حاجی‌میرزایی: شرایط کنونی نیروی انسانی در آموزش و پرورش از نظر کمیت، کیفیت و توزیع نگران کننده است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش حق مردم را ارائه کیفیت بالای تحصیلی در مدارس به آن‌ها دانست و تاکید کرد بخش عمده‌ای از اعتبارات آموزش و پرورش صرف حقوق می‌شود و بودجه‌ای برای کیفیت بخشی نمی‌ماند.

کد مطلب: ۹۶۹۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
حاجی‌میرزایی: شرایط کنونی نیروی انسانی در آموزش و پرورش از نظر کمیت، کیفیت و توزیع نگران کننده است

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در نشست هم‌اندیشی وزارت آموزش و پرورش با فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با تشکر از نمایندگان مجلس که بیشترین حامی آموزش و پرورش بوده‌اند، گفت: «شرایط کنونی نیروی انسانی در آموزش و پرورش از نظر کمیت، کیفیت و توزیع نگران کننده است و باعث به وجود آوردن دغدغه‌هایی در جامعه می‌شود که انعکاس آن در مراجعات مردمی به نمایندگان مجلس و آموزش و پرورش دیده می‌شود.»

او افزود: «در نظام تعلیم و تربیت لازم است به آرامش برسیم و آموزش و پرورش سال‌هاست که در حوزه نیروی انسانی دغدغه داشته است اما با وجود تلاش برای حل این مشکل، آموزش و پرورش به نتیجه نرسیده است لذا باید به آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی کمک کند.»

محسن حاجی میرزایی ادامه داد: «آموزش و پرورش با کاهش استانداردهای خود توانسته است پوشش تحصیلی را افزایش دهد، حق مردم ارایه کیفیت بالای تحصیلی در مدارس است اما بخش عمده‌ای از اعتبارات آموزش و پرورش صرف حقوق می‌شود و بودجه‌ای برای کیفیت بخشی نمی‌ماند.»

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه گفتمان غالب بر نداشته‌های آموزش و پرورش تاکید می‌کند، گفت: «متاسفانه به داشته‌ها، ظرفیت‌ها و فعالیت‌های مفیدی که آموزش و پرورش انجام می‌دهد توجه نمی‌شود. بنابراین ضرورت دارد تا بر داشته‌ها، توانایی‌ها و ظرفیت‌سازی‌های آموزش و پرورش هم تاکید شود.»

او ادامه داد: «نباید تنها مسیری که در برابر دانش آموزان گذاشته می‌شود کنکور و دانشگاه باشد، بیکاری محصول مهارت ناکافی برای جذب در بازار کار است و یکی از نهادهایی که می‌تواند در حوزه مهارت‌آموزی ظرفیت‌سازی کند، آموزش و پرورش است.»

حاجی میرزایی گفت: «نقش مسیرهایی مانند کنکور و .. در توسعه کشور بسیار اندک است و مسیرهایی که در توسعه کشور نقش دارند، صنعت،کشاورزی و ... است لذا باید با این بخش‌ها ارتباط داشته باشیم و ساز و کارهایی را برای چنین پیوندهایی ایجاد کنیم و در این راه با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف وارد مذاکره شدیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «اگر بخواهیم مانند گذشته مسایل آموزش و پرورش را حل کنیم به نتیجه نخواهیم رسید، باید راه حل‌های جدیدی برای آموزش و پرورش ارائه دهیم و از ظرفیت‌های استفاده نشده آموزش و پرورش استفاده کنیم.»

در ادامه این نشست علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع به تشریح مسایل آموزش و پرورش در حوزه بودجه آموزش و پرورش پرداخت و جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه در مورد بودجه سال ۱۳۹۹ وزارت آموزش و پرورش برگزار شده است را توضیح داد.

سازمان نوسازی مدارس تا کنون ۹۲،۵درصد تخصیص اعتبار گرفته است

مهرالله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز در این نشست گفت: «۲۵۰۰میلیارد تومان برای این سازمان در بودجه سال ۹۹در نظر گرفته شده است و درصدد هستیم تا تبصره‌هایی که در سال ۹۸ برای سازمان نوسازی در نظر گرفته شده بود، در سال ۹۹ هم حفظ شود.»

او گفت: «سازمان نوسازی مدارس تا کنون ۹۲،۵درصد تخصیص اعتبار گرفته است.»

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه در این نشست گفت: «در بخش فنی حرفه ای ۳۵،۵درصد پوشش تحصیلی در متوسطه دوم در هنرستان‌ها بوده است اما برای افزایش این پوشش؛ باید منابع بیشتری به توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای اختصاص یابد.»

در ادامه این دیدار رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی، فریبرز حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت، علی عسگری معاون حقوقی و امور مجلس، سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تشریح برخی مسایل مربوط به حوزه خود پرداختند.

در ابتدای این دیدار حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره فرارسیدن فصل بودجه و نیاز به هماهنگی بیشتری با وزارت آموزش و پرورش گفت: «سه موضوع نظام رتبه‌بندی معلمان که موضوع مورد بحث همه فرهنگیان است، وضعیت امور مالی و نیروی انسانی و ملحقات آن از بحث‌های اصلی این نشست است و هدف ما از برگزاری این نشست ایجاد شرایطی در مجلس، دولت و جامعه است که بتوانیم به آموزش و پرورش کمک کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار