روسیه ادعای آژانس درباره ایران را رد کرد

اولیانوف: ادعای آژانس تحریف واقعیت است

تهران (پانا) - ادعایی که رسانه های غربی به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد وجود ذرات اروانیوم در یک سایت هسته‌ای در ایران مطرح شده است از سوی روسیه تکذیب شد.

کد مطلب: ۹۶۸۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد
روسیه ادعای آژانس درباره ایران  را رد کرد

به گزارش اسپوتنیک، به گفته میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی ذرات اورانیوم اعلام نشده که آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران کشف کرده است ارتباطی با برجام ندارد.

اولیانوف گفت: «گمانه‌زنی‌های زیادی درباره این موضوع وجود دارد، این موضوع به عنوان یک واقعیت«داغ» مطرح می‌شود که حاکی از عدم صداقت ایران است. این در حالی است که این موضوع تحریف واقعیت است چرا که نگرانی مربوط به کشف ذرات اورانیوم به دوره‌ای حدودا بین دهه ۱۹۹۰ تا نهایتا سال ۲۰۰۵ بازمی‌گردد.‌»

او ادامه داد که این موضوع هیچ ارتباطی به برجام ندارد و نشانگر هیچگونه تخلف فاحشی از سوی ایران نیست.

در روزهای اخیر خبرگزاری‌های غربی به نقل از منابع مطلع مدعی شده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضا ادعا کرده است که در یک «سایت اعلام‌نشده» در ایران، ذرات اورانیوم کشف کرده است.

کاظم غریب‌آبادی، سفیرو نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به اظهارات اخیر آژانس در مورد مکانی در ایران، افزود: «از همان ابتدا و از زمانی که آژانس، ایران را مطلع کرد که برخی سوالات در مورد یک مکان خاص دارد، ایران موافقت کرد وارد یک تعامل مثبت با آژانس برای شفاف‌کردن وضعیت و رسیدگی به سوالات مرتبط شود. ایران با نشان‌دادن نهایت همکاری و شفافیت، متعاقبا دسترسی لازم را برای آژانس فراهم کرد. همانگونه که توسط مقامات آژانس نیز در موقعیت‌های مختلف تأکید شد، تعامل بین آژانس و ایران در خصوص این موضوع در حال انجام است. بنابراین، هرگونه تلاش برای پیش‌داوری و ارائه ارزیابی زودهنگام و خام، صرفاً در جهت مصادره این موضوع در راستای مقاصد سیاسی است.»

او افزود: «وجود اینگونه سوالات در تعاملات بین آژانس و کشورهای عضو امری معمول و عادی بوده و در حالیکه دو طرف برای حل آن در تعامل هستند، نباید با اغراض سیاسی مورد سوءاستفاده و بزرگنمایی واقع شود.»

از سوی دیگر تروئیکای اروپا در بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر کرد ایران را در حالی که طرف اروپایی به هیچ از تعهدات خود عمل نکرده است متهم به نقض برجام کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه وزرای خارجه اروپایی و با ضمیمه کردن نامه ۶ نوامبر ۲۰۱۸ خود خطاب به هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سایر اعضای برجام نوشت:
« خطاب به همتایانم در اتحادیه اروپایی/ و سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان:
۱- «به تعهدات خود ذیل برجام کاملا پایبند بوده‌ایم.» شما؟! واقعاً؟!
فقط یک تعهد را نشان دهید که در ۱۸ ماه گذشته به آن عمل کرده‌اید.
۲- وقتی که شما مشغول دفع‌الوقت بودید، ایران مکانیسم رفع اختلاف را به جریان انداخت و آنرا به اتمام رساند.
ما اکنون در حال استفاده از اقدامات جبرانی مندرج در پاراگراف ۳۶ برجام هستیم. به نامه ششم نوامبر ۲۰۱۸ من مراجعه کنید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار