فیلم آموزشی ابزار خوبی برای بیان ناگفته‌هاست

۳۰۰ مدرسه فیلم‌های جشنواره رشد را اکران کرده‌اند

تهران (پانا) - مدیر کمیته داوران جشنواره فیلم رشد می‌گوید، نزدیک بر 300 مدرسه فیلم‌های جشنواره رشد را در مدارس خود اکران کرده‌اند و بعد از اتمام جشنواره رشد اکران فیلم‌ها به صورت سراسری در کشور ادامه خواهد داشت.

کد مطلب: ۹۶۹۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد
فیلم آموزشی ابزار خوبی برای بیان ناگفته‌هاست

نشست رسانه‌ای هیئت داوران چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد عصر امروز ساعت 16:00 باحضور داوران این مسابقه و اهالی رسانه در سینما فلسطین برگزار شد.

300 مدرسه فیلم‌های جشنواره رشد را اکران کرده‌اند
در ابتدای این نشست علی نوری اسکویی مدیر امور بین الملل جشنواره فیلم رشد و مدیر کمیته داوران با اشاره به استقبال مردم از جشنواره فیلم رشد گفت: شاید از نظر خبرنگاران جمعیت زیادی طی چند روز گذشته حضور نداشتند که دلیلش را هم شما بهتر از ما می‌دانید. امروز با آقای گلستان صحبت می‌کردم و او گفت خوشبختانه 300 مدرسه فیلم‌های جشنواره رشد را در مدارس خود اکران کرده اند و بعد از اتمام جشنواره رشد اکران فیلم‌ها به صورت سراسری در کشور ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: با وجود تعطیلی مدارس و تمام اتفاقاتی که طی روزهای گذشته در کشور افتاد، ستاد خبری جشنواره رشد تمام اتفاقات را برای کسانی که نتوانستند حضور داشته باشند پوشش داد.
مدیر کمیته داوران همچنین با اشاره به انتخاب فیلم‌ها توسط داوران عنوان کرد: در انتخاب فیلم توسط داوران هیچ سفارشی نشده بود، حتی گاهی داوران می‌گفتند اگر باید یا نباید خاصی دارید به ما بگویید اما از همه خواستم به صورت جدی وارد انتخاب فیلم شوند و کاملا از دقت داوران در داوری مطمئنم.
وی افزود: تمام داوران تماشای فیلم‌ها و داوری کردن را دوست داشتند و انجام دادن این کار برایشان جذاب بود.

فیلم آموزشی ابزار خوبی برای بیان ناگفته‌هاست
کریمی صارمی تهیه کننده فیلم سینمایی «دوچ» و داور بخش مسابقه انیمیشن جشنواره فیلم رشد با اشاره به فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره بین المللی فیلم رشد گفت: در بخش مسابقه فیلم‌های ایرانی راه یافته به جمع فیلم‌های خارجی تولیدات بسیار خوبی حضور داشتند، در بخش فیلم‌های خارجی نیز تولیدات باکیفیتی دیدیم که بعضی از این فیلم‌ها را برای حضور در جشنواره پویانمایی انتخاب کردم.
وی ادامه داد: به نظرم باتوجه به نگاهی که این جشنواره به فیلم‌های آموزشی دارد فیلم‌های خوبی حضور داشتند. جشنواره رشد بعد از زمان برگزاری فیلم‌ها را به اکران می‌گذارد، هر چیزی که با فیلم و سینما به میان بیاید در آموزش بهتر نتیجه می‌گیرد. تلاش می‌کنیم به رسالت اصلی مان که آموزش برسیم، فیلم آموزشی واقعا ابزار خوبی برای بیان ناگفته‌هاست.
داور بخش مسابقه انیمیشن با اشاره به نیاز کودکان به فیلم آموزشی تصریح کرد: در دهه 60 و 50 فیلم‌هایی ساخته می‌شد که هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها قابل استفاده است، اما الان فاصله زیادی از آن روزها گرفته‌ایم، برای آموزش بهتر کودکان به وسیله فیلم آموزشی باید به سیستم آموزشی برسیم که با نیاز بچه‌ها یکسان باشد.
در بخش دیگری از این نشست کیم جین یو داور بخش مسابقه پویانمایی از کشور کره درباره فیلم‌های جشنواره رشد گفت: بین فیلم‌هایی که از کشورهای مختلف در جشنواره فیلم رشد شرکت داشتند، فیلم های ایرانی سطح بالا بودند اما چیزی که قلبم را اذیت کرد کیفیت آن‌ها بود.
وی ادامه داد: بعضی از انیمیشن‌هایی که در این جشنواره شرکت کرده بودند موضوعشان درباره جنگ و دعوا بود که درنهایت بچه‌ها کسانی که زخمی شده بودند را درمان می‌کردند و تلاش می‌کردند آشتی کنند.
همچنین ویتا آنیا ون کمپن داور بخش دانش آموزان و فرهنگیان فیلمساز از کشور آلمان با اشاره به حضورش در ایران و فیلم‌های شرکت‌ کننده در جشنواره فیلم رشد عنوان کرد: بسیار خوشحالم که در این جشنواره شرکت کردم، این بار سومین حضورم در ایران بود و فیلم‌های بسیار خوبی در زمینه دانش آموزان و معلمان دیدم که موضوعات جالبی هم درباره دوستی و تساهل داشتند.
فیلمسازی صدای دانش آموزان در جشنواره رشد است
داور بخش دانش آموزان و فرهنگیان فیلمساز همچنین با اشاره به جشنواره‌هایی که در کشور کره مخصوص کودکان برگزار می‌شود گفت: جشنواره بین المللی «بوسان» در کشور کره بخشی فقط برای کودکان و نوجوانان دارد و این باعث می‌شود بزرگتران متوجه شوند چه چیزی در ذهن کودکانشان می‌گذرد تا بهتر با آن‌ها ارتباط برقرار کنند، داوری و حتی انتخاب جایزه در این جشنواره به عهده بچه‌هاست.
وی ادامه داد: در جشنواره فیلم رشد فیلم‌هایی اکران می‌شوند که بچه‌ها برای بزرگتران ساخته‌اند و عقایدشان با دیدن این فیلم‌ها رد و بدل می‌شود، خوب است که جهت گیری دقیقی درباره موضوع فیلم‌های جشنواره رشد انجام گیرد.
این داور با اشاره به برنامه‌های آموزشی در کشور آلمان گفت: سیستم آموزشی بسیار قوی در کشورمان داریم و از تلویزیون در امر آموزش بسیار استفاده می‌کنیم، برنامه‌های آموزشی استفاده از تلویزیون به معلم‌ها بسیار کمک می‌کنند زیرا می‌توانند از آن‌ها در تدریس خود کمک کند.
وی ادامه داد: نکته جالبی که در این جشنواره دوست داشتم دانش آموزان فیلمساز بودند درواقع فیلمسازی صدای دانش آموزان است.
دراگان میلینکوویچ داور بخش مسابقه داستانی از کشور صربستان نیز با اشاره به حضورش در این جشنواره توضیح داد: حضورم در اینجا افتخار بزرگی برایم محسوب می‌شود زیرا این جشنواره تک و نمونه است و به فیلم‌های آموزشی می‌پردازد.
میلینکوویچ با اشاره به فیلم‌های آموزشی گفت: در حال حاضر فیلم را به عنوان زبانی جدید برای آموزش مطرح می‌کنیم، از رسانه‌ها به عنوان یک وسیله آموزشی استفاده می‌شود که می‌توانند امر آموزش را به عهده بگیرند.
وی ادامه داد: نسل جوان امروز مهارت زیادی در استفاده از تکنولوژی دارد زیرا از سن کم با تکنولوژِی آشنا می‌شود و از آن بهره می‌گیرد. ما باید از نسل جوان یاد بگیریم که چگونه از این تکنولوژی استفاده کنیم و آن‌ها نیز باید از ما یاد بگیرند که چطور و از چه چیزهایی استفاده کنند.
وی افزود: برای همین جشنواره رشد مهم است که می‌تواند خوب و بد را به بچه ها یاد بدهد، باید درمورد این موضوع صحبت کنیم تا نوع جدیدی از معلمان را در نوع جدیدی از مدارس داشته باشیم. همانطور که می‌دانید جشنواره فیلم رشد امسال مدیریتی جدید دارد و طرح‌های جدیدی برای معلمان طراحی کرده تا بتوانند این طرح‌ها را در مدارس اجرا کنند.
در این قسمت از این نشست بکر بلبل داور بخش مسابقه مستند چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد از کشور ترکیه گفت: به عنوان کسی که قدرت سینمای ایران را در جهان رصد می‌کند خوشحالم که اینجا حضور دارم، زمانی که می‌بینم ایران با همچین قدرتی برای دانش آموزان جشنواره برگزار می‌کند و فیلم‌های مختص آموزش را اکران می‌کند خوشحال می‌شوم و از آموزش و پرورش ایران از صمیم قلبم تشکر می‌کنم.
وی ادامه داد: در این جشنواره داور بخش مسابقه مستند بودم، فیلم‌های بسیار عمیق و تاثیرگذاری در بخش مستند دیدم و واقعا برای دیدن فیلم‌ها و انتخاب آن‌ها به مشقت افتادم. امیدوارم برگزاری چنین جشنواره‌‌هایی در دنیا گسترده شود.
اسامی فیلم‌های کاندید در بخش‌های مختلف به شرح زیر است:

فیلم‌های کاندید بخش دانش آموزان فیلم ساز:
6 ماه رشد، 6 ثانیه دور ریختن/هند کارگردان: بومیکا ابونه سینهه
سبز آبی/ایران کارگردان: ریحانه عین الهی
حباب/ایران کارگردان: دیانا حیدری
قوانین وسواسی ها/ایران کارگردان: نرگس رفاهی
آه/ایران کارگردان: سهیل جعفری
طغیان/ایران کارگردان: ماژان کیمیایی_علیرضا احد نوری
هزار سال زندگی/ایران کارگردان: امیرحسین دهقان
پاکزی/ایران کارگردان: سروش کریمی

فیلم‌های کاندید بخش فرهنگیان فیلمساز:
بابردو/ایران کارگردان: سیاوش ساعدپناه
کاما/ایران کارگردان: بابک شکری
گاوگول 2/ایران کارگردان: مهدی شاد
باهم،بی هم/ایران کارگردان: مریم سجادی نجف آبادی
یک شب در مدرسه/ایران کارگردان: رضا راد پور
پرواز سقوط/ایران کارگردان: رضا احمد یاری سنندج
دیا/هند کارگردان: آنیش نارات

فیلم‌های کاندید بخش پویا نمایی:
این سو،آن سو/ایران کارگردان: لیدا فضلی
به دنبال لایک/ژاپن کارگردان: توبیاس شلژ_پرنت فارست
زرزری کاکل زری/ایران کارگردان:مهین جواهریان
سنگ های سپید/ایران کارگردان: فاطمه حسنی
نقال کوچک/ایران کارگردان: مهدی کیانی انبوهی

فیلم‌های کاندید بخش بلند داستانی:
23 نفر/ایران کارگردان: مهدی جعفری
قطار آن شب/ایران کارگردان:حمید رضا قطبی
فرزند زمین/ایران کارگردان: مژگان بیات
دوچ/ایران کارگردان: امیر مشهدی عباس
آلفونس جیتربیت/آلمان کارگردان: مارک شلیتر

فیلم‌های کاندید بخش کوتاه داستانی
فصل شکار/ایران کارگردان: آرمین یوسف زاده
صفر کلوین/ایران کارگردان: سبحان واقعی_علی فیض
سوزن/ایران کارگردان: یوسف جعفری
شیرینی زندگی/مکزیک کارگردان: هوراسیو رومومرکادو
دابر/ایران کارگردان: سعید نجاتی
آرزوی رضا/ایران کارگردان: سید سعید نعمتی
کاپیتان کینسیس/اسپانیا کارگردان: کارلوس جفر
مترسک/ترکیه کارگردان: ینر آکبابا
آبی کمرنگ/ایران کارگردان: محمدرضا حاجی غلامی

فیلم‌های کاندید بخش مستند:
بی گدار/ایران کارگردان: علیرضا دهقان
من می‌خوام به مدرسه بروم/مالزی کارگردان: پوتری پورناما سوگوا
ده دقیقه بزرگتر/اسپانیا کارگردان:آیتورگامتزوزابالا
مرز مه آلود/ایران کارگردان: آتبین حسینی
آواز جغد کوچک/ایران کارگردان: مهدی نور محمدی
حلال/آمریکا_اندونزی کارگردان: آزالیا موهار انسیا
قوس الکتریکی/ایران کارگردان: حمید علیداد_باقر سروش
کبوتر/اکراین کارگردان: الکساندر هوی سان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار