مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک و خطر بروز مقاومت آنتی بیوتیکی در افراد

شیراز (پانا) - متخصص بیماری‌های عفونی و پزشک کمیته کنترل عفونت بیمارستان شهید دکتر فقیهی شیراز، نسبت به گسترش مقاومت آنتی‌بیوتیکی و احتمال بروز مشکلات درمانی در عفونت‌های کوچک و ساده‌ای که به آسانی درمان می‌شوند، هشدار داد و از افراد خواست تا نسبت به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به صورت خودسرانه بپرهیزند.

کد مطلب: ۹۷۰۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک و خطر بروز مقاومت آنتی بیوتیکی در افراد

دکتر محمدعلی داورپناه، باکتری‌ها را موجودات زنده‌ای دانست که راهی برای فرار از اثر کشندگی آنتی بیوتیک‌ها جست‌وجو می‌کنند و با گذشت زمان تغییر در دیواره سلولی و تغییر در اجزای داخلی باکتری سبب ایجاد مقاومت به آنتی بیوتیک می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، آنتی بیوتیک‌ها را مسبب تخریب کپسول دیواره سلولی باکتری‌ها معرفی کرد که از تشکیل مجدد دیواره سلولی جلوگیری می کنند و افزود: زمان گسترش مقاومت و مصرف بیش از اندازه و بی رویه آنتی بیوتیک‌ها عامل افزایش شانس تغییرات ژنتیکی و مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها است که احتمال مقاومت آنتی بیوتیکی می‌تواند در مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک و مصرف آنتی‌بیوتیک در عفونت‌هایی که نیاز نیست، مانند عفونت‌های ویروسی و سرماخوردگی‌ها افزایش یابد.

دکتر داورپناه در خصوص راه‌های کاهش بروز مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها گفت: مهمترین اصل، مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک است که باید به جا، با دوز مناسب و مدت مناسب باشد و قطع دارو نیز در زمان مناسب انجام شود و تغییر آنتی بیوتیک بر اساس جواب کِشت بیمار انجام شود و در نهایت تغییر آنتی بیوتیک بر اساس ارزیابی بالینی و دوره‌ای بیمار انجام شود.

این پزشک کمیته کنترل عفونت بیمارستان شهید دکتر فقیهی شیراز، به افراد توصیه کرد تا از مصرف خودسرانه و بدون تجویز آنتی‌بیوتیک از سوی پزشک خودداری کنند و از اصرار به پزشک برای تجویز آنتی بیوتیک در عفونت های ویروسی بپرهیزند.

او ادامه داد: افراد دوره درمان مصرف آنتی‌بیوتیک را باید کامل کنند و از قطع خودسرانه دارو، حتی زمانی که علایم بیماری کاهش و یا بهبود یافته بپرهیزند.

او از مردم خواست تا از توصیه آنتی بیوتیک‌های مصرفی خود به دیگران اجتناب ورزند چرا که عفونت‌ها در افراد مختلف تظاهرات بالینی متفاوت دارد و ممکن است یک آنتی بیوتیک در یک نوع بیماری برای افراد مختلف مناسب نباشد.

با توجه به اینکه ممکن است آنتی بیوتیک مصرفی با داروهای مصرفی بیمارانی مانند بیماران قلبی، کلیوی، ریوی و دیگر بیماری‌ها تداخل داشته باشد، از مصرف خودسرانه آن پرهیز شود.

دکتر داورپناه نسبت به گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی و احتمال بروز مشکلات درمانی در عفونت‌های کوچک و ساده ای که به آسانی درمان می شوند، هشدار داد و از افراد خواست تا نسبت به مصرف آنتی بیوتیک‌ها به صورت خودسرانه بپرهیزند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار