برگزاری جلسه هماهنگی بیست ویکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی درمدارس

اردبیل (پانا) - مدیر کل آموزش وپرورش اردبیل گفت: بیست ویکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس با شعار مدرسه ایمن - جامعه تاب آور در تاریخ 6آذرماه سال جاری درمدارس سراسر استان برگزار خواهد شد

کد مطلب: ۹۶۷۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری جلسه هماهنگی بیست ویکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی درمدارس

احمدناصری در جلسه برنامه ریزی مانور زلزله در مدارس با اشاره به برگزاری این مانور در 6 آذرماه گفت: بالا بردن ایمنی مدارس و افزایش سطح آگاهی مردم برای اینکه در مواقع زلزله چه اقداماتی می توانند انجام دهند و همچنین سنجش میزان آمادگی مدارس برای استفاده عمومی در مواقع بحرانی یکی از ضرورت هایی است که باید به آن ها توجه شود.
او با اشاره به اهمیت برگزاری مانورهای زلزله برای بالا بردن سطح آمادگی ها در مواقع بحران و خطر افزود: مدارس می توانند به عنوان پایگاه های امدادی اولیه در مواقع خطر مورد استفاده قرار بگیرند و آموزش مداوم دانش آموزان تأثیرات بسیار زیادی در کاهش مخاطرات خواهد داشت.
مدیر کل آموزش وپرورش استان بیان کرد: با توجه به نتایج مثبت ارزیابی اثربخشی اجرای مانور زلزله در مدارس، امسال نیز بیست ویکمین مانور زلزله و ایمنی در مدارس امسال ششم آذرماه در مدارس استان همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.

ناصری ادامه داد: با توجه به تغییرات صورت گرفته در برنامه مانور زلزله از سال 94 و مشارکت مردم محلات در مانور زلزله امسال نیز همین روند ادامه خواهد داشت لذا تشکیل شورای ایمنی محله و برگزاری جلسات اعضاء به طور جد پیگیری می شود.

او بیان کرد: ضرورت آموزش در بحث مقابله با مانور در مدارس باید جدی گرفته شود و همه مدارس برخوردار،کم برخوردار و نیمه برخوردار از آموزش های لازم برخوردار شوند.

مدیر کل آموزش وپرورش استان تصریح کرد: آموزش و پرورش به دلیل گستردگی جمعیت، مکان مناسبی برای آموزش ها و ترویج یک فرهنگ در جامعه است لذا توصیه می شود این مانور در تمامی مدارس و حتی مدارسی که امکانات کافی برای اجرا ندارند برگزار شود و فقط به مدارس برخوردار اکتفا نشود.

ناصری گفت: در رویکرد جدید که با عنوان مدرسه ایمن- جامعه تاب آور مطرح می شود ضمن ارایه آموزش های لازم به دانش آموزان مطابق روال قبل تمهیداتی اندیشیده می شود که سطح آگاهی و آمادگی ساکنین محله های مجاور مدرسه ایمن ارتقاء یابد و از ظرفیت مدارس به عنوان پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران محدوده مجاور مدرسه استفاده شود.

محمدی ،معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری هم عنوان کرد: ایمن سازی اجزای غیرسازه ای در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا که بیشترین آسیب و صدمات به دانش آموزان و کارکنان مدرسه بعد از زلزله در اثر شکستن وسایل و سقوط اجسام سنگین است که لازم است موضوع " آماده سازی مدارس در برابر زلزله" در بخش مقاوم سازی اجزای غیرسازه ای در تمامی مدارس اجرا شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش اردبیل نیزمانور زلزله را یکی از مهم ترین و موثرترین برنامه های اجرایی در مدارس عنوان کرد و گفت: استان اردبیل یکی از مناطق زلزله خیز است و این اهمیت موضوع آموزش و ارتقاء آمادگی دانش آموزان برای موجهه با اثرات زلزله را آشکار می کند.

سید غلامحسن خلیلی موسوی ادامه داد: دانش آموزان باید قبل از اجرای مانور از آموزش های لازم برای پناه گیری صحیح و خروج اضطراری برخوردارشوند و در حین مانور باید تا حدودی با شرایط بحران و آمادگی با آن آشنا شوند تا در شرایط واقعی بروز حادثه دچار خوف و وحشت نشده و تارسیدن دستگاه های امدادی بتوانند خودامدادی و دگر امدادی را انجام دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان با بیان این که چتر نجات هر انسان داشتن آگاهی و دانش است ، گفت: برخلاف برخی که می گویند مانور زلزله در مدارس حالت تشریفاتی دارد، هدف از برگزاری مانور زلزله در مدارس ارایه آموزش های لازم و ارتقاء آمادگی دانش آموزان و مردم در مقابله با حوادث ناشی از زلزله است برای کاهش آسیب ها است.

خلیلی موسوی ادامه داد: مانور زلزله در تمامی مدارس استان اجرا می شود واطلاعات لازم در اختیار دانش آموزان قرار داده خواهد شد.

مدیر سازمان دانش آموزی استان نیزبا اشاره به پایلوت استانی مانور زلزله گفت: تنظیم سناریو و فرماندهی مانور با جمعیت هلال احمر استان است و سایر دستگاه نیز علاوه بر وظایف ذاتی مطابق سناریو باید تمهیدات و مقدمات لازم قبل و حین و بعد از مانورزلزله را داشته باشند.

پرویز اصغری گفت: تشکیل شورای ایمنی محلی در اجرای مانور بسیار با اهمیت است و از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان باید در این خصوص استفاده کرد.اوهمچنین شرح وظایف هریک ازاعضای کارگروه راتشرح نمود.

دراین جلسه سایر اعضای کارگروه مانور نیز نکته نظرات وپیشنهادات خودرا در خصوص اجرای هر چه بهتر مانورارایه نمودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار