در گفت‌وگو با پانا:

صادقی، تحلیلگر بازار نفت: افزایش قیمت بنزین قاچاق سوخت را محدود می‌کند

تهران (پانا) - تحلیلگر بازار نفت با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین قاچاق را محدود می‌کند می‌گوید افزایش نرخ بنزین می‌تواند قاچاق سوخت از کشور را تا 20 درصد کاهش دهد.

کد مطلب: ۹۶۹۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
صادقی، تحلیلگر بازار نفت: افزایش قیمت بنزین قاچاق سوخت را محدود می‌کند

محمدعلی صادقی، تحلیلگر بازار نفت با تاکید بر ضرورت جلوگیری از قاچاق سوخت گفت:‌ «نرخ بنزین در کشورهای همسایه از جمله افغانستان،‌عراق، ترکیه و پاکستان از ایران بالاتر است و افزایش قیمت بنزین می‌تواند تا اندازه‌ای از قاچاق سوخت جلوگیری کند.»

وی افزود: «روش انتخاب این طرح می‌توانست بهتر از این اجرایی شود. معیشت 18 میلیون خانوار متاثر از افزایش‌ قیمت‌های ناشی از اصلاح قیمت بنزین خواهد بود که دولت تلاش کرده است با اجرای طرح حمایت معیشتی این آثار را مدیریت کند.»

تحلیلگر بازار نفت عنوان کرد: «طبیعی است بخش عمده‌ای از خانوارهای ایرانی که در این طرح 18 میلیون عنوان شده است معیشتشان به گونه‌ای است که نیازمند حمایت هستند.»

وی افزود: « یارانه انرژی نباید به همه افراد جامعه داده شود و دهک‌هایی که مصرف انرژی بالاتر دارند باید هزینه آن را پرداخت کنند. شناسایی گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه کار دشواری نیست بخشی از این دهک‌ها توسط سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد شناسایی شده‌اند و به هر حال پرداخت یارانه انرژی به همه افراد روشی منسوخ است.»

یارانه انرژی می‌تواند صرف ایجاد شغل شود

صادقی تصریح کرد: «روش‌های جایگزین دیگری هم برای مدیریت مصرف انرژی وجود دارد. سالانه 9 هزار میلیارد تومان یارانه انرژی است. این مبلغ می‌تواند صرف ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری شود. اگر این طرح درسالهای گذشته و به تدریج اجرایی می‌شد می‌توانست صرف هزینه سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و بهبود فرآیند تولید شود.»

تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: « بسیاری از طرح‌هایی که می‌تواند منجر به مدیریت مصرف انرژی در کشور شود طی سالهای گذشته اجرایی نشده‌اند و پرداخت یارانه انرژی به بیش از 70 میلیون ایرانی به معنای آن است که باز هم از منابع حاصل از اصلاح قیمت امکان پس‌انداز برای اجرای طرح‌هایی که منجر به مدیریت مصرف انرژی می‌شوند از دست می‌رود.»

وی افزود: « منابع حاصل از اصلاح قیمت انرژی باید صرف تامین سرمایه درگردش شرکت‌های دانش‌بنیان، تقویت اشتغال و بهبود فرآیندهای تولید که مصرف سوخت را نیز کاهش می‌دهند،‌ شود. ادامه روند کنونی به معنای آن است که آنچه از اصلاح قیمت بنزین حاصل شود صرف بهبود ساختارها نخواهد شد.»

صادقی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهای با شدت مصرف انرژی بالا است، اظهار کرد: « افزایش نرخ بنزین در سطح کنونی تا حدودی در مدیریت مصرف انرژی تاثیرگذار است. البته بخشی از مصرف مربوط به صنایع و تکنولوژی‌های تولید است. اگر خودرو و کالاهایی تولید شوند که شدت مصرف انرژی متناسب دارند در صرفه‌جویی موثر است.»

کاهش شدت مصرف انرژی نیازمند توجه به تکنولوژی‌های روز تولید در سرمایه‌گذاری‌های جدید است

وی ادامه داد: «در سرمایه‌های جدید و تکنولوژی‌های جدید باید به بحث نوآوری و کاهش مصرف سوخت توجه لازم صورت گیرد تا شدت مصرف انرژی در کشور کنترل شود.»

تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: «تحریم یکی از مهمترین دلایلی بود که می‌توانست در تغییر تکنولوژی تولید موثر باشد. صنایع منسوخ باید در هم ادغام و صنایعی نوین در کشور شکل می‌گرفتند اما این اقدام اجرایی نشده است و همان صنایع منسوخ یارانه می‌گیرند و ضرورتی برای بهبود تکنولوژی‌های تولید خود ندارند.»

صادقی گفت: «درصدی از سود واحدهای تولیدی باید صرف بهبود فرآیندهای تولید شود اما اکنون کارخانه‌ها قالب‌هایی برای تولید استفاده می‌کنند که بیش از 40 سال است استفاده شده‌اند.»

وی افزود: « افزایش قیمت بنزین می‌تواند قاچاق بنزین از کشور را تا 20 درصد کاهش یابد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار