گزارشی در بررسی مواضع روسای سه قوا در خصوص افزایش قیمت بنزین؛

مگر سه نفری تصمیم نگرفتید، چرا فقط دولت دفاع می‌کند

تهران (پانا) - طرح اصلاح قیمت بنزین تصمیم سران سه قوه بود، این را در اطلاعیه‌های رسمی و سخنان مسوولان چندین بار شنیده‌اید و دیگر کسی نیست که نداند آقایان رئیسی، لاریجانی و روحانی به همراه معاونان و همکارانشان در شورای عالی هماهنگی اقتصادی نشسته اند و بر اساس الزامات قانون برنامه توسعه و شرایط کشور تصمیم گرفته‌اند قیمت بنزین را افزایش دهند.

کد مطلب: ۹۷۰۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
مگر سه نفری تصمیم نگرفتید، چرا فقط دولت دفاع می‌کند

به گزارش برنانیوز، اعلام افزایش قیمت بنزین و طرح سهمیهبندی طبعا بین مردم نگرانیها و اعتراضاتی را به دنبال داشت و قطعا اگر همه آنهایی که این تصمیم را گرفتهاند محکم پای کار می‌آمدند و در مورد طرح توضیح می‌دادند و از تصمیم درستشان حمایت می‌کردند، چه بسا بخش بزرگی از این نگرانی‌ها رفع میشد، اما تنها روحانی و وزرایش و معاونانش بودند پی در پی توضیح می‌دادند و تلاش میکردند نگرانی مردم را رفع کنند.

در آن سو اما نمایندگان مجلس به 48 ساعت نرسیده طرح تغییر یا بازگشت قیمت بنزین را آماده می کردند و فعالان سیاسی جناح مخالف دولت در فضای مجازی به دولت و روحانی حمله می کردند. همان ساعات اول هم یک شایعه ای در فضای مجازی دست به دست شد که رئیس قوه قضائیه در جلسه سران قوا با این طرح مخالفت کرده بود، شایعه ای که البته در همان فضای مجازی هم تکذیب شد.

سخنرانی صبح یکشنبه رهبری و تاکید بر حمایت از طرح تصویبی سران قوا این انتظار را ایجاد کرده بود که غیر از روحانی، روسای دو قوه دیگر هم محکم از این طرح حمایت کنند، اما آنچه داشت اتفاق می‌‌افتاد خلاف این انتظار بود. سخنگوی قوه قضائیه با شدت هر چه تمام‌تر توپ را به سمت دولت شوت میکرد و رئیس قوه مقننه هم در تلاش بود تا میانه را بگیرد و خود را از اعتراضات احتمالی مصون بدارد. حتی خود رئیس قوه قضائیه هم در سخنان این چند روز اخیر به نوعی در جایگاه معترض قرار گرفت و نسبت به نحوه اجرا اعتراض کرد و کار به جایی رسید که رسما دولت را به بیتدبیری متهم کرد.

روحانی اما در هفته گذشته یک بار روز جمعه، یک بار روز یکشنیه و یک‌بار هم روز چهارشنبه از این طرح دفاع کرد ولی انگار که وسط میدان گیر افتاده باشد و همه تنهایش گذاشته باشند، صدایش را نه کسی شنید و نه توجه کرد! مردم میپرسیدند اگر سران هر سه قوه این تصمیم را گرفتهاند چرا فقط روحانی از آن دفاع میکند؟ اگر رئیسی و لاریجانی هم در این تصمیم نقش داشتند چرا آنها به جای دفاع، انتقاد میکنند؟ چرا حتی روحانی در برخورد با ناآرامیها جور قوه قضائیه را میکشد و هشدار میدهد؟ چرا روحانی به قیمت از دست دادن سرمایه اجتماعیش، سخنانی که رئیس قوه قضائیه باید بزند را میزند و خود را در معرض اعتراضات قرار میدهد؟

به نظر نمیرسد سران قوا در جلسههای متعددی که برای بنزین داشته اند تصمیم گرفته باشند روحانی سخنگویی آنها را عهده دار شود، ولی سکوت و حرف های دوپهلوی دو نفر از سران قوا باعث شد روحانی با همه آبرو و اعتبارش به میدان بیاید و برای طرحی که تصمیم نظام بود و به مصلحت کشور، فداکاری کند.

اینکه دولت باید اقناع میکرد در حالیکه سران هر سه قوه میدانستند مسوول این اقناع صدا و سیما بود و در حالت کلی هم نسبتا خوب عمل کرد، اینکه زمان اجرا آیا درست بود یا نه بدون توجه به اینکه مردم اصلا به زمان اعتراض نداشتند و یک هفته پس و پیش هم این اعتراض بود، اینکه اعلام ناگهانی مشکل داشت در حالیکه همه کارشناسان امنیتی معتقدند اگر زودتر اعلام می شد چه بسا مشکلات بیشتری گریبان کشور را می گرفت و... بحثی نیست که سران قوا به رسانهها، سخنرانیها و مجامع رسمی بکشانند، شورای عالی هماهنگی اقتصادی و جلسه سران قوا جایی است که این مباحث باید مطرح شود تا مردم فکر نکنند باهم تصمیم گرفتند تا روحانی را تنها بگذارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار