کلنگ زنی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی آبفای قم توسط استاندار

قم (پانا)- استاندار قم از برخی از پروژه های در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب استان بازدید و تعدادی از پروژه های اقتصاد مقاومتی شرکت آب و فاضلاب استان را کلنگ زنی کرد.

کد مطلب: ۹۷۰۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد

بهرام سرمست در ابتدا به کارخانه نورمندی رفت و از نزدیک در جریان نحوه تولید اسکروپمپ فاضلابی که برای نخستین بار در کشور این کارخانه تولید شده است قرار گرفت.
پمپ اسکرو یا ارشمیدسی که از آن به عنوان پمپ مارپیچ هم یاد می‌شود همانند محور اصلی «چرخ‌گوشت» عمل کرده و با چرخش خود مقادیر زیادی از آب یا فاضلاب را بدون خطر انسداد از ارتفاع پایین به بالا منتقل می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به فرسودگی و از کار افتادگی اسکروپمپ‌های ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب قم گفت: این پمپ‌ها در گذشته از خارج از کشور تأمین می‌شد اما با توجه به شرایط تحریم و قیمت تمام شده بالای این دستگاه به دنبال استفاده از توان داخلی برای تولید آن رفتیم.
وی خاطرنشان کرد: پس از بررسی جوانب مختلف و شرکت‌های تولیدکننده این‌گونه دستگاه‌ها با مقیاس کوچک، یک شرکت ماشین‌سازی در شهرک شکوهیه قم برای ساخت اسکروپمپ اعلام آمادگی کرد.
دکتر علی جان صادق پور حمایت از ساخت این دستگاه‌ که تاکنون نمونه موفقی از آن در داخل کشور تولید نشده بود را «ریسک» دانست و گفت: ما با اطمینان به نیروی انسانی جوان، متخصص و توانمند کشور این ریسک را پذیرفتیم و کار را به آن‌ها واگذار کردیم.
اسکروپمپ‌های تولید شده داخلی تنها با یک‌پنجم قیمت تمام شده نمونه مشابه خارجی آن ساخته شده و از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری به عمل آمده است.
نورمندی مدیرعامل شرکت تولید اسکروپمپ نیز با اشاره به مراحل و دقت ساخت این نوع پمپ‌ها اظهار داشت: هم از نظر علمی و هم از نظر اجرایی این پمپ‌ها کاملاً بومی‌سازی و امکان تولید آن برای تمام کشور فراهم شده است.
استاندار قم نیز با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در راستای تولید اسکروپمپ داخلی، گفت: تولید این پمپ‌ها در داخل کشور از آن جهت اهمیت دارد که در راستای خودکفایی ایران مبتنی بر دانش بومی گام برداشته است.
سرمست ابتکار و خلاقیت در ساخت اسکروپمپ تولید داخل را ارزشمند دانست و بر حمایت همه جانبه از این پروژه تأکید کرد.
استاندار قم در ادامه به تأسیسات آبرسانی شهید وفایی رفت و در آنجا کلنگ نیروگاه خورشیدی 100 کیلوواتی شکوهیه را به زمین زد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در خصوص این پروژه گفت: این نیروگاه خورشیدی ظرف سه ماه و با اعتبار 11 میلیارد تومان از سرمایه بخش خصوصی به بهره‌برداری خواهد رسید.
دکتر صادق پور استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر، اشتغال‌زایی، عدم آلودگی محیط زیست، درآمدزایی و استفاده از ظرفیت تولید داخل را از جمله مزایای اجرای این پروژه ذکر کرد.
استاندار قم در ادامه به تصفیه‌خانه شماره دو قم رفت و از نزدیک در جریان عملیات اصلاح و بهسازی این تصفیه‌خانه قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به پیشرفت فیزیکی 90 درصد این پروژه گفت: امیدواریم با به کارگیری تمام ظرفیت‌های پیمانکاری و مشاوری استان به زودی شاهد بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه باشیم.
وی با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه شماره دو فاضلاب قم حدود 4 سال خارج از مدار بهره‌برداری بوده است، خاطرنشان کرد: در مجموع عملیات بازسازی و نوسازی این تصفیه‌خانه با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان انجام می‌شود.
سرمست در ادامه به تصفیه‌خانه شماره سه فاضلاب قم رفت و از نیروگاه آماده بهره‌برداری «تولید برق از بیوگاز» بازدید کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه این پروژه با اعتبار یک میلیون و 850 هزار یورو از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی احداث شده است، گفت: این نیروگاه توان تولید 5.8 مگاوات برق را در سال دارد و 30 میلیارد ریال درآمد سالانه آن است.
استاندار قم در بخش پایانی بازدید خود از تأسیسات آب و فاضلاب استان در آیین کلنگ زنی نیروگاه برقابی به روش پمپ معکوس حاضر شد.
این نیروگاه نیز با توان تولید 420 کیلووات و با اعتبار 30 میلیارد ریال در مدت یک سال اجرا و به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفته دکتر صادق پور این نیروگاه سالانه 3.7 میلیون کیلووات ساعت برق تولید می‌کند و بیش از 4 تن میزان دی اکسید کربن را کاهش می‌دهد.
استاندار قم در پایان این بازدید در سخنانی با اشاره به حرکت آبفای قم در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: خوشبختانه در این زمینه شرکت آب و فاضلاب از ظرفیت‌های موجود به بهترین شکل استفاده می‌کند و طرح‌هایی در زمینه تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر دارد که مورد حمایت مدیریت استان است.
وی همچنین با اشاره به بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب قم گفت: این پروژه‌ها نیز که در رابطه با مدیریت تصفیه فاضلاب است نیز مورد حمایت استان است که امیدواریم همه این طرح‌ها به زودی به سرانجام برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار