واکنش ایران به ادعای آژانس درباره یک سایت هسته‌ای

تهران (پانا) - سفیرو نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ادعایی که آژانس درمورد وجود ذرات اورانیوم در یک سایت ایران مطرح کرده اعلام کرد که ارائه ارزیابی زودهنگام و خام، صرفاً در جهت مصادره این موضوع در راستای مقاصد سیاسی است.

کد مطلب: ۹۶۷۸۱۵
لینک کوتاه کپی شد
واکنش ایران به ادعای آژانس درباره یک سایت هسته‌ای

کاظم غریب‌آبادی، گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نشان‌دهنده دسترسی کامل آژانس دانست و گفت: «با وجود کاهش تعهدات ایران تحت برجام که با هدف برقراری توازن نسبی میان حقوق و تکالیف طرفین انجام می‌شود، آژانس همچنان قادر به راستی‌آزمایی هم اجرای تعهدات و هم توقف اجرای بخشی از تعهدات است.»

او در واکنش به اظهارات اخیر آژانس در مورد مکانی در ایران، افزود: «از همان ابتدا و از زمانی که آژانس، ایران را مطلع کرد که برخی سوالات در مورد یک مکان خاص دارد، ایران موافقت کرد وارد یک تعامل مثبت با آژانس برای شفاف‌کردن وضعیت و رسیدگی به سوالات مرتبط شود. ایران با نشان‌دادن نهایت همکاری و شفافیت، متعاقبا دسترسی لازم را برای آژانس فراهم کرد. همانگونه که توسط مقامات آژانس نیز در موقعیت‌های مختلف تأکید شد، تعامل بین آژانس و ایران در خصوص این موضوع در حال انجام است. بنابراین، هرگونه تلاش برای پیش‌داوری و ارائه ارزیابی زودهنگام و خام، صرفاً در جهت مصادره این موضوع در راستای مقاصد سیاسی است.»

او افزود: «وجود اینگونه سوالات در تعاملات بین آژانس و کشورهای عضو امری معمول و عادی بوده و در حالیکه دو طرف برای حل آن در تعامل هستند، نباید با اغراض سیاسی مورد سوءاستفاده و بزرگنمایی واقع شود.»

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران شب گذشته منتشر شد. در این گزارش علاوه بر تأیید فعالیت های هسته ای ایران در نطنز و فردو در نسخه‌ای ادعایی درباره پیدا شدن ذرات اورانیوم در یک سایت اعلام نشده ایران تمطرح شده بود. بنا برگزارش دویچه وله، بر اساس گزارش آژانس اورانیوم یاد شده از طریق عامل انسان به مکانی آورده شده که مقامات ایرانی قبلا آن را اعلام نکرده بودند.

در این گزارش گفته می‌شود که «ضروری است ایران همکاری خود را هر چه سریع‌تر برای شفاف‌سازی این موضوع (کشف ذرات اورانیوم) با این آژانس ادامه دهد.»

خبرگزاری فرانسه مدعی شده این گزارش آژانس تائید می‌کند که ادعاهای آمریکا و اسرائیل درباره «فعالیت‌های مخفی اتمی ایران» حقیقت داشته است.

در حالی که نامی از سایت ایرانی در گزارش آژانس برده نشده اما رسانه های غربی گمانه زنی کرده اند که «سایت اعلام نشده» همان سایت تورقوزآباد است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سال پیش مدعی شده بود که خبر دارد که ایران در کوچه ماهر محله تورقوزآباد تهران یک انبار سری اتمی دارد و او برای نخستین بار است که سر این انبار هسته‌ای ایران را فاش می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل در آن زمان گفته بود که دولت ایران هفته گذشته ۱۵ کیلوگرم مواد رادیواکتیو از این انبار برداشته و در شهر تهران پخش کرده است. نتانیاهو نقشه‌ای از این «انبار سری» را به شرکت کنندگان در مجمع عمومی نشان داد.

نخست وزیر اسرائیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فرا خواند از این انبار دیدن کند و اعلام کرد: «آنچه ایران مخفی می‌کند، اسرائیل کشف خواهد کرد.»

آژانش بین‌المللی انرژی اتمی این ادعای نخست وزیر اسرائیل را تأیید نکرده است. در گزارش جدید آژانس هم درباره محل یافته شدن اورانیوم اطلاعاتی داده نشده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری که در نطنز برگزار کرد درباره تورقوز آباد گفت: «در این باره مساله آلودگی نیست، ذراتی که می‌توانند پرواز کننند هر جایی می‌تواند باشد و آلودگی با غنای بالا اصلا در آنجا مطرح نیست. در عین حال موضوعی مثل تورقوزآباد ممکن است برای هر کشوری در ارتباط با آژانس باشد. اصلا مساله مهمی در این باره نیست و کاملا قابل حل است البته تلقی ما این است.»

او با اشاره به اهمیت مقررات پادمانی، ایمنی و امنیت گفت: «هر سایت هسته‌ای کنترل‌های خاص خود را دارد. ما در نیروگاه بوشهر تجهیزات را قبل از نصب در جایی قرنطینه می‌کنیم و این یک عمل خوب است که آژانس این کار ما را به دیگران هم توصیه می‌کند از طرفی اقداماتی که به ما توصیه می‌شود انجام دهیم.»

او تاکید کرد: «تورقوزآباد برای بخش خصوصی است و سایت ما نیست و هر اتفاقی می‌تواند در آن انجام شود. اسرائیلی‌ها سعی کردند سر و صدایی انجام دهند، اما به ضررشان شد و این مساله باعث شد گزارش جامعی در آژانس ارائه شود و موارد بیشتری توضیح داده شود.»

کمالوندی درباره احتمال وجود خرابکاری در تورقوزاباد گفت: «در این باره مساله آلودگی نیست، ذراتی که می‌توانند پرواز کننند هر جایی می‌تواند باشد و آلودگی با غنای بالا اصلا در آنجا مطرح نیست. در عین حال موضوعی مثل تورقوزاباد ممکن است برای هر کشوری در ارتباط با آژانس باشد. اصلا مساله مهمی در این باره نیست و کاملا قابل حل است البته تلقی ما این است.»

او با اشاره به اهمیت مقررات پادمانی، ایمنی و امنیت گفت: «هر سایت هسته‌ای کنترل‌های خاص خود را دارد. ما در نیروگاه بوشهر تجهیزات را قبل از نصب در جایی قرنطینه می‌کنیم و این یک عمل خوب است که آژانس این کار ما را به دیگران هم توصیه می‌کند از طرفی اقداماتی است که به ما توصیه می‌شود انجام دهیم.»

او تاکید کرد تورقوزاباد برای بخش خصوصی است و سایت ما نیست و هر اتفاقی می‌تواند در آن انجام شود. اسرائیلی‌ها سعی کردند سر و صدایی انجام دهند، اما به ضررشان شد و این مساله باعث شد گزارش جامعی در آژانس ارائه شود و موارد بیشتری توضیح داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار