تصویب لوایح FATF از عوامل مهم حل مشکلات بانکی است

تهران (پانا) - به‌‌گفته استاد دانشگاه ارومیه تصویب لوایح مربوط به FATF از عوامل مهم حل مشکلات در روابط بانکی است و مراودات مالی را پررنگ می‌کند.

کد مطلب: ۹۶۸۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
تصویب لوایح FATF از عوامل مهم حل مشکلات بانکی است

به‌گزارش ایرنا، مرتضی بهرام در این زمینه عنوان کرد: جلوگیری از فرار مالیاتی، نظارت بر نحوه و مراحل هزینه پول از بدو تولید تا مراحل مصرف از جمله منافع تصویب این لوایح است.

او ادامه داد: در سطح بین‌المللی نیز این امر باعث خارج شدن کشور از تحریم و توسعه سرمایه‌گذاری خارجی و رونق روابط بانکی می‌شود.

او تاکید کرد: در صورت تصویب نشدن لوایح FATF نه‌تنها مراوادت بانکی بلکه سرمایه‌گذاری خارجی نیز با مشکلات متعددی روبرو شده و به‌عبارتی امکان سرمایه‌گذاری خارجی ممکن نمیشود.

FATF گروه ویژه اقدام مالی است که در سال ۱۹۸۹ میلادی به ابتکار کشورهای" گروه جی هفت" تشکیل شد تا بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانبن مبارزه با پولشویی در بازارهای مختلف مالی در سراسر جهان انجام دهد و نتیجه آن را هر چهار ماه یکبار به اطلاع کشورهای عضو برساند.

این گروه پس از حملات ۱۱سپتامبر تامین مالی تروریسم را در برنامه خود قرار داد و سرانجام در سال ۲۰۱۲ میلادی ۴۹ توصیه خود را که ۹ توصیه آن مختص به تامین مالی تروربسم و ۴۰ توصیه دیگر مختص به پولشویی بود را ادغام و به ۴۰ توصیه جامع تبدیل کرد.

این گروه که یک نهاد مرجع برای تنطیم مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است در آخرین نشست خود ضمن اعاده ۲ دسته از اقدامات مقابله‌ای علیه ایران هشدار داد که در صورت عدم‌تکمیل فرآیند اجرای توصینامه یا برنامه عمل ایران، این نهاد ممکن است طی سه ماه آینده ایران را به فهرست کشورهای غیرهمکار خود یا (لیست سیاه) اضافه کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار