به بهانه پخش«سال های ابری» از شبکه آی فیلم

اسماعیل شنگله: وقتی مجبور شوی بعد از فیلمبرداری به جای خودت حرف بزنی، درگیر قضاوت خودت می‌شوی

تهران (پانا) - اسماعیل شنگله بازیگر قدیمی که این روزها با سریال «سال های ابری»روی آنتن تلویزیون آی فیلم رفته است از تجربه حضور در این سریال می‌گوید.

کد مطلب: ۹۶۸۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
اسماعیل شنگله: وقتی مجبور شوی بعد از فیلمبرداری به جای خودت حرف بزنی، درگیر قضاوت خودت می‌شوی

اسماعیل شنگله از بازیگران پیشکسوت و محبوبی است که با وجود پرکاری در سال های نه چندان دور،اخیرا کم کار شده است. این بازیگر تا امروز در فیلم های سینمایی ای همچون سگ کشی، دایره مینا، پارتی، آبی، بانوی کوچک، عروسک فرنگی، گاهی به آسمان نگاه کن و سام و نرگس جلوی دوربین رفته است. وی در تله فیلم هایی مانند خانه ای در غبار، مرد و جاده، شاه کلید و باید رفت نیز حضور داشته است. این بازیگر حضور در سریال‌هایی همچون رعنا، عطر گل یاس، تصویر یک رویا، محاکمه، سال های خاکستری، چراغ های خاموش، روشنتر از خاموشی، لبه آتش، شیخ بهایی، پاتوق، ما چند نفر، اگر عشق نبود و باران عشق را در کارنامه حرفه ای خود دارد.خودش بیماری و عوارض پس از آن را علت کم‌کاری سالهای اخیر ذکر می‌کند.

مخاطبان تلویزیون آخرین‌بار هنرنمایی شنگله را در سریال «سال‌های ابری» در سال 1393 شاهد بوده‌اند. سال های ابری قصه زندگی فردی به نام حسین سالار است که متوجه یک سری حقایق در مورد زندگی اش می شود که باید درباره آن ها تصمیم گیری کند. در این سریال بازیگران متعددی ایفای نقش کرده اند که از آن جمله می‌توان به حمید ابراهیمی، پژمان جمشیدی، لیلا برخورداری، علی اوجی، امید روحانی، لیندا کیانی و عاطفه رضوی اشاره کرد. به بهانه پخش سال های ابری از شبکه آی فیلم با اسماعیل شنگله به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

نظرتان درباره آی فیلم و بازپخش سریال ها از این شبکه چیست؟

آی فیلم به بازپخش سریال های قدیمی می پردازد و به این ترتیب خاطراتی را برای عده زیادی از افراد زنده می کند و به همین دلیل، به نظرم شبکه خوبی است.

سریال سال های ابری را از آی فیلم می بینید؟

اتقاقاً دیشب این سریال را از آی فیلم دیدم و برایم خاطره انگیز بود.

شما در حوزه های مختلف فعالیت داشته اید؛ کارگردانی، تهیه کنندگی و بازیگری، کدام یک را بیشتر دوست دارید؟

بازیگری اولین اولویت من است و به آن علاقه زیادی دارم، بعد کارگردانی و در آخر هم تهیه کنندگی. راستش من به صورت ناخودآگاه وارد حوزه تهیه کنندگی شدم.

از سال های ابری چه چیزی در ذهن تان مانده است؟

خاطرات زیادی از این سریال دارم. من الان به خاطر وضعیت روحی و بیماری ام کمتر فرصت می کنم کارها را ببینم اما دیشب به صورت اتفاقی آن را از آی فیلم دیدم. برایم تجدید خاطره شد و یاد روزهای خوش گذشته افتادم.

جذابیت های نقشی که در این سریال برعهده داشتید برایتان چه بود؟

بعد از جنگ تحمیلی 8 ساله، همیشه آرزو داشتم در کارهایی حضور داشته باشم که در رابطه با جنگ و دفاع مقدس باشند. البته دوست نداشتم کاری باشد که از دور به مسائل جنگ بپردازد، بلکه تمایلم این بود که به خود این واقعه به صورت مستقیم پرداخته شود. وقتی فیلمنامه سال های ابری را خواندم، متوجه شدم در این سریال اتفاقاتی که در جنگ افتاده بود، نشان داده می شود. به همین خاطر از آن خوشم آمد.

نقش کامیاب آنطور که می خواستید درآمد؟ منظورم این است که خودتان از آن راضی بودید؟

به نظر من هیچ بازیگری نیست که وقتی نقشی را بازی می کند، بعد نگوید که ای کاش اینجا را این طور بازی می کردم، کاش این را می گفتم و کاش آن جمله را این طور می گفتم و کاش آن جمله را اصلاً نمی گفتم. بالاخره همه بازیگران چنین چیزهایی را تجربه می کنند. فکر می کنم هیچ بازیگری نیست که صد در صد از کاری که کرده است، راضی باشد. مخصوصاً اگر مثلاً صدا را سر صحنه نگرفته باشند و مجبور شوی بعداً به جای خودت حرف بزنی، حتماً درگیر این موضوع می شوی و خودت را قضاوت می کنی. به خاطر همین من هیچ وقت قبول نمی کنم که بعداً روی بازی خودم صحبت کنم، چون بیشتر درگیر قضاوت درباره خودم می شوم تا نقش.

این سریال آنقدر که حقش بود دیده شد؟

نه، به نظر من زمان پخش سال های ابری طوری بود که این سریال هدر رفت. بعضی اوقات سریالی ساخته می شود، اما چون در زمان بدی پخش می شود، سر و صدایی نمی کند. فکر می کنم زمان پخش سال های ابری خوب نبود. اما بعضی از کارها در بازپخش های بعدی موفق تر عمل می کنند و دیده می شوند.

از نظر شما اساساً یک سریال چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا با استقبال مخاطب همراه شود؟

به نظر من فرقی نمی کند که سریال مورد نظر در چه ژانری ساخته شود، اما مهم این است که اگر کاری برای تلویزیون می سازیم، نویسنده اش باید چارچوب امکانات این رسانه را بشناسد. متأسفانه این روزها سریال سازی با مشکلاتی روبرو است. شتابزدگی در ساخت مجموعه های تلویزیونی زیاد است. چون بودجه محدودی اختصاص و زمان کمی هم به سازندگان داده می شود، به همین خاطر آنها باید با عجله کارها را به پخش برسانند.

دوست دارید ایفاگر چه نقش هایی باشید؟

نقش خاصی را دوست ندارم اما موضوع مهم برایم این است که بتوانم با نقش ارتباط برقرار کنم. در وهله بعد سوال می کنم که چه کسانی در این مجموعه همکاری دارند. بعضی از افراد را از قبل می شناسیم و با برخی برای اولین بار همکار می شویم و باید درباره این مسائل اطلاعات داشته باشیم. اینها مسائل اصلی است که باید برایم روشن شود. اما متن، کارگردان و بقیه عوامل هم مهم هستند. به نظر من حتی شخصی که در یک سریال مسئول پذیرایی هم هست باید از کلیت کار اطلاع داشته باشد تا در نهایت اثر خوبی را شاهد باشیم.

طی سال های اخیر خیلی کم کار شده اید.

بله، متأسفانه من 10 سال پیش به بیماری سرطان مبتلا شدم و به خاطر ضعفی که داشتم نتوانستم کار کنم. عمل جراحی روی من انجام شد و الان دکترها گفته اند که مشکلی ندارم اما آن آدم قبل نیستم که مرتب سر کار باشم. آخرین کاری که داشته ام همین سال های ابری بود. البته الان حالم خیلی بهتر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار