در جشنواره نوای خرم مطرح شد

آهنگساز باید بتواند موسیقی را بدون کلام  بسازد

تهران (پانا) - نشست خبری ششمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) امروز سه شنبه ۲۸ آبان ماه ۹۸ در بنیاد رودکی برگزار شد.

کد مطلب: ۹۶۹۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد
آهنگساز باید بتواند موسیقی را بدون کلام  بسازد

رضا خرم عضو شورای سیاستگذاری جشنواره، بردیا صدرنوری مدیر جشنواره و ناصر ایزدی دبیر جشنواره در این نشست به تشریح سیاست‌ها و برنامه های ششمین دوره این جشنواره حوزه موسیقی پرداختند.

بردیا صدرنوری مدیر جشنواره با ابراز خرسندی از تداوم این جشنواره مستقل اظهار کرد: «بنیاد رودکی برای اولین‌بار در کمک به جشنواره هزینه اجاره سالن اختتامیه را از ما نمیگیرد. دفتر موسیقی هم در صدور مجوز و اطلاع رسانی به ادارات ارشاد استانها به ما کمک کرد.»


وی ادامه داد: «هدف ما از برگزاری این جشنواره حفظ سرمایه های کشور در موسیقی اصیل ایرانی و انتقال به نسل های بعدی است. در زمانی که انواع موسیقی در دسترس جوانان قرار دارد، تاکید ما استفاده از موسیقی ملی خودمان است و ما امیدواریم برنامه ریزان فرهنگی کشور از آمار و ارقام و تحلیل های جشنواره برای برنامه‌ریزی فرهنگی استفاده کنند.»
دبیر جشنواره موسیقی همایون خرم تاکید کرد: «علیرغم همه مشکلات خصوصا مشکلات مالی، ما خوشحالیم که با برگزاری این جشنواره امید را در دلها زنده کنیم. این برنامه در بخش خصوصی و به همت شرکت رادنواندیش برگزار میشود.»

صدرنوری سپس به بیان جزئیاتی از جشنواره امسال پرداخت و گفت: «امسال کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده از ده آهنگساز مرتضی محجوبی، ابوالحسن صبا، روح الله خالقی، مجید وفادار، علی تجویدی ، همایون خرم، حبیب الله بدیعی، مرتضی یاحقی، اسدالله ملک و خالدی میتوانند موسیقی اجرا کنند. امسال ۹۸۲ اثر در قالب فایل ویدئویی از ۲۵۳۴ نفر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.»

ناصر ایزدی دبیر جشنواره درباره داوری آثار گفت: «ما در موسسه رادنواندیش تیمی درست کردیم و در این تیم اشکال و ایراد آثار را میگیریم و به شرکت کننده ارسال میکنیم. ما سعی می‌کنیم با بچه های شرکت کننده خصوصا در مناطق دورافتاده و محروم رابطه‌مان را حفظ کنیم. داوران ما هم کسانی هستند که هم در رشته تخصصی خود قوی هستند و هم توان اظهار نظر کلی دارند.»
ایزدی در ادامه داوران جشنواره نوای خرم را شامل فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، افیلیا پرتو، وارطان ساهاکیان، پری ملکی، بهناز ذاکری، مزدا انصاری، پویان آزاده، علیرضا چراغچی، بابک شهرکی، حامد ابراهیمی، مجید آصفی و حسین فاصلمعرفی کرد.
ایزدی در ادامه به ملاک های داوری آثار و اجراها از جمله به احساس اثر، سرعت و نزدیکی به اصل اثر اشاره کرد.

رضا خرم فرزند همایون خرم و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نیز گفت: «هدف ما این است که اخلاق را در قشر شرکت کننده، که از کودکان و نوجوانان هستند، مورد توجه قرار دهیم تا بدانند هیچ هنری متعالی نخواهد شد مگر زمانی که درون فرد متعالی شود.»
وی توضیح داد: «در بسیاری از بچه‌های هنرمند با مسئله غرور روبرو هستیم که چه بسا در محیط خانواده و در اثر توجهات والدین به وجود آمده است. همچنین ما سعی داریم رقابت پذیری را در میان نوجوانان شرکت کننده مورد توجه قرار دهیم.»

صدرنوری در بخشی از این نشست درباره دستاورد دوره های پیشین گفت: «بزرگترین دستاورد جشنواره این است که نشان دهیم موسیقی اصیل ایران هنوز زنده است و از این جشنواره آمار و اطلاعاتی به جای می‌ماند که لازم است مورد استفاده برنامه ریزان فرهنگی کشور قرار گیرد. ما در طول سال با بچه ها در تماسیم و آنها را در ادامه راه شان کمک و راهنمایی می‌کنیم، حتی امسال مواردی را به بنیاد ملی نخبگان معرفی کردیم.»

وی ادامه داد: «یکی از مهم ترین مسئولیت ها در این میانه این است که بچه ها از مسیر خود منحرف نشوند. امروز آثار شرکت کننده ها مشکل کوک ساز دارد و این معضل باید پیگیری شود چون در غیر این صورت در آینده کاری افراد مشکل ساز میشود.»

ناصر ایزدی درباره رشته های رقابتها گفت: «نوازندگان همه سازهای ایرانی و خارجی میتوانند در جشنواره شرکت کنند و آثار ده آهنگساز اعلام شده را اجرا کنند.»

صدرنوری هم درباره جوایز برندگان گفت: «جوایز ما همه جوایز فرهنگی است و شامل جایزه نقدی نیست. از ۲۵۳۴ شرکت کننده ۱۷۱۴ نفر انتخاب شدند تا آثار خود را مقابل داوران اجرا کنند که همگی آنها لوح تقدیر و پکیج جشنواره را میگیرند. برندگان نهایی هم تندیس و سردیس جشنواره میگیرند. یک نفر از برندگان هم در سالهای قبل ساز جایزه می گرفت که امسال هم اهدا خواهد شد.»

ایزدی نیز گفت: «از ده آهنگساز اعلام شده استاد همایون خرم بیشترین آثار را در میان آثار ارسالی داشتند.»

رضا خرم درباره تاثیر این رویداد فرهنگی بر فضای موسیقی کشور گفت: «بچه های ما باید یاد بگیرند که موسیقی را بدون کلام بسازند. اغلب آهنگسازان بزرگ گذشته آهنگ‌ها را بدون کلام می‌ساختند. حال در ادامه کلام به آن اضافه می‌شد یا نمی‌شد. متاسفانه در جامعه ما بسیاری افراد موسیقی را باکلام می‌شناسند، در حالی که موسیقی بدون کلام است. موسیقی به همراه کلام می‌شود تصنیف یا ترانه. تلاش ما این است که آهنگسازی بدون کلام را بین موزیسین های جوان جا بیندازیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار