در اختتامیه جشنواره فیلم رشد

محسن حاجی میرزایی: فیلم‌آموزشی بخش مهمی از فرایند تعلیم و تربیت است

تهران (پانا)- وزیر آموزش و پرورش فیلم های آموزشی را بخش مهمی از فرایند تعلیم و تربیت دانست.

کد مطلب: ۹۷۰۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد
محسن حاجی میرزایی: فیلم‌آموزشی بخش مهمی از فرایند تعلیم و تربیت است

محسن حاجی میرزایی که در اختتامیه مراسم فیلم رشد شرکت کرده بود، گفت: «این جشنواره به آستانه پنجاهمین سال رسیده و این زمان خوبی برای بلوغ و کمال است. مجموعه تعلیم و تربیت در تلاش است تا موقعیت‌های یادگیری خلق کند. تمام رویدادهای تعلیم و تربیت با انگیزه بهسازی نظام تعلیم و تربیت انجام شده است.»

وی ادامه داد: «وضعیت نظام آموزشی در کیفیت این یادگیری مجسم می‌شود. امروز و فردای جامعه در گرو ظرفیت یادگیری جامعه است، هرچقدر عمق یادگیری را بیشتر کنیم جریان یادگیری را بهبود بخشیده و آینده جامعه را بهتر می‌کنیم. هرچه امروز شاهد آن هستیم چه خوب و چه بد محصول نظام یادگیری دیروز ما است و هرچه فردا در انتظار این سرزمین است امروز در پهنه یادگیری اتفاق می‌افتد.»

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: «زمانی که به دنیا می‌آییم چیزی نمی‌دانیم و ابزارهایی مثل گوش، چشم و قلب برای یادگیری در اختیار ما قرار می‌گیرند. تمایزاتی که بین جوامع قابل مشاهده است محصول تنوع یادگیری است. تمدن محصول دیدن، شنیدن و ادراک است. آنچه انسان را به کمال می‌رساند یا تنزل می‌دهد، کیفیت استفاده از این ابزارهاست و سهم این ابزارها در یادگیری متفاوت است.»

وی همچنین با اشاره به فیلم‌های آموزشی تصریح کرد: «75 درصد از آموزش از مسیر دیدن و 13 درصد شنیدن و 88 درصد از تلفیق این دو حاصل می‌شود و تنها 12 درصد محصول حواس دیگر ما است. فیلم‌های آموزشی به جهت به کار گیری این ابزارها عرصه جذاب‌تر و عمیق‌تری برای یادگیری در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد و ظرفیت بالایی برای ساختن جامعه‌ای توانمند به وجود می‌آورد. این سهم بسیار جدی است چرا که دسترسی به این ابزارها گسترش پیدا کرده و تاثیر عمیقی در ایجاد ظرفیت یادگیری دارند.»
حاجی میرزایی افزود: «فیلم‌آموزشی امروز بخش مهمی از فرایند تعلیم و تربیت است. اگر در گذشته وسیله‌ای برای کمک به آموزش بود امروز همه آموزش در این عرصه شکل می‌گیرد.»
وی ادامه داد: «همه عرصه‌ها برای یادگیری هستند و ما تنها ساعاتی از اوقات دانش‌آموزان را در اختیار داریم. تعمیق یادگیری در گرو هماهنگی بین تمام عرصه‌های یادگیری است. اینکه جامعه چه چیزی را یاد می‌گیرد نشان دهنده آینده آن جامعه است. اگر به دنبال آینده‌ای بهتر هستیم باید به دنبال روش آموزشی با عمق تاثیرگذاری زیاد باشیم.»
وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: «این جشنواره به دنبال انتقال یادگیری با کیفیت به نسل جدید است. در آستانه پنجاه‌ سالگی جشنواره فیلم رشد خوب است که میزان اثربخشی آن مورد مطالعه قرار گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار