رونمایی از نخستین سلفی دیده نشده از شاه قاجاری در کتابخانه ملی + تصویر

تهران (پانا) - به بهانه گرامیداشت روز جهانی دیداری و شنیداری عکس‌های تاکنون دیده نشده از شاهان قاجاری به نمایش درآمده که سلفی ناصرالدین شاه با کپشنی به خط این شاه قاجاری از جمله این عکس‌ها است.

کد مطلب: ۹۶۷۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از نخستین سلفی دیده نشده از شاه قاجاری در کتابخانه ملی + تصویر

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نمایشگاه عکس‌های تاکنون منتشر نشده از دوره ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برپا شد.

این نمایشگاه همزمان با برگزاری آیین گرامیداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری با حضور اشرف بروجردی - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در موزه کتاب و میراث مستند ایران دایر شد و تا پایان هفته جاری (23 آبان ماه) در معرض دید عموم و علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

بر این اساس تصاویر کپی 31 قطعه عکس منتخب آلبوم‌خانه کاخ گلستان برای نخستین بار به‌ نمایش درآمد. این عکس‌ها مربوط به دوره قاجار بوده و شامل مظفرالدین‌شاه و گرامافون، کالسکه، تلسکوپ و مظفرالدین‌شاه، روز عاشورا، انبار ذخیره قورخانه از تفنگ و فشنگ و... می شود.

در تصاویر به تازگی منتشر شده عکسی مربوط به روز عاشورا از شاهزاده نصرالله خان تلگرافچی بوده که پای دستگاه خوابش برده است که متعلق به دوره قاجار- ناصری 1312هـ.ق می شود.

نشستن مجدالدوله و حاجی حسین قلی خان در بالن در سال 1306هـ.ق، مظفرالدین شاه سوار بر کالسکه در صاحبقرانیه متعلق به سال 1319هـ.ق، به هوا فرستادن بالن در میدان مشق تبریز با کپشنی از ناصرالدین شاه با این مضمون«بالنی است که در حضور مبارک در میدان مشق تبریز به هوا رفته است» و غلام بچه‎ها که زیر پیانو نشسته اند متعلق به دوره قاجار- ناصری از جمله عکس‌های به نمایش درآمده در این نمایشگاه هستند.

همچنین در این میان عکسی از ناصرالدین شاه به چشم می خورد به گونه ای که می توان گفت سلفی این شاه قاجاری در آینه از خودش است که همراه با کپشنی با مضمون«صورت خودم در آینه- دیوانخانه تهران» متعلق به سال1259هـ.ق است.

عکس بالون همراه با درج نام عکاس در زیر عکس که متعلق به عبدالله قاجار می شود، عکسی از مجسمه گچی ناصرالدین شاه سوار بر اسب و عکسی از گروه موسیقی دوره قاجار نیز از جمله عکس هایی است که تاکنون منتشر نشده است و برای نخستین بار است در معرض دید عموم قرار می گیرد.

این نمایشگاه در حاشیه آیین گرامیداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری با تأکید بر شعار یونسکو مبنی بر«پیوند با گذشته از طریق صداها و تصاویر» با حضور اشرف بروجردی- رییس کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران و به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار