برف هم بر مشکلات زلزله زدگان میانه اضافه کرد

تهران(پانا) - با بارش برف و برودت هوا، ساکنین مناطق زلزله‌زده از جمله روستاهای میانه و سراب در وضعیت نامناسبی زندگی می‌کنند و اسکان موقت و لوازم گرمایشی، اصلی‌ترین مطالبه آن هاست.

کد مطلب: ۹۶۹۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
برف هم بر مشکلات زلزله زدگان میانه اضافه کرد

به گزارش مهر، این‌ جمعه، دو هفته می‌شود که هزاران نفر در آذربایجان شرقی بی‌خانمان شده‌اند. اینکه قبل از سردشدن هوا و نشستن برف روی زمین تمام زلزله‌زدگان به صورت موقت اسکان داده شوند، چیزی بود که تمام مسئولان بعد از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در روستای ترک شهرستان میانه بر آن تاکید کردند. اما مردم منطقه می‌گویند که تاکید مسئولان تاکنون اتفاق نیفتاده است.

روستاهایی که در زلزله اخیر آذربایجان شرقی خسارات قابل توجهی دیدند، در مناطق نسبتا سردسیر کشور قرار گرفته‌اند و معمولا گذران شب تا صبح در این مناطق حتی در تابستان نیز بدون لباس گرم و ابزار و وسایل زندگی چندان آسان نیست.

تخریب ۱۰۰درصدی ۳هزار واحد مسکونی

حالا اهالی روستاهایی همچون ورنکش که بیش‌تر خانه‌هایشان به طور کامل تخریب شده است، برای اولین‌بار در زندگی‌شان بارش برف را از چادرهایی به رنگ برفبه تماشا نشسته‌اند. دمای هوا دور و بر عدد صفر می‌چرخد. بعضی وقتها به زیر صفر هم می‌رسد. اهالی می‌گویند همین موقع است که سوز و سرما در استخوان‌شان فرو می‌رود.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی درباره آخرین وضعیت اسکان در مناطق زلزله‌زده می‌گوید: اصلی‌ترین موضوعات این مناطق بر عهده بنیاد مسکن است.

حافظ باباپور در گفتگو با مهر توضیح میدهد: در جریان زلزله اخیر در شهرستان میانه و سراب شاهد تخریب ۱۰۰ درصدی سه هزار واحد و هزار و ۵۰۰ واحد نیازمند به تعمیرات بودیم.

او ادامه میدهد: همکاران این اداره از همان روز اول در منطقه حضور داشته و تاکنون کار تخریب و آواربرداری ۵۷۸ واحد مسکونی و دامی انجام شده است.

۱۰میلیون اجاره بها برای مناطق زلزله‌زده

باباپور در خصوص راهکارهای ارائه شده برای اسکان موقت میگوید: در صورتی که زلزله زدگان، خانه بستگان یا اقوام یا هر جایی را برای سکونت انتخاب کنند، ۱۰ میلیون تومان به عنوان اجارهبها به آن ها داده میشود که برای ۶۵۰ خانواده ملبغ سه میلیون به عنوان قسط اولیه واریز شده و مابقی در صورت جمعآوری چادرها و تحویل آنها به هلال احمر، به حساب این افراد واریز خواهد شد.

کسانی که امکان سکونت در منزل دیگری را ندارند، میتوانند درخواست احداث اتاقک ۱۲ متری را بدهند که تاکنون این درخواست از سوی ۲۵۰ خانواده انجام شده و مابقی برای سکونت در منزل اقوام، درخواست واریز اجارهبها دادهاند. این را هم مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی میافزاید.

به گفته او، تا جمعه کار احداث بیش از ۲۰۰ اتاقک برای اسکان موقت تمام میشود تا مردم مناطق در این خصوص مشکلی نداشته باشند.

باباپور همچنین از فعالیت ۱۶۸ دستگاه برای آواربرداری در این مناطق خبر میدهد: در تلاش هستیم تا کار آواربرداری و اسکان موقت در کوتاهترین زمان ممکن به پایان برسد.

واحدهای مسکونی موقت ۱۲ تا ۱۵ متری نیز جهت اسکان موقت در حال ساخت است

بارش برف از شامگاه دوشنبه در سراب و میانه آغاز شده است و هنوز برخی از مردم مناطق زلزله زده در این سرمای زیر صفر درجه در چادر زندگی میکنند.

دولت در این بین تصمیم گرفته که مردم به جای دریافت کانکس در خانه های اجارهای ساکن شوند و اجارهبهای آنها را نیز به مدت ۶ ماه پرداخت کند که این طرح نیز چندان با استقبال مردم زلزله زده مواجه نشده است.با اینکه عملیات آواربرداری در حال انجام است، ولی بارش برف و سرمای هوا کار را بسیار سخت کرده است و با این حال نیروهای خدماتی و فنی در حال کار هستند.

واحدهای مسکونی موقت ۱۲ تا ۱۵ متری نیز جهت اسکان موقت در حال ساخت است که هنوز آمار دقیقی از تعداد آن‌ها در دست نیست. طبق اعلام معاون سیاسی فرماندار شهرستان میانه آوار برداری در مناطق زلزله زده‌ میانه به طور کامل تمام نشده است.

در حال حاضر عملیات آوار برداری در روستاهای زلزله زده‌ی میانه توسط اکیپ‌های اعزامی انجام می‌شود و آوارهای کوچه و معابر جمعآوری شده، ولی آوار خانه‌های کهنه و فرسوده و ترک خورده به مرور زمان جمعآوری میشود.

هوایی که به شکلی ناجوانمردانه سرد است

در حالی که با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و برخی حواشی پیش آمده، مناطق زلزله‌زده هم از خاطر مردم و هم از خاطر مسئولان فراموش شده‌اند، یوسف داوودی، نماینده مردم سراب وضعیت زلزله‌زده‌ها را در صحن علنی مجلس یادآوری کرد.

او گفت: در زلزله سراب و میانه هزاران میلیارد تومان آسیب به مردم مظلوم و محروم این شهرستانها وارد شده و عزیزانی خانواده، فرزندان، هستی و سرمایه خود را از دست دادهاند و زندگی آنها ویران شده است و بیش از ۵ هزار خانه مردم و محل نگهداری دامها در روستاهای منطقه آسیب جدی دیده و نیاز به بازسازی دارد.

این نماینده مجلس اعلام کرد که نداشتن سرپناه برای زلزله زدگان، سرمای شدید زودرس و طاقت فرسا و بارش برف، استرس و وحشت و خطر ابتلا به بیماریها، زندگی و جان مردم در مناطق زلزله‌زده شهرستان سراب را تهدید میکند.

هوا که تاریک میشود، سرما که از هر راهی برای نفوذ به تن آدمها استفاده میکند، حتی تصور زندگی هزاران نفر بدون سرپناه غیرقابل تحمل و وحشتناک است.

کانکس و لوازم گرمایشی، کمترین اما مهمترین خواسته ساکنان مناطق زلزلهزده آذربایجان است. خواستهای که در بین اخبار و حواشی اخیر گم شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار