در دولت تدبیر و امید؛

۱۲ میلیارد دلار برای بخش آب و خاک کشاورزی کشور هزینه شد

تهران (پانا) - معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون بیش از ۱۲ میلیارد دلار برای بخش آب و خاک این حوزه در کشور صرف شده است.

کد مطلب: ۹۶۸۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد
۱۲ میلیارد دلار برای بخش آب و خاک کشاورزی کشور هزینه شد

به گزارش ایرنا، علی مراد اکبری روز سه شنبه در آیین بهره برداری از طرح سیستم آبیاری تحت فشار ۹۸ هکتاری در اسلام آباد هرندی رفسنجان بیان کرد: این هزینه کرد در بخش آب و خاک کشاورزی کشور بی نظیر بوده و برغم اینکه در چند سال گذشته انباشت خشکسالی را داشتیم اما به لحاظ میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور مشکل نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۵سال با خشکسالی دست و پنجه نرم می کردیم افزود: در تولید گندم خودکفا شدیم و در شکر به آستانه خودکفایی رسیدیم.

اکبری با تصریح اینکه در تولید دانه های روغنی از ضریب ۹۵ درصد وابستگی به زیر ۸۵ درصد رسیدیم ادامه داد: این نتیجه سرمایه گذاری عظیمی است که در کشور اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته دولت برای اجرای آبیاری تحت فشار بیش از یک میلیارد دلار در کشور سرمایه گذاری کرده خاطرنشان کرد: تا سال ۹۲ حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در کشور به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده بود و در حال حاضر با توسعه اجرای طرح آبیاری تحت فشار مساحت ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی در کشور از سیستم آبیاری تحت فشار برخوردار است.

معاون وزیر کشاورزی تصریح کرد: اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در کشور موجب صرفه جویی ۳ میلیارد متر مکعب آب در کشور شده است.

اکبری بیان کرد: در پروژه بزرگ خوزستان و ایلام که مدرن و هوشمند سازی ۳۵۰ هزار هکتار به دستور مقام معظم رهبری در دستورکار قرار گرفته بود که در دولت تدبیر و امید حدود ۳۰۰ هزار هکتار آن به اتمام رسیده و خیز بسیار خوبی در استان خوزستان متاثر از این پروژه اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: این ۳۰۰ هزار هکتار به سیستم های مدرن آبیاری، تجهیز نوسازی، تسطیح اراضی و سایر اقدامات مجهزشده که در طول تاریخ چنین اتفاقی نیفتاده است.

اکبری اظهار کرد: پروژه بزرگ دیگر به مساحت ۴۶ هزار هکتار در سیستان و بلوچستان داریم که تقریبا تمام شده و فاز اول به زودی افتتاح می شود و یکی از مدرن ترین پروژه های آب و خاک کشور است.

وی به اجرای پروژه زهکشی آب های شمال غرب کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۲۲۷ هزار هکتار به مدت ۴ سال در دست اجرا بود که ۲۰۰ هزار هکتار آن آماده بهره برداری است.

این مقام مسئول خروجی اجرای این پروژه ها را افزایش راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد عنوان وبیان کرد: میزان بهره وری در کشور نیز از ۹۲ صدم کیلوگرم بر متر مکعب به حدود ۱.۴ رسیده است.

تجهیز۱۸۰ هزار هکتار اراضی استان کرمان به آبیاری نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان هم گفت: ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در این استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده اند.

عباس سعیدی اظهارداشت: در سفر ریاست جمهوری به استان کرمان یکهزار و ۱۳۵ طرح در بخش های مختلف کشاورزی این استان مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی افزود: برای اجرای این طرح ها اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان به کار رفته و برای بیش از ۲ هزار نفر هم اشتغالزایی ایجاد شده است.

سعیدی تصریح کرد: در استان کرمان تا قبل از سال ۹۲ حدود ۷۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشاز مجهز شده بودند که در حال حاضر این میزان به ۱۸۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

رییس جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: در رفسنجان که ۸۰ هزار هکتار باغ پسته ای دارد بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از این اراضی تا قبل از سال ۹۲ به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده بودند که در حال حاضر این میزان به بیش از ۱۲ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان برای این اجرای طرح گذاشتیم و تقریبا عمده مالکان از این تسهیلات استفاده کنند و خرده مالکان نیز می توانند از این امر بهره مند شوند.

سعیدی در بحث بهره وری هم بیان کرد: ۶ هزار متر مکعب آب برای آبیاری یک هکتار باغ پسته مصرف می کنیم و متوسط ۶۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می شود در حالی که با اجرای سیستم آبیاری تحت فشار افزایش محصول نیز دور از انتظار نیست.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: ۶ هزار هکتار زمین در استان کرمان زیر کشت گیاهان دارویی است که برای مدیریت منابع آبی استان کشاورزان می توانند از تسهیلات بهره مند شوند.

وی گفت: طرح آبیاری تحت فشار در مساحت ۹۸ هکتار زمین پسته در روستای اسلام آباد هرندی رفسنجان اجرا شده که برای این طرح ۱۷ میلیارد ریال هزینه شده است.

سعیدی خاطرنشان کرد: ۱۰ میلیارد ریال آن بلاعوض دولتی و ۷ میلیارد ریال آن سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار