با حضور رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش ومعاونین آموزش متوسطه و سرگروه های آموزشی استان

گردهمایی روسای ادارات سنجش و پایش کیفیت آموزشی قطب 4 و 5 کشور برگزار شد

زاهدان( پانا) - خسرو ساکی گفت : دریافت بازخوردهای موثر از میزان کسب شایستگی ها و بهبود هدایت و ارتقای عملکرد تحصیلی دانش آموزان در موقعیت های مختلف یادگیری ازجمله اهداف سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در نظام آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۹۶۸۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد
گردهمایی روسای ادارات سنجش و پایش کیفیت آموزشی قطب 4 و 5 کشور برگزار شد

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان ساکی اظهار کرد : سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی جز جدایی ناپذیر و مهمترین عامل اصلاح و بهبود فرایند یاددهی و یادگیری می باشد.

وی از دیگر اهداف سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در نظام آموزش و پرورش را تعیین میزان پیشرفت آموزشی و پرورشی و تغییرات رفتاری دانش آموزان و آگاه کردن دانش آموزان و اولیای آنان از میزان پیشرفت و عملکرد تحصیلی و تربیتی آنان ،تشخیص نارسایی های یادگیری دانش آموزان و تلاش برای رفع آنها،شناخت استعدادها و علایق و رغبت های دانش آموزان و هدایت آنان در زمینه های شغلی و تحصیلی ،تقویت انگیزه و روحیه تلاش و ایجاد رقابت سالم در دانش آموزان و سنجش کیفیت و محتوای برنامه ها و عوامل به منظور یافتن نارسایی و رفع آن ها،حصول اطمینان از کسب شرایط لازم برای ارتقا به مراحل تحصیلی یا سطوح مهارتی یا بالاترو شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارزیابی کارایی درونی نظام آموزشی و اصلاح فرایندها و روشها و زمینه‌سازی برای ارتقای کیفیت آن برشمرد.

ساکی گفت:روسا و کارشناسان ادارات سنجش سراسر کشور برای نشر و تحقق این اهداف باید برنامه عملیاتی سالانه خود را تدوین و در پایان هر سال خود را ارزیابی نمایند تا بتوانند گامی موثر در مسیر ارتقاء کیفیت نظام آموزشی بردارند.

وی مهمترین وظیفه کارشناسان و مسئولان سنجش و ارزشیابی تحصیلی را در شرایط کنونی تلاش برای تغییر نگرش جامعه آموزش و پرورش به جایگاه و نقش مرکز و ادارات سنجش برگزار کننده امتحانات‌نهایی با راهنمایی آموزشی در زمینه سنجش و ارزشیابی تحصیلی به عنوان جزء جدایی ناپذیر فرایند یاددهی و یادگیری بیان کرد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در نظامهای آموزشی پیشرفته دنیا برای اصلاح و بهبود فرایند یاددهی و یادگیری از سنجش برای یادگیری با استفاده ازانواع روش های سنجش آغازین برای اندازه گیری سطح آمادگی دانش آموزان جهت ارائه مباحث جدید سنجش تکوینی برای آگاهی از میزان یادگیری دانش آموزان در حین آموزش و در صورت لزوم اقدام برای اصلاح فرایند یاددهی یادگیری و همچنین سنجش تشخیصی برای شناسایی علل اختلالات یادگیری دانش آموزان مشکل دار سنجش به عنوان یادگیری یعنی طراحی بسته‌های خودآزمایی برای پرورش تفکر حل مسئله دانش آموزان و سنجش یادگیری برای تعیین میزان کسب شایستگی های دانش آموزان طبق اهداف برنامه های قصد شده برای ارتقای پایه و یا تکرار درس یا دوره و همچنین شناسایی نارسایی نظام آموزشی استفاده می نمایند،و از تحلیل نتایج آزمون های ملی مثل امتحانات نهایی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی جهت بازنگری و اصلاح سیاست‌های آموزش برنامه‌های آموزشی و درسی ،تامین تربیت و بازآفرینی معلمان، تالیف کتب درسی، بهبود روش های تدریس ،روش های سنجش و ارزشیابی تحصیلی ، هدایت تحصیلی ، تدوین قوانین و مقررات آموزشی، ساختار و فرایندهای مدیریتی و تامی تخصیص منابع برای امور اولویت‌دار استفاده می نمایند.

خسرو ساکی خاطرنشان کرد : چهار عامل فردی ،خانوادگی، اجتماعی و آموزشگاهی را به عنوان عوامل موثر در افت تحصیلی ذکر کرد و گفت: در شرایطی که اکثر دانش آموزان یک کلاس یا مدرسه یا منطقه افت تحصیلی داشته باشند باید بیش از عوامل فردی و خانوادگی برروی عوامل اجتماعی و آموزشگاهی تمرکز نمود و با بررسی این عوامل و کنترل و مداخله در متغیرهای تاثیر گذار افت تحصیلی را کاهش داد.

البته امروزه در نظام‌های آموزشی پیشرفته نظام آموزشی به مدد دانش علوم تربیتی و روانشناسی می‌تواند با کنترل و مداخله متغیرهای تاثیرگذار عوامل فردی خانوادگی اجتماعی و آموزشگاهی افت تحصیلی به معنای عملکرد نامطلوب دانش آموزان در کسب اهداف برنامه های قصد نشده را کاهش دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار