جزئیات برگزاری همایش سراسری پنجه‌های کارآمد، سربازان ماهر

آذرکیش: ۱۰۰ نفر از دانش‌آموزانی که از برترین‌های مسابقات هستند در همایش سراسری پنجه‌های کارآمد سربازان ماهر تقدیر می‌شوند

تهران (پانا) - نشست خبری مشترک وزارت آموزش و پرورش و قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با موضوع همایش سراسری پنجه‌های کارآمد، سربازان ماهر برگزار شد.

کد مطلب: ۹۶۷۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات برگزاری همایش سراسری پنجه‌های کارآمد، سربازان ماهر

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، سید‌مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در این نشست خبری گفت: «وزارت آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد رسمی تربیت و قوام‌بخشی فرهنگ عمومی با همکاری نهادهای مختلف برای توانمندسازی دانش‌آموزان اقدام می‌کند. یکی از تکالیفی که در قوانین بالادستی برای تعلیم و تربیت عمومی وجود دارد، مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و دولتی و غیردولتی در اجرای سند تحول بنیادین آ‌موزش و پرورش است. ستاد کل از جمله نهادهای تاثیرگذار و مهم است که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی را ایجاد کرده و باید از سردار باقری و سردار فرحی تشکر کنیم.»

آذرکیش به شعار همایش اشاره کرد و گفت: «آنچه که برای همایش انتخاب شده برگرفته از فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند ما به علم نیاز داریم، ما به پنجه‌های کارآمد هم نیاز داریم.»

او ادامه داد: «گستره عظیم آموزش و پرورش بیش از 40 میلیون مخاطب دارد. این موضوع اهمیت این سازمان را در بسترسازی مهارت نشان می‌‌دهد چرا که حدود 14 میلیون دانش‌آموز به همراه پدر و مادر و بیش از 900 هزار فرهنگی جمعیت 40 میلیونی مخاطب آموزش و پرورش است.»

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش به انعقاد تفاهم‌نامه بین آموزش و پرورش و ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: «فرایند مهارت‌آموزی در آموزش و پرورش در سه حوزه تعریف شده است، در حوزه تخصصی و نیمه تخصصی که به هنرستان‌ها برمی‌گردد 7 هزار و 100 هنرستان فنی‌و حرفه‌ای و کاردانش با 945 هزار هنرجو در 203 رشته مهارتی که زمینه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی را پوشش می‌دهند از جمله حوزه اول مهارت‌آموزی است؛ 63 درصد از 945 هزار نفر پسر هستند و 180 هزار نفر از این جمعیت در پایه دوازدهم تحصیل می‌کنند که یا وارد دانشگاه می‌شوند یا وارد سربازی. این افراد بیش از 1400 ساعت مهارت را در طول سه سال آموخته‌اند و چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم وارد سربازی شوند سه سال آموزش مهارت‌آموزی خود را کسب کرد‌ه‌اند.»

آذرکیش افزود: «مهمترین و اصلی‌ترین اولویت وزارت آموزش و پرورش، مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در تمام دوره‌های تحصیلی است.»

او گفت: «آموزش و پرورش همکاری و همراهی خوبی در برنامه‌ریزی با ستاد کل در اجرای این سیاست ملی دارد و در کنار آموزش‌های هنرستانی،‌ درس کار و فناوری و درس فرهنگ و هنر را از دوره ابتدایی وارد مجموعه دروس اصلی دانش‌آموزان کرده است. بیش از 30 پودمان در پایه‌های ششم، هفتم،‌ هشتم و نهم در این زمینه آموزش می‌بینند؛ همچنین درس کارآفرینی در دوره دوم متوسطه نیز تدریس می‌شود که نشان از توسعه آموزش‌های مهارتی دارد. بیش از 3 میلیون دانش‌آموز درس کارآفرینی و فرهنگ و هنر را آموزش می‌بینند.»

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش به پروژه‌های تکمیل مهارتی اشاره کرد و گفت: «تعمیق یادگیری در مهارت‌های مختلف از جمله دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش است که ایران مهارت از جمله آن‌ها است؛ برای دانش‌آموزان متوسطه اول که حدود 21 درصد دانش‌آموزان را با 440 هزار نفر تشکیل می‌دهند در قالب 237 پودمان آموزش مهارتی تعیین و اجرا می‌شود؛ همچنین طرح خوداتکایی در شبانه‌روزی‌ها با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در حال انجام است.»

آذرکیش همچنین به برگزاری جشنواره‌های مختلف و مسابقات مهارتی و علمی و ... اشاره کرد و گفت: «تعداد 100 نفر از دانش‌آموزانی که از برترین‌های مسابقات هستند در همایش سراسری پنجه‌های کارآمد سربازان ماهر تقدیر می‌شوند. این افراد برگزیدگان المپیاد شایستگی محور، جشنواره‌ مهارت‌های هنری، جشنواره فرهنگی هنری، مسابقات علمی و کاربردی هستند که در مرحله کشوری حائز رتبه‌ شده‌اند.»

او ادامه داد: «آموزش و پرورش به جهت اینکه ماهیت آموزش‌های مهارتی از نوع مشارکتی است و به واسطه تعامل اثربخش همه دستگا‌‌ه‌ها میسر است بیش از 50 تفاهم‌نامه منعقد کرده است. براساس برنامه ششم توسعه تعداد دانش‌آ‌موزان محصل در هنرستان‌ها باید 50 درصد کل دانش‌آموزان دوره متوسطه باشد که هم اکنون این تعداد 35 درصد است. در سال‌های گذشته 600 هزار دانش‌آموز در هنرستان بودند و هم‌اکنون 945 هزار نفر در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل و هنرآموزی هستند.»

همایش ملی «پنجه‌های کارآمد سربازان ماهر» با همکاری وزارت آموزش و پرورش و قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح ۲۶ آبان از ساعت 7/30 صبح در سالن مروارید مجموعه هوا فضا برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار