خبر ندارند و افزود: ضرورت دارد افراد با دادن تست قند خون نسبت به وضعیت خود و بیماری به دیابت و قند خون آگاهی پیدا کنند.
دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک است که به علت کمبود یا نبود انسولین یا اشکال در کارکرد آن ایجاد می‌شود و هر سه نوع آن، دیابت نوع‌یک با عامل توقف تولید انسولین، دیابت نوع دوم با عامل مقاومت نسبت به انسولین و دیابت حاملگی خطرناک بوده و مشکلات اساسی را برای بیمار و اطرافیان در پی دارد.

به گفته‌ی دکتر مرادی، بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیشتر آمار مبتلایان به دیابت نوع دوم اختصاص دارد که به راحتی با فعالیت بدنی منظم و تغذیه سالم، رژیم غذایی سالم و کنترل وزن، می توان کلید مبارزه با بیماری دیابت را در کنترل داشت.

او از دیابت به عنوان ام‌الامراض یا مادر بیماری‌ها یاد کرد و گفت: این بیماری به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.


او آگاهی های عمومی مردم در ارتباط با شناخت بیماری دیابت و راه‌های مفید و موثر پیشگیری و درمان آن را در کاهش تعداد جمعیت مبتلایان ضروری دانست و شعار انجمن دیابت را اطلاع از میزان قند خون افراد با یک آزمایش ساده ذکر کرد.

او، به عوامل اساسی و موثر در پیشگیری از دیابت از جمله تغذیه مناسب، انجام منظم ورزش روزانه، استراحت کافی و مفید، دوری از فست فودها و غذاهای آماده، پرهیز از رافتارهای استرس زا و اضطراب آور، مصرف کم گوشت قرمز، استفاده از برخی گیاهان طبیعی ، مصرف کافی ویتامینD و نوشیدن آب به مقدار کافی و مفید به عنوان راهکارهای کنترل دیابت اشاره کرد.

وی افزود: متاسفانه 10 درصد جمعیت کشورمان یعنی معادل هشت میلیون نفر از جمعیت ایران مبتلا به بیماری دیابت هستند که حدود 3 میلیون و 600 هزار نفر تاکنون شناسایی و در جریان بیماری خود قرار گرفتند و خدمات لازم به آنها ارائه شده است.

خبرنگار: زهرا فرد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار