عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی:

80 درصد کودکان کشور دچار اختلال اسکلتی - عضلانی هستند

تهران (پانا) - عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی از آغاز سومین طرح رایگان غربالگری اسلکتی - عضلانی کودکان چهار تا ۱۴ سال خبر داد و گفت: 80 درصد کودکان کشور دچار نوعی از اختلال اسکلتی - عضلانی هستند.

کد مطلب: ۹۷۰۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد
80 درصد کودکان کشور دچار اختلال اسکلتی - عضلانی هستند

به گزارش ایرنا، مهرشاد پورسعید در این زمینه عنوان کرد: طرح غربالگری اسکلتی - عضلانی کودکان چهار تا ۱۴ سال بصورت رایگان در این مرکز انجام می‌شود. زیرا این اختلالات در کودکان رو به افزایش است و سلامت آینده آنها را به خطر می‌اندازد.

او ادامه داد: نتایج یک مطالعه بر روی ۱۰ هزار کودک در کشور نشان می‌دهد که ۸۰ درصد آنها دچار نوعی از اختلالات اسکلتی - عضلانی شامل ساییدگی زانو، صاف بودن کف پا، مشکلات گردن، کمر و غیره هستند، اگر کودکانی که دچار این اختلالات هستند درمان نشوند، علاوه بر اینکه سلامت آنها به خطر می‌افتد هزینههای درمانی نظام سلامت را نیز افزایش می‌دهد.

پورسعید گفت: به عنوان مثال هزینه درمان ساییدگی زانو بیش از ۱۰ میلیون ریال است و اگر درمان اصولی با تشخیص به موقع انجام شود، هزینه های خانواده و نظام سلامت را نیز کاهش می‌دهد.

او با بیان اینکه ورزش‌های مناسب، تغذیه و سبک زندگی درست، گام کودکان را در جاده سلامت هموارتر می‌‌‌کند، اضافه کرد: ورزش کردن کودکان در هر سنی مناسب است، اما برخی فعالیت‌ها از جمله وزنه و رقابتی، محدودیت‌هایی برای آنها دارد و توصیه می‌شود از ۹ سالگی به بالا انجام شود.

پورسعید گفت: هدف از اجرای طرح غربالگری اسلکلتی - عضلانی کودکان چهار تا ۱۴ سال شناسایی افرادی است که دچار این اختلالات هستند تا سریعتر درمان شوند.

لیندا سلمانی متخصص پزشکی - ورزشی نیز در این نشست گفت: بسیاری از کودکان دچار اختلالات مفاصل پا، زیر مچ پا، مچ پا، زانو، ساق پا، کف پا هستند که فشار زیادی را روی کمر، ستون فقرات، گردن وارد می کند و همچنین باعث می شود کودکان دچار ضربدری راه رفتن و پرانتزی پا شوند و طرح غربالگری کمک می کند آنهایی که مبتلا به این اختلالات هستند زودتر تشخیص داده شوند.

او همچنین ادامه داد: امروزه به دلیل استفاده از تبلت، موبایل و بازیهای رایانه‌ای، فرم نامناسبی در بدن کودکان ایجاد و سر و گردن آنها دچار اختلال شده، از این رو باید سبک زندگی آنها و نحوه استفاده از این ابزار تغییر یابد.

این متخصص تصریح کرد: همچنین اختلالات صافی کف پا در بسیاری از کودکان مشاهده می‌شود که غیرنرمال بوده و فشار زیادی را به مفاصل وارد می‌کند، و این مثل باعث ضربدری شدن زانو در کودکانی که در حال رشد هستند می‌شود.

به گفته سلمانی، کمبود ویتامین «دی» نیز باعث بروز اختلالات اسکلتی - عضلانی می‌شود که در پرانتزی شدن زانو بسیار نقش دارد و باید کودکان زودتر غربالگری شوند تا مشکلات زیادی برای آنها بوجود نیاید.

او با بیان اینکه برخی نوجوانان دچار کوتاهی در عضلات مثل ساق پا هستند، اظهار کرد: ورزش‌هایی مانند والیبال و پرشی باعث فشار زیاد در نوجوانانی که دچار کوتاهی در عضلات هستند، می‌شود و آنها را به درد می‌آورد، این افراد باید با درمان به موقع جلوی این پیشرفت این اختلالات را بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار