در نشست خبری مشترک با مسئولان دخیل در افزایش قیمت بنزین

ربیعی: اینترنت استان‌هایی که مشکل امنیتی ندارند، یکی 2 روز آینده وصل می‌شود

اغتشاش‌گران می‌خواهند فضایی درست کنند که صدای معترضان شنیده نشود

تهران (پانا) - سخنگوی دولت دوازدهم معتقد است که نظام جمهوری اسلامی اعتراضات را به رسمیت می‌شناسد ولی حساب اغتشاشگران از معترضان جداست.

کد مطلب: ۹۶۹۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی: اینترنت استان‌هایی که مشکل امنیتی ندارند، یکی 2 روز آینده وصل می‌شود

علی ربیعی در نشست خبری مشترک با حضور مسئولان دخیل در امر افزایش قیمت بنزین با اشاره به تصمیم اتخاذ شده در این زمینه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی اظهار کرد: «من فکر می‌کنم رئیس‌جمهوری خود را فدای مصالح مردم و کشور کرد. دولت تصمیمی را که با تایید سران قوا و کارشناسان اتخاذ شد، عملی کرد.»

او درباره سرنوشت مبالغ حاصل از افزایش قیمت بنزین نیز گفت: «تمام مبالغ حاصل از این طرح صرف اقشار کم درآمد می شود. این مبلغ به همه مردم ایران اختصاص پیدا نمی‌کند. یک سیاست عادلانه کردن و برخورداری عادلانه در ذات این طرح نهفته است. مبارزه با قاچاق سوخت هم در این طرح در نظر گرفته شده است. چرا باید یارانه سوخت کشورهای دیگر را بدهیم؟»

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: «دولت سایر ارکان نظام را در جریان این طرح قرار داد و آن ها در سه جلسه مختلف این تصمیم را تایید کردند. با توجه به تایید سران سه قوه خوشحال هستیم که مورد نظر و موافقت رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. رهبری شجاعانه از طرح تایید شده در جلسه سران سه قوه حمایت کردند. هر طرحی در آغاز با مشکلاتی رو به رو می شود که در ابتدای مسیر با نظر خبرگان تکمیل تر می‌شود. دولت همیشه نظر منتقدان خود را شنیده و باز هم می‌شنود.»

دولت به انتقادات پاسخ خواهد داد

این مقام مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود درباره انتقادات صورت گرفته به دولت در زمینه افزایش قیمت بنزین نیز گفت: «دولت به انتقاداتی که در مورد افزایش تورم و باز توزیع منابع بوده توجه کرده و در این جلسه خدمت مردم توضیح داده خواهد شد. برخی در این جلسه و برخی در جلسات آتی توضیح داده می‌شود. متاسفانه دیدیم برخی به بهانه اجرای مصوبه اقدام به اغتشاش، حمله به زیر ساخت‌ها، اموال خصوصی مردم و تخریب مراکزی مثل بانک‌ها کردند.»

سخنگوی یادآور شد: «در برخی گزارشات آمده است که عده‌ای از سلاح‌های گرم و سرد استفاده کردند، از گروگان‌گیری تا شهادت، که تبریک و تسلیت به خانواده‌هایشان می‌گویم. قطعا کسانی که نگران معیشت خود هستند از کسانی که از سلاح‌ها استفاده کردند، جدا هستند.»

ربیعی تصریح کرد: «رفتارهای آن‌ها کاملا با رفتار تروریست‌های قدیمی ایران که به انتظار کوچک شدن ایران نشستند، منطبق است. در گزارشات اخیر خود مردم گزارش‌هایی دادند که عده‌ای صورت خود را با ماسک پوشانده و تخریب می‌کنند. نظام جمهوری اسلامی ایران اعتراض را به حق می‌داند اما حساب اعتراض با اغتشاش متفاوت است. خدا را شکر که مردم شریف ایران صف خود را از این افراد جدا کردند.»

80 درصد کشور در آرامش است

سخنگوی دولت درباره اهداف اغتشاشگران نیز بیان کرد: «من فکر می‌کنم اغتشاش‌گران می‌خواهند فضایی درست کنند که صدای معترضان شنیده نشود. به همین دلیل مردم صف خود را از آن‌ها جدا کردند. بیش از هشتاد درصد آرامش در کشور وجود دارد. در عربده‌کشی‌ها صدای به حق مردم کمتر شنیده می‌شود. در این میان آمریکا که ظالمانه‌ترین اقدامات را علیه مردم ایران انجام داده، می‌گوید از مردم ایران حمایت می‌کند. بله آقای پمپئو که ظالمانه از تحریم دفاع کرده، معلوم است که از اغتشاش‌گران دفاع می‌کند. شما حتی به مردم خودتان هم دروغ گفتید.»

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: «افرادی که هیجانی تا دیروز در این تجمعات حضور داشتند، امروز دیگر نیستند. کشور ما چه با تحریم و چه غیر تحریم نیازمند اصلاح ساختاری است. در این ایام سخت است که معلوم می‌شود چه کسانی پای منافع ملی ایستاده‌اند و چه کسانی به فکر کسب منافع جناحی و محبوبیت گذرا هستند. موضوع‌گیری مقام معظم رهبری به همه ما درس داد که در زمانی که همه پا پس می‌کشند ایشان پا به میدان گذاشتند. از ایشان مجدد تشکر می‌کنیم. امیدواریم با کمک همه بتوانیم این طرح را به خوبی اجرا کنیم.»

ربیعی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به اقشاری که از طرح معیشتی دولت بهره‌مند می‌شوند، گفت: «بازنشستگان و حقوق بگیران ثابت جزء این طرح هستند. گروه های زیادی از مزد بگیران ما در این طرح هستند. حتی بیکاران حاشیه‌نشین شهری که دفترچه سلامت گرفتند، نیز در این طرح هستند.»

اینطوری نیست که بگویند روز و ساعت فلان بنزین سهمیه‌بندی می‌شود

او افزود: «باز هم ممکن است تعدادی از افراد را ندیده باشیم. سامانه‌ای به آن‌ها اعلام می‌شود با حدود دویست کلمه توضیح می‌دهند به چه علت خود را محق می‌دانند و اجازه بررسی این موضوع را به ما هم می‌دهند ولی به طور کلی هفتاد و پنج درصد از مردم کشور تحت پوشش این طرح هستند.»

این مقام مسئول در ارتباط با نحوه اطلاع‌رسانی طرح افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: «تجربه به ما نشان می‌داد انتشار خبر زود هنگام دستاوردی جز فعال شدن قاچاقچیان، زد و بندها و هدر رفتن منابع عمومی ندارد. در این زمینه‌ها آتش‌سوزی منجر به مرگ، خسارات مالی و جانی داشتیم.»

او تصریح کرد: «اصل سناریو برای افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن مطرح شده بود اما هر دولتی حتی دولت ترکیه که این سوال از طرف خبرنگارش پرسیده شده، برای اجرای طرح کار مطالعاتی انجام می‌دهد اما این طور که بگویند ساعت فلان و روز فلان این طرح اجرا می‌شود، نیست. اعلام چنین سیاست‌هایی نیازمند رعایت جوانب است.»

برای اعلام آمار مجروحان و معترضان نیازمند فرصت هستیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با آمار کشته‌شدگان و تعداد تجمعات اخیر گفت: «حدود هشتاد درصد امروز کاهش تجمعات را داشتیم. از دیروز به این طرف ما در مردم نگران حادی را نمی‌بینیم. هیچ کسی در خیابان مجروح نشده است، همه در حمله به تاسیسات نظامی بودند. تعدادی هم با تیراندازی‌هایی بوده که از بیرون آمده است. برای ارائه آمار دقیق نیازمند چند روز فرصت هستیم تا آمار ارقام مجروحان و معترضان را گزارش دهیم.»

شورای امنیت کشور تصمیم به قطع اینترنت گرفت

سخنگوی دولت در ارتباط با قطع شدن اینترنت در برخی شهر‌ها و استان‌های کشور نیز گفت: «وقتی اعتراض‌ها ایجاد شد، اینترنت بود اما وقتی سنگ در خیابان‌ها خالی می‌شد و از طریق اینترنت اطلاع‌رسانی می‌کردند، شورای امنیت کشور تصمیم به قطع اینترنت گرفت. بانک‌ها و امثال آن از طریق فعال شدن اینترنت ملی مشکلی ندارند.»

او درباره زمان وصل اینترنت در ایران نیز گفت: «ان‌شاءالله تا یکی دو روز آینده اینترنت برخی از استان‌ها که مشکل امنیتی در آن‌ها وجود ندارد، وصل خواهد شد.»

معاون وزیر اقتصاد: تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم بیش از سه و نیم درصد نخواهد بود

دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی نیز در جریان این نشست خبری مشترک در پاسخ به سوالی در ارتباط با تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم اظهار کرد: «محاسبات ما نشان می‌دهد اثر مستقیم این افزایش قیمت کمتر از دو درصد است. اثر غیر مستقیم هم دارد. نهایتا اثر جمع همه این‌ها نشان می‌دهد که بیش از سه و نیم درصد نخواهد بود. نگرانی مردم برحسب تجارب گذشته است.»

معاون بانک مرکزی: ان‌شاءالله تورم کنترل می‌شود

قربانی، معاون بانک مرکزی نیز در جریان این نشست خبری مشترک در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم گفت: «مجموعا آن‌چیزی که بانک مرکزی حساب کرده حول و حوش چهار درصد است.»

او همچنین درباره بسته‌های حمایتی دولت نیز گفت: «بسته‌های تکمیلی حمایتی و کنترل قیمت کالا و خدمات در نظر گرفته شده است. اصلاح قیمتی فعلی اثرات تورمی محدودی خواهد داشت. ان‌شاءالله مجموعه تدابیری که اندیشیده شده باعث کنترل تورم می‌شود.»

عدل، معاون سازمان برنامه و بودجه نیز در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی مشابه معاونان وزارت‌خانه‌های فوق اظهار کرد: «آثار تورمی حاصل از افزایش قیمت سوخت بسیار ناچیز خواهد بود.»

او همچنین درباره محل هزینه کرد درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین نیز بیان کرد: «از این درآمدها به دستور رئیس جمهوری موظف هستیم، نظارت کنیم و حتی یک ریال صرف دولت نمی‌شود. اولین میزان پرداخت را امشب خواهیم داشت مرحله دوم در اواخر همین هفته و مرحله سوم هفته آتی. امشب حدود بیست میلیون نفر مشمول این طرح می‌شود.»

معاون وزیر کار: ممکن است دو کارمند دولت وضعیت متفاوتی در طرح معیشتی داشته باشند

میدری، معاون وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی نیز در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره افرادی که شامل طرح حمایت معیشتی دولت می‌شوند، گفت: «سامانه 6369 با همکاری وزارت ارتباطات راه‌اندازی شده و ما از این شماره به عنوان درگاه رسمی ارتباط با مردم استفاده خواهیم کرد و هرگاه پیامکی بخواهد ارسال شود از طریق همین شماره ارسال می‌شود.

او ادامه داد: «وضعیت یارانه‌ها و بسته‌های معیشتی از این درگاه به اطلاع مردم خواهد رسید و البته صرف کارمند دولت یا کارگر بودن به معنای این نیست که بسته معیشتی به افراد تعلق می‌گیرد.»

معاون وزیر کار تصریح کرد: «۶۰ میلیون نفر مشمول این طرح هستند که بر اساس جدول سازمان برنامه و بودجه، در سه نوبت بسته معیشتی را دریافت خواهند کرد و افراد مشمول از طریق درگاه اینترنتی تا پایان هفته می توانند ثبت نام کنند تا پس از بررسی، به آنان اطلاع رسانی شود.»

او با بیان اینکه «شاخص‌های در نظر گرفته شده برای شناسایی خانوارهای مشمول، مجموعه‌ای از شاخص هاست که استطاعت مالی افراد را نشان خواهد داد»، اظهار کرد:‌ «۶۰ میلیون نفر یاد شده - برای دریافت بسته حمایتی - شامل ۷۲ درصد جمعیت کشور خواهد شد و ۲۸ درصد دیگر باقی مانده در حقیقت سه دهک بالای درآمدی هستند که مشمول دریافت این بسته نخواهند بود.»

فعالیت 1500 بازرس اتاق اصناف برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها

عباس تابش، مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز در نشست خبری مشترک با مسئولان مربوط به طرح اصلاح قیمت بنزین در مورد بازرسی‌های صورت گرفته نیز اظهار کرد: «این کار فرایندی است و وقتی دستورالعملی صادر می شود تا کوچکترین بخش هم مورد بررسی قرار می گیرد ما الان ۲۸۰۰ نفر از بازرسانمان در سازمانهای صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کند و حدود ۱۵۰۰ بازرس اتاق اصناف هم به صورت مستمر بازرسی می‌کنند و این سوای ۷۸۰۰ بازرسی است که از اتحادیه ها این کار را انجام می‌دهند. در هر اتحادیه یک بازرس به صورت روزانه این کار را انجام می‌دهد.»

او ادامه داد: «روز گذشته ۴۳۰۰ بازرس اتاق اصناف و صنعت، معدن و تجارت کار خود را آغاز کردند و ۳۵ هزار مورد بازرسی انجام دادند و حدود ۲ هزار پرونده به تعزیرات ارجاع شده که حتما برخورد خواهد شد و بررسی قیمت بیش۱۰۰ کالایی که مرتب بررسی می‌کنیم اینگونه بوده که بررسیها نرمال بودن بازار را اثبات می‌کند که از این میان ۵۱ قلم کالا کاهش قیمت داشته اند، ۴۹ قلم کالا ثبات قیمت داشته ایم، ۱۳ قلم کالا ۵ تا ۷ درصد افزایش قیمت داشته که دلیل منطقی داشته است و بررسی دیروز کاملا آرامش بازار را نشان می‌دهد.»

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد: «سامانه‌های ما به صورت شبانه‌روزی بازار را رصد می‌کند و به تمام واحدهای تولیدی اعلام کردیم که در تولید این افزایش قیمت بنزین نباید تاثیر مشهودی داشته باشد و هیچ حق افزایش قیمت مصرف کننده برای آنان وجود ندارد و هرگونه عدم احزار در این سامانه ها اگر در زمینه احتکار یا موارد دیگر دیده شود مورد پیگرد قرار می‌گیرد.»

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: «تلفن های گویا ما با شماره ۱۲۴ از هفت صبح تا ده شب و از ده شب تا هفت صبح فعال هستند و سازمان حمایت آماده پاسخگویی به شکایات مردم است تا ان‌شاءالله همین آرامش ادامه یابد.»

همچنین در این نشست محسن پورسید آقایی، معاون شهردار تهران در اظهاراتی خبر از امادگی وزارت کشور جمهوری اسلامی برای اصلاح سهمیه خودروها در صورت نیاز خبرداد. (اینجا بخوانید)

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار