گزارشی از یک کلاس با چند معلم

کاظمی: کنکور سرانه مطالعه دانش‌آ‌موزان ما را کاهش داده است

تهران (پانا) - هفته کتاب و کتابخوانی در چهارمین سال جشنواره دانایی و توانایی در حالی آغاز شد که تعداد ۴۴۰ دانش‌آموز منتخب از سراسر کشور در اردوگاه باهنر گرد هم آمدند تا بعد از عبور از مراحل مختلف و رقابت با حدود ۵۰۰ هزار دانش‌آموز به مدت سه روز مهمان شهر تهران باشند و در هوای برفی این روزها با شرکت در کارگاه‌های آموزشی فرصت گپ و گفت با جمعی فرهیخته اعم از دانش‌آ‌موزان اهل مطالعه و همچنین نویسندگان حوزه کودک و نوجوان را پیدا کنند.

کد مطلب: ۹۶۹۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
گزارشی از یک کلاس با چند معلم

یکی از بخش‌های جذاب اختتامیه جشنواره دانایی توانایی دعوت از معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و جمعی از دست اندرکاران جشنواره به کلاس درس به عنوان معلم بود و تعداد شش نفر از دانش‌آ‌موزان استان‌های مختلف پرسش‌های خود را مطرح کرده و آنها به سوالات پاسخ می‌دادند.
اولین دانش‌آموز از علی رمضانی، مدیر فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش درباره دادن امکانات بهتر و کتاب‌های بیشتر به دانش‌آ‌موزان منتخب جهت ادامه مسیر کتابخوانی‌شان سوال کرد. رمضانی گفت: ما می‌خواهیم همه دانش‌آ‌موزان‌مان وارد کتابفروشی‌ها شوند و امیدواریم این مهم با همراهی تیم خانه کتاب ممکن شود.
دانش‌آموز دیگری از حسین پور، رییس خانه کتاب پرسید: آیا در کنار تخفیف ناشران به کتاب‌های جشنواره دانایی و توانایی، خانه کتاب هم طرحی برای حمایت از کتابخوانی دانش‌آ‌موزان دارد؟ حسین‌پور پاسخ داد: طرح حمایت فصلی کتاب در قالب ششصد کتابفروشی در حال اجراست و تا سی‌ام این ماه دانش‌آ‌موزان فرصت دارند و به خرید ۱۲۰ هزار تومان کتاب ۲۰ درصد تخفیف وزارت فرهنگ را دریافت می‌کنند و البته با وزارت آموزش و پرورش توافق خواهیم کرد تا این تخفیف‌ها فقط به مناسبت هفته کتاب نباشد و در طول سال نیز ادامه پیدا کند.
دانش‌آ‌موز دیگری از علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش پرسید: من کتاب خواندن را دوست دارم اما مشکل ما دانش‌آموزان کتابخوان این است که به محض دیدن کتاب غیر درسی از خانواده گرفته تا معلم و مدیر دایم تذکر می‌دهند که اولویت با درس خودتان است. ما باید چه کنیم؟
علیرضا کاظمی گفت: یکی از چالش‌هایی که کشور ما با آن روبروست این است که در فضای آموزش و پرورش کنکور سرنوشت دانش‌آموز را رقم می‌زند و این ضعفی است که باعث کاهش سرانه رشد مطالعه دانش‌آ‌موزان ما می‌شود. ما باید تغییر نگرش بدهیم. آموزش و پرورش رویکردش را به تعلیم و تربیت تمام ساحتی و توسعه مهارت‌های دانش‌آموزی تغییر داده است. من معتقدم تا زمانیکه کنکور بر فضای آموزش حاکم باشد شرایط ما همین است اما باید با همه این مسایل برنامه‌های مختلف خود را اجرایی کنیم و دانش‌آموزان‌مان را به سمت خواندن کتاب تشویق کنیم. همین ۴۰۰ دانش‌آموزی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند کتاب‌ها را بسیار خوب و خلاقانه خوانده‌اند بعد از جشنواره با اطلاعات خوب و دست پرتر از گذشته به شهرشان برمی‌گردند. البته باید وزارت علوم نیز به موضوع کنکور ورود پیدا کند و فکری برای ورودی‌های دانشگاه‌هایش بی‌اندیشد تا دانش‌آموزان ما بهتر و راحت تر به فعالیت‌های تمام ساحتی حوزه آموزش و پرورش برسند.

دانش آ‌موز دیگری که از یکی از مناطق محروم کهگیلویه و بویر احمد آمده بود از حسین پور، رییس خانه کتاب درخواست مجموعه کتاب برای مدرسه‌اش و سایر دانش‌آموزان همکلاسی‌اش داشت و رییس خانه کتاب گفت: اسم مدرسه و مکان را به خانه کتاب ارایه دهند تا برای آن مدرسه کتابخانه‌ای از کتاب‌های مختلف تدارک دیده شود.
دانش‌آموز دیگری از شکوهی، مدیرکل اداره مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌های وزارتخانه برای کتابخوان کردن معلم‌ها و معاونان و مدیران مدارس پرسش کرد و شکوهی گفت: یکی از موضوعات مهم این است که اولیا و مربیان مدرسه اهل کتابخوانی باشند و هرچه این مهم تقویت شود این الگوپذیری رخ می‌دهد. ما در این مدت کتاب‌های مختلفی را برای منابع آموزش ضمن خدمت در نظر گرفتیم و سال گذشته حدود ۳۰ میلیون ساعت غیر حضوری و ۶میلیون ساعت حضوری برای مربیان مدارس داشتیم و کتاب‌های مختلفی را در مدارس معرفی کردیم.
دانش‌آ‌موز دیگری از عبدالرسول کریمی، معاون پرورشی شهر تهران راجع به نحوه اطلاع رسانی جشنواره به دانش‌آموزان تهرانی و برنامه شهر تهران برای جامع‌تر بودن این اطلاع رسانی در سال آینده سوال کرد. کریمی پاسخ داد: از زمانیکه ابلاغ رسمی به شهر تهران اعلام شد ما تلاش‌مان را برای اطلاع رسانی انجام دادیم و قطعا سال‌های بعد بهتر خواهد شد اما با توجه به اینکه در شهر تهران حدود ۲ هزار کتابخانه استاندارد داریم و تعداد ۵۰۰ کتابخانه با استانداردها فاصله دارند تلاش می‌کنیم حداقل ها را به حداکثرها برسانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار