هفته سوم آبان ماه؛ از تمدید قرار بازداشت شبنم نعمت‌زاده تا بازداشت ابربدهکار بانکی کشور

تهران (پانا) - وقوع زلزله 5.9 ریشتری در آذربایجان شرقی، تداوم واکنش‌ها به موضوع چندهمسری، چالش طرح کاهش آلودگی هوا، تمدید قرار بازداشت شبنم نعمت‌زاده، مرگ ۱۵ کودک ای‌بی به علت تحریم، دومین سالگرد زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه، شناسایی ساختمان‌های روی گسل زلزله در تهران و بازداشت ابربدهکار بانکی کشور بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۶۸۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
هفته سوم آبان ماه؛ از تمدید قرار بازداشت شبنم نعمت‌زاده تا بازداشت ابربدهکار بانکی کشور

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

زلزله 5.9 ریشتری آذربایجان شرقی

زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر ساعت 2.17 بامداد روز 17 آبان ماه حوالی «ترک» از توابع استان آذربایجان شرقی را لرزاند. در این حادثه 5 نفر جان خود را از دست دادند و 584 نفر مصدوم شدند و 17 روستا نیز به علت زلزله دچار آسیب شدند. طبق اعلام اورژانس، 60 درصد از کل مصدومان زمین‌لرزه آذربایجان شرقی خانم هستند و 27 درصد از مصدومان در رنج سنی 21 تا 30 سال قرار دارند.

تداوم واکنش‌ها به موضوع چندهمسری

یکی از موضوعاتی که در کشور با آن مواجه هستیم نگرانی در حوزه خانواده به معنای عام است؛ در قانون اساسی به تحکیم خانواده اشاره شده و سیاست های رهبر معظم انقلاب نیز در این رابطه ابلاغ شده است؛ از سوی دیگر موضوع طلاق و کاهش رغبت جوانان به ازدواج در جامعه مطرح است و این واقعیات را نمی‌توان با ترویج چندهمسری برطرف کرد اما انتشار پوستر برگزاری کارگاه مهارت‌های ارتباطی خانواده چندهمسری، بار دیگر این موضوع جنجالی را بر سر زبان‌ها انداخت و با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در واکنش به انتشار برخی تبلیغات در فضای مجازی برای ترویج چندهمسری و برگزاری کارگاه آموزشی در این زمینه گفت: مواردی که در شرع نسبت به موضوع همسر دوم تاکید شده است یا گفته بزرگان مربوط به موارد خاص و بر حسب نیاز و ضرورت است و اصلا عمومیت ندارد و عمومیت دادن موضوع چندهمسری اصلا به صلاح نیست.

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز در واکنش به این موضوع گفت: مردان جامعه ما عاقل‌تر از این هستند که به دام کارگاه یا طرح «چندهمسری» بیفتند و حتی اگر نیت مطرح کنندگان این موضوع، خیر باشد طرح کردن موضوعاتی شبیه این در جامعه با توجه به شرایط فعلی، خریدار دارد. ۱۱ تا ۱۱ و نیم میلیون از افراد جامعه ایرانی در سن ازدواج به سر می برند و نسبت زن و مرد در این جمعیت تقریبا برابر است اما اینکه فکر کنیم چندهمسری راهی برای خروج خانواده از این شرایط است، تصوری اشتباه بوده و اینگونه نیست.

صدیقه وسمقی، یکی از فعالان صاحب نام حقوق زنان نیز درخصوص مسئله ترویج چند همسری واکنش نشان داد و گفت: رویکرد قرآن تک‌همسری است. آیه ۳ سوره نسا به روشنی اکتفا به یک زن را نزدیک به عدالت می‌داند و برای پرهیز از بی‌عدالتی و ظلم، مردان را دعوت می‌کند که به یک زن اکتفا کنند. حال در جامعه ای که مردم به تک همسری گرایش دارند، تبلیغ چندهمسری یک حرکت وارونه و حتی مخالف رویکرد قرآن است. باید توجه داشته باشیم که اسلام موسس چندهمسری نبوده است، بنابراین این پدیده را نمی‌توان یک پدیده دینی دانست و زیر چتر دین از آن حمایت کرد.

این در حالی است که دفتر نشر آثار رهبر انقلاب نیز اعلام کرد که ایشان بر تک همسری تاکید دارند.

طرح شناسایی زنان ایرانی دارای همسرافغان در افغانستان

سال گذشته بود که معصومه ابتکار از وضع بد زنان ایرانی که همسر افغان دارند و در این کشور زندگی می‌کنند، خبر داد و گفت: در حال تهیه گزارش جدیدی با همکاری وزارت امور خارجه و بخش‌های مرتبط با زنانی که با اتباع بیگانه، زیر سن قانونی و بدون شناسنامه ازدواج کرده‌اند، هستیم. بسیاری از این زنان در شرایط بسیار بدی در افغانستان به سر می‌برند. معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده درباره آخرین وضع این طرح گفت: طرح شناسایی زنان ایرانی که همسر افغان دارند و با وضع بدی در افغانستان زندگی می‌کنند در مراحل بررسی است و نتایج طرح هنوز مشخص نشده است اما بررسی این موضوع دغدغه معاونت امور زنان و خانواده است.

چالش‌های طرح کاهش آلودگی هوا

نیمه دوم سال گذشته هیچ روزی به دلیل آلودگی هوا تعطیل نشد و تهران در نیمه دوم روز ناسالمی را تجربه نکرد. آن زمان مدیران شهری مدعی شدند بهبود کیفیت هوای تهران به دلیل اجرای طرح های جدید ترافیک از جمله طرح کاهش و ایجاد محدوده کنترل آلودگی است. همان زمان کارشناسان حوزه محیط زیست شرایط جوی را عامل اصلی بهبود وضعیت هوا دانسته و عامل تاثیر گذار دیگر را سخت گیری هایی می دانستند که درحوزه معاینه فنی به ویژه کنترل معاینه فنی کامیون ها که معمولا در شب در سطح شهر تردد می کردند. اما امسال خبری از باران و بادهای سال گذشته نیست و تاثیر طرح‌های ترافیکی مشخص شده است. هرچند معاونت ترافیک شهرداری تهران معتقد است که اگر طرح ترافیک جدید نبود، باید منتظر روزهای ناسالم بیشتری بودیم اما آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران معتقد است: با توجه به محدودیت شدید شرایط مالی و فرسودگی هشداردهنده ناوگان اتوبوس، ون و تاکسی لازم است طرح کاهش آلودگی هوا بازنگری فوری شود. او گفت: نزدیک به دو سال است که طرح پیشنهادی کاهش آلودگی هوا از سوی شهرداری مطرح شده است، در این طرح در مدت چهار سال پیش‌بینی شده است که با صرف ۲۵هزار میلیارد تومان حدود ۳۰ واحد شاخص کیفیت هوا بهبود یابد. از این میزان، تامین ۲۵ درصد از منابع عمومی و باقی‌مانده از محل تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است.

چرا پاییز سال گذشته کیفیت هوا بهتر از امسال بود

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران چرایی مطلوب بودن کیفیت هوای تهران در بازه زمانی ابتدای مهرماه تا کنون در سال گذشته نسبت به سال جاری را تشریح کرد و گفت: آلودگی هوا تابع دو موضوع است. یکی عوامل اقلیمی، جوی و پارامترهای هواشناسی و دیگری هم به میزان انتشار آلاینده‌هایی که از منابع مختلف تولید می‌شود، مربوط است. کیفیت هوای تهران در این ایام در برخی مواقع به پارامترهای هواشناسی مربوط بوده است است.

تمدید قرار بازداشت شبنم نعمت‌زاده

دادگاه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده(دختر وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت)، احمدرضا لشگری‌پور و شرکت توسعه دارویی رسا از اواخر شهریورماه امسال در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی در دستور کار است. در کیفرخواست این متهمه آمده است: شبنم نعمت‌زاده فرزند محمدرضا متهم پرونده است که در ابتدا با تودیع وثیقه آزاد بود و سپس بازداشت شد و او متهم است به مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج عمومی دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال با علم به موثر بودن در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع به همان مبلغ ذکر شده و سواستفاده از جواز و امتیاز تعویض شده، مشارکت در اخلال نظام دارویی کشور، فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی در استان البرز بدون مجوز وزارت بهداشت و نگهداری غیرمجاز دارو بدون تشریفات قانونی در حکم قاچاق. همچنین در کیفرخواست متهم دیگر این پرونده آمده است: احمدرضا لشگری پور فرزند هوشنگ متهم دیگر پرونده بازداشت بلحاظ عجز از تودیع وثیقه و متهم است به مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال با علم به موثر بودن اقدامات در ضربه به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع با سواستفاده از امتیاز تفویض شده، مشارکت در اخلال در نظام توزیع و تولید دارویی کشور. قرار بازداشت «شبنم نعمت‌زاده» ۱۶ آبان به پایان رسید که این قرار به دستور قاضی پرونده تمدید شد.

مرگ ۱۵ کودک ای‌بی به علت تحریم

یکی از تاثیراتی را که به علت تحریم‌ در کشور شاهد هستیم، آثاری است که بر روی بیماران خاص دارد. سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی، مدیر عامل خانه ای‌بی از مرگ ۱۵ کودک ای‌بی به دلیل عفونت ناشی از نبود پانسمان میپلکس خبر داده و گفته است: اگر پانسمان میپلکس در اختیار کودکان مبتلا به ای‌بی قرار نگیرد، آنها درد شدیدی را در اندام‌شان متحمل می‌شوند. بیماران ای‌بی بی‌نهایت به این پانسمان نیازمند هستند و متاسفانه برای‌ آنها درمان جایگزینی هم وجود ندارد. امروز در شرایط تحریم این پانسمان‌ها، مجبور هستیم از پمادهای ترکیبی و گاز وازلینه‌های چرمی استفاده کنیم، این در حالی است که تمام این پانسمان‌ها یک دهم تاثیر پانسمان میپلکس را ندارند. میپلکس از سال ۹۵ توسط وزارت بهداشت برای کودکان ای‌بی تهیه می‌شد، ولی بعد از بازگشت دوباره تحریم‌ها در اردیبهشت سال ۹۷، ما با عدم واردات پانسمان میپلکس مواجه شدیم. ما با نهادهای مختلف رایزنی کردیم، اما نتوانستند پانسمان مورد نیاز را وارد کنند. در نهایت سعی کردیم خودمان به عنوان یک نهاد غیرسیاسی با شرکت تولید‌کننده وارد مذاکره شویم.

دو سالگی زلزله کرمانشاه

ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه روز یکشنبه ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۶ زمین لرزه‌ای با بزرگای ۷.۳ به عمق کانونی ۱۹ کیلومتر در ۳۰ کیلومتری شمال غرب سرپل ذهاب، ۵ کیلومتری ازگله، ۲۶ کیلومتری تازه‌آباد در استان کرمانشاه رخ داد. این زمین لرزه، دارای ۳ پیش‌لرزه و بیش از ۵۰۰۰ پس‌لرزه با بزرگای مختلف بود. خسارات وارده در ۱۰ شهر و ۱۶۳۳ روستا مشاهده و بر جمعیتی حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر از مردم استان (بیش از ۱۰۰ هزار خانوار) تاثیرگذار بود. این زلزله منجر به تخریب ۳۶ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و آسیب قابل تعمیر به بیش از ۶۷ هزار واحد مسکونی (۴۶ هزار واحد شهری و ۲۱ هزار واحد روستایی) و فوت ۶۲۱ نفر از هموطنان و مصدومیت بیش از ۷۶ هزار نفر و تخریب و خسارت‌های بسیار زیاد و گسترده‌ی زیرساخت‌های اصلی استان (راه، آب، برق، گاز، فضای آموزشی، واحدهای تولیدی، صنعتی، کشاورزی و ...) شد. مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله با بیان اینکه گسل‌های زلزله در منطقه سرپل ذهاب همچنان فعالیت نشان می‌دهند، گفت: با توجه به لرزه‌خیزی که سال‌ها در آن منطقه بوده است انتظار این است که بازهم زلزله‌های متوسط تا شدید در آن منطقه اتفاق بیفتد. در ارزیابی‌هایی که تا سال 2023 صورت گرفته است همچنان یکی از مناطقی که در ایران لرزه‌خیز است، منطقه سرپل ذهاب است و الزاما نه برای زلزله خیلی شدید اما زلزله متوسط یا بالاتر در این منطقه می‌تواند رخ دهد.

شناسایی ساختمان‌های روی گسل زلزله

حریم گسل‌ها در تهران مشخص شده است و طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ممنوعیت ساخت وساز ساختمان‌های مهم در حریم گسل‌ها نیز ابلاغ شده است. عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مبنی بر ممنوعیت ساخت‌و ساز ساختمان‌های مهم بر روی گسل شمال تهران در حال اجرا است، گفت: این مصوبه اکنون اجرا می‌شود و برای محدودیت‌هایی که طبق این وجود دارد، پروانه صادر نمی‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: «گسل مشا از شمال شرق تهران آغاز و تا میانه شهر تداوم دارد. بر روی این گسل با مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی، کار زمین‌شناسی انجام شده است و در شورای عالی شهرسازی و معماری نیز بررسی شده است و بر روی این گسل ساخت و ساز برج ممنوع است. همچنین ساخت مراکزی که جمعیت‌پذیری بالایی دارند مثل مدارس، دانشگاه‌ها و بیمارستان ممنوع است. علاوه بر این احداث مراکز خطرزا مثل پمپ بنزین نیز ممنوع است.»

افزایش حجم ترافیک در تهران

ترافیک در شهر تهران از هفته گذشته در برخی معابر و بزرگراه‌های پایتخت به شدت افزایش یافته است و پلیس راهور تهران علل افزایش ترافیک را اجرای طرح کاهش آلودگی هوا (طرح زوج و فرد سابق) اعلام کرد این در حالی است که محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است می‌توان در تهران ترافیک عمدی ایجاد کرد. فقدان اعمال قانون و مقررات خرابی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و پروژه‌های عمرانی در معابر در سنگینی بار ترافیکی بی‌تاثیر نیستند.

بازداشت ابر بدهکار بانکی

رسول دانیال‌زاده، یکی از بدهکاران کلان بانکی کشور که در پرونده حسین فریدون به اتهام پرداخت رشوه محکوم شده و پس از دستگیری اکبر طبری به خارج از کشور گریخته بود، با طراحی و هدایت پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سپاه به کشور بازگردانده شد. سخنگوی قوه قضاییه با اعلام این خبر گفت: این فرد بیش از چهار هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار