تحریم‌ها شوخی‌بردار نیست

تهران (پانا) - رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر معتقد است با توجه به قیمت تمام شده کالای ایرانی و تفاوت فاحش آن با کالای خارجی بیشتر اقشار جامعه این نیاز را دیده‌اند که بتوانند از کالای ایرانی استفاده کنند، اما باید با مدیریت نیازمندی‌های حوزه بازار برآورده و تعادل میان مصرف‌کننده و تولید حفظ شود.

کد مطلب: ۹۶۹۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
تحریم‌ها شوخی‌بردار نیست

به‌گزارش ایسنا، خورشید گزدرازی با اشاره به‌ نفوذ کالای‌ ایرانی در زندگی مردم عنوان کرد: قطعا با توجه به‌دستور مقام معظم رهبری در بحث مهم اقتصاد مقاومتی که مدنظر بوده، و تولید کالای ایرانی به‌عنوان شعار سال نظام، اتاق بازرگانی نیز در این راستا با در نظر گرفتن منویات مقام معظم رهبری کالای ایرانی را به‌عنوان راه نجات او با تاکید بر اهمیت رونق تولید ادامه داد: در این میان دو مسئله مهم وجود دارد، یکی بحث کیفیت کالای ایرانی است که با توجه به بندری و مرزی بودن استان بوشهر که همیشه با انبوه کالاهای وارداتی روبرو بوده است و بحث دیگر کیفیت در کمیت که موضوع بسیار مهمی است زیرا درخصوص مصرف کالای ایرانی باید ببینیم آیا تولیدات ما نیازمندی‌های جامعه را پوشش می‌دهد.

تعادل میان مصرف‌کننده و تولید حفظ شود

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر خاطرنشان کرد: باتوجه به قیمت تمام شده کالای ایرانی و تفاوت فاحش آن با کالای خارجی بیشتر اقشار جامعه این نیاز را دیده‌اند که بتوانند از کالای ایرانی استفاده کنند، منتها درخصوص بعضی از کالاها بحث تولید انبوه مطرح است. برای مثال در مورد برنج ایرانی نیاز است که واردات داشته باشیم تا بتوانیم بازار را پوشش دهیم که باید این کار مدیریت و طراحی شود تا نیازمندی‌های حوزه بازار برآورده و تعادل میان مصرف‌کننده و تولید حفظ شود.

این مسئول با اشاره به برنامه‌های اتاق بازرگانی بوشهر در راستای ترویج استفاده از کالای ایرانی گفت: با توجه به اینکه اتاق بازرگانی یکی از سهامداران اصلی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی است بر آن شدیم با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در طول سال، مانند نمایشگاه بین‌المللی خرما که اخیرا برگزار شد، نمایشگاهی با عنوان تولید کالای ایرانی و فرآیند تولید به مصرف را برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم تولیدکنندگان سطح کشور را در این نمایشگاه گردهم بیاوریم.

گزدرازی تاکید کرد: چنین نمایشگاه‌هایی در راستای حمایت و شناسایی کیفیت کالای ایرانی و با هدف ترویج و گسترش مصرف تولیدات داخلی در سطح استان برگزار می‌شوند که با برگزاری این نمایشگاه در بحث تولید ملی و مصرف کالای ایرانی گام‌های خوبی برداریم.

صنعت آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است

او با اشاره به کالاهای تولید شده در داخل استان اظهار کرد: در بحث کالاهای مصرفی عام، اگر از صنعت استان عسلویه را در نظر نگیریم استان بوشهر در حوزه صنعت ضعف دارد و آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر عنوان کرد: در حوزه مواد غذایی و صنایع استان قطعا بیشترین توانمندی استان بوشهر در حوزه آبزی‌پروری، میگو، پرورش ماهی در قفس، صید و صیادی، نخیلات و گوجه‌فرنگی خارج از فصل است که جز توانمندی‌های استان ما هستند.

خورشید گزدرازی بیان کرد: استان بوشهر ظرفیت داشتن برندها و کالاهای مهمی را دارد که می‌توانند کل کشور و حتی جهان را پوشش دهند. برای مثال شیرین عسل که در سطح کشور و جهان به‌عنوان یک برند مطرح است، در استان ما نیز تولیدی باشد که هم در حوزه صادرات و هم مصرف داخلی بتواند کل کشور را پوشش دهد. البته در حوزه‌های مختلف کالاها و تولیدات خوبی داریم اما به‌شکل مختصر و محدودی که متاسفانه صاحب برند نشده‌ایم.

سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت‌های لازم صورت نگرفته است

این مسئول تصریح کرد: در صنایع دیگر به‌غیر از صنایع غذایی در شهرک صنعتی و یا منطقه ویژه کالاهایی تولید می‌شود که هم در حوزه صادرات و هم در مصرف ملی می‌تواند کالاهایی را پوشش دهد، اما در بحث مواد غذایی به استثنای چند قلمی که گفته شد خیلی قوی نیستیم و سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت‌های لازم صورت نگرفته است.

او با اشاره به راهکارهای گسترش بیشتر مصرف کالای ایرانی و ترویج تولیدات داخلی گفت: در این حوزه نیاز به فرهنگسازی و بومی‌سازی داریم که در حال‌حاضر این کالاها در بازار وجود دارد کما اینکه بخش عمده معاش مردم از طریق دریا و تجارت خارجی است، مثلا همان کالای ته لنجی که شاید خیلی‌ها به آن کالای قاچاق اطلاق کنند بخش عمده بازار ما را در بر گرفته و پوشش داده است که بخشی از مایحتاج و نیاز مردم از همین طریق تامین می‌شود.

گزدرازی عنوان کرد: در شرایط تحریم من از این موضوع استقبال می‌کنم که بخشی از نیازمندی مردم از طریق کالای ته لنجی تامین شود تا از این طریق یک‌سری از نیازمندیها را به بازار تزریق کرد چون بحث تحریم‌ها شوخی بردار نیست.

بخش عمده نیازمندی‌ها از طریق حامل‌های انرژی تامین می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر در پاسخ به تاثیر افزایش قیمت بنزین در معیشت مردم و وضعیت اقتصادی بیان کرد: با توجه به راهکارهای دولت محترم و پوشش هزینه‌ها، و با توجه به اینکه حامل‌های انرژی یکی از بحث‌های بنیادین در هر کشوری است، افزایش و یا کاهش آن می‌تواند در سفره‌ها و حتی کسب و کار مردم تاثیر داشته باشد.

این مسئول یادآور شد: امیدواریم افزایش قیمت بنزین تاثیر چندانی نداشته باشد اما من نمی‌توانم خیلی خوشبین باشم، زیرا بخش عمده نیازمندی‌ها از طریق همین حامل‌های انرژی تامین می‌شود و می‌تواند در حمل و نقل کالا، مسافر و یا حتی حمل هوایی موثر باشد. مطمئنا این افزایش‌ها تاثیر خواهد گذاشت و یک‌سری از هزینه‌ها به مردم تحمیل خواهد شد.

او تاکید کرد: امیدوارم اگر افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز قرار است بر سایر هزینه‌ها تاثیری داشته باشد به‌شکل نرمال و طبیعی باشد تا خیلی مردم را تحت‌فشار قرار ندهد. اما همین الان هم در امور جاری همچون کرایه تاکسی‌ها شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و به‌همین صورت در نیازهای عمومی جامعه، کالاها و خدمات موردنیاز هم تاثیر خواهد گذاشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار