HTLV و ایدز هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند

تهران (پانا) - به‌گفته متخصص مغز و اعصاب جهاددانشگاهی خراسان رضوی HTLV و ایدز هیچ‌گونه ارتباطی با یکدیگر ندارند.

کد مطلب: ۹۶۷۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد
HTLV و ایدز هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند

به‌گزارش ایسنا، محمد شریعتی درخصوص ۱۹ آبان، روز جهانی HTLV اظهار کرد: HTLV نام یک ویروس است که محل تکثیر آن در داخل نوعی از گلبول‌های سفید خون به‌نام لنفوسیت‌ها می‌باشد. HTLV مانند بیشتر ویروس‌ها به‌صورت آزاد قابلیت زنده ماندن را ندارد و باید از فضای داخلی سلولی استفاده کند. HTLV از خانواده رتروویروس‌ها است، ویروس ایدز را شامل می‌شود ولی HTLV با ایدز هیچ ارتباطی ندارد.

او تصریح کرد: ویروس HTLV ممکن است تا پایان عمر در بدن فرد ناقل بدون علامت باقی بماند و تظاهرات بیماری نمایان نشود.

شریعتی عنوان کرد: تظاهرات بیماری HTLV تنها در ۵ درصد افراد ناقل ویروس نمایان می‌شود و باعث بیماری‌های مختلفی می‌شود که دو مورد مهم آن لوسمی یا یک نوع سرطان خون و نوع دیگر آن درگیری نخاع همراه با اختلال حرکتی به نام بیماری HAM-TSP است.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: ۲ تا ۳ درصد افراد مبتلا به ویروس HTLV ممکن است به سرطان خون و حدود ۳ درصد به بیماری HAM-TSP مبتلا شوند.

شریعتی درخصوص توزیع خوشه‌ای ویروس HTLV بیان کرد: شیوع این ویروس در ژاپن نسبت به سایر نقاط دیگر دنیا بیشتر است و تاکنون دلیل خاصی درخصوص توزیع خوشه‌ای این ویروس ثابت نشده است.

او عنوان کرد: بیماری HAM-TSP با یکسری تظاهرات حسی - حرکتی در پاها شروع می‌شود، بدین‌صورت که فرد در راه رفتن دچار اختلال و یا سفتی پاها می‌شود، اختلالات ادراری نیز از دیگر تظاهرات این بیماری است.

شریعتی تصریح کرد: HAM-TSP مشابه بیماری MS است و برای افتراق این بیماری با MS می‌بایستی آزمایش خون و مایع نخاع برای شناسایی ویروس در بدن انجام شود.

او با تاکید بر اینکه HTLV و ایدز هیچ‌گونه ارتباطی با یکدیگر ندارند»، خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر برای ایدز درمان وجود دارد اما درخصوص HTLV هنوز حل درمان قطعی پیشنهاد نشده است.

متخصص مغز و اعصاب جهاددانشگاهی پیشنهاد کرد که افراد ناقل HTLV هر ۶ ماه یکبار معاینه پزشکی سالانه شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار