در اولین همایش شورای عالی تشکل‌های اجتماعی فعال در سیستان و بلوچستان

حاجی‌میرزایی مطرح کرد: اقتصاد 15هزار میلیارد تومانی پیرامون آموزش و پرورش خودش را با کنکور تنظیم کرده است

تهران (پانا) - اولین همایش شورای عالی تشکل‌های اجتماعی فعال در سیستان و بلوچستان، همدلان آینده‌نگر سیستان و بلوچستان (هاسب) صبح امروز با حضور امام جمعه زاهدان و وزیر آموزش و پرورش در سالن اجتماعات وزارت کار برگزار شد.

کد مطلب: ۹۶۸۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
حاجی‌میرزایی مطرح کرد: اقتصاد 15هزار میلیارد تومانی پیرامون آموزش و پرورش خودش را با کنکور تنظیم کرده است

محسن حاجی میرزایی در این همایش با قدردانی از برگزارکنندگان این همایش و همه کسانی که برای رفع محرومیت تلاش می‌کنند گفت: «امیدوارم مجموعه ما هم بتوانند به خوبی در کنار شما برای اهداف مقدسی که تعقیب می‌کنید کمک کند. این مجمع هاسب چند تمایز اساسی دارد که می‌تواند تمرینی برای سایر بخش‌های کشور باشد. معمولا وقتی کارهای خیر انجام می‌شود محدود است به حمایت‌ها و امدادهایی که به صورت پراکنده و در چارچوب برنامه‌ریزی‌های هر یک از مجموعه‌ها انجام می‌شود. اما اینجا شاهد این هستیم که در این برنامه اجتماع‌های خیرین برای انجام مسولیت های اجتماعی گرد هم آمده‌اند. ما تمرین‌های این چنین در کشور کم داریم، جایی که همه انرژی‌های پراکنده، حول یک محور مشخص متمرکز شود. اینکه این فعالیت منوط به توسعه است این هم به گمان من یک نقطه درست است و قطعا نتایج خوبی به دست خواهد آمد.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «اصولا در برنامه‌ریزی‌های توسعه، نقش آموزش و پرورش که در هاسب هم به عنوان یک نقطه کانونی مورد توجه قرار گرفته است، با نقص و کوتاهی همراه بوده است. خوب است که در تلاش هاسب به این نقص هم پرداخته شود. اهداف تعلیم و تربیت آماده کردن آدم‌ها برای یک زندگی شرافتمندانه، مستقل و مشارکت در سازندگی جامعه و دوری از انزوا و درماندگی و‌ حاشیه‌نشیتی و دلزدگی و دلمردگی است. آموزش و پرورش به دنبال آن است که آدم‌ها را برای ایفای مسوولیت در زندگی جمعی تقویت کند. این هدف به فراموشی سپرده شده است.»

حاجی‌میرزایی افزود: «امروز محصول نهایی نظام تعلیم و تربیت، خودش را با کنکور تنظیم می‌کند و توجهش به نیازهای واقعی جامعه، نیازهای عرصه کار و تلاش و توانایی‌اش برای ایفای نقش‌های مدنی و اجتماعی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.»

او گفت: «مجموعه اقتصادی بزرگی که پیرامون آموزش و پرورش شکل گرفته که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است خودش را با آن هدف تنظیم کرده است و در جهت تقویت ماموریت‌های اصلی آموزش و پرورش به کار گرفته نمی‌شود. هدف آموزش و پرورش در توسعه ایفای نقش‌هایی است که در توسعه بر عهده دارد.»

او ادامه داد: «ما این چنین فکر می‌کنیم که وضعیتی که امروز داریم محصول یادگیری‌های دیروز ماست و‌ نتیجه‌ یادگیری های امروز ما فردای جامعه ما را خواهد ساخت. اگر می‌خواهیم فردای پر رونق‌تر و‌ کم مساله‌تر داشته باشیم باید نسلی که پرورش می‌یابد قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بیشتری برای پیوستن به عرصه توسعه کشور داشته باشد و فکر می‌کنم فرصت برنامه‌ریزی توسعه در این استان این مجال را می‌دهد که به نیازهای واقعی منطقه توجه کنیم. چگونه می‌توانیم توانمندی‌هایی در افراد ایجاد کنیم که به سرعت در عرصه کار و تلاش حرکت کنند؟»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «این تهدید ناشی از فاصله‌های شدید که بین سیستان و بلوچستان و سایر استان‌ها است باید تبدیل به فرصتی بشود برای یک نگرش جدیدتر در عرصه تعلیم و‌تربیت؛ برای پیوستن به نیازهای واقعی جامعه؛ توسعه سیستان و بلوچستان به چه افرادی و با چه مختصاتی نیاز دارد؟ آیا به یک مجموعه لیسانس و فوق‌لیسانس و دکترا نیاز دارد یا به کسانی که می‌تواند از اشتغال جامعه، کشاورزی و فعالیت‌های نوشته‌ای منطقه حمایت کنند؟ بنابراین تاکید می‌کنم اکنون که این تشکل مبارک شکل گرفته است آمادگی داریم در آموزش و پرورش حداکثر همراهی را بکنیم به طوری که توانمندی‌های لازم برای توسعه در منطقه فراهم شود و افراد به سرعت جذب فعالیت و‌ کار و تلاش کنیم.»

او افزود: «اصولا فاصله‌ها مانع وحدت و دشمن انسجام ملی است. وقتی بین یک منطقه با منطقه دیگر، یک استان با استان دیگر فاصله ایجاد می‌شود این فاصله فقط یک محرومیت را به آن جامعه تحمیل نمی‌کند بلکه به وحدت ملی آسیب می‌زند. کسانیکه که از این فاصله‌ها آسیب می‌بینند فقط اهالی آن مناطق و استان‌ها نیستند بلکه همه جامعه ملی ما ‌و آرمان‌های ما از این فاصله‌ها ضربه می‌خورند و به زبان اشتراک و همکاری‌های جمعی آسیب می‌زند و توانایی‌ها و ظرفیت‌های ما را تضعیف می‌کند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «بنابراین ما در آموزش و پرورش قطعا یکی از مهم‌ترین ماموریت‌هایمان کاستن از فاصله‌هاست. هر چه قدر این فاصله‌ها کاسته شود زمینه انسجام و وحدت بیشتر می‌شود. بنابراین با تبعیض مثبت به نفع استان‌هایی که دچار این مسائل هستند و این شرایط را دارند هدفگذاری می‌کنیم که روز به روز از این فاصله‌ها بکاهیم. عدالت از آرمان‌های جمهوری اسلامی است و فاصله دشمن عدالت است. تبعیض از این عدالت می‌کاهد. ما برای توسعه عدالت آموزشی هم به برابر کردن فرصت‌های یادگیری کمک می‌کنیم و هم به برابرکردن کردن کیفیت این فرصت‌ها می‌اندیشیم. کیفیت یادگیری هم به درستی توزیع نشده است و باید تلاش کنیم دسترسی کیفی به آموزش در همه سطوح افزایش پیدا کند.»

حاجی میرزایی گفت: «فضای آموزشی، نیرو و محتوای آموزشی هر کدام یک رکن هستند و باید همه باید در جهت توسعه کمی کیفی آموزش و هدفمندی آن به کار گرفته شود‌. آموزش و پرورش با تمام توان و نیرو برای تحقق اهداف هاسب اعلام آمادگی می‌کند. شما یاوران ما و یاوران کشور هستید و قطعا با تمام توان تلاش می‌کنیم این هدف‌های بزرگ را تحقق ببخشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار