رئیس دانشگاه الزهرا(س) در افتتاحیه سومین "هفته جایزه مصطفی(ص)":

دیپلماسی علمی روشی برای ارتباطات جدید در عرصه علم و فناوری است

تهران(پانا) - رئیس دانشگاه الزهرا(س) گفت که دانشگاه الزهرا(س) توسعه همکاری¬های بین المللی را یکی از اهداف اصلی خود قرار داده و موفقیت¬های قابل توجهی را در سال¬های اخیر به دست آورده است.

کد مطلب: ۹۶۷۰۹۷
لینک کوتاه کپی شد
دیپلماسی علمی روشی برای ارتباطات جدید در عرصه علم و فناوری است

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی¬(ص)، مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا(س) در افتتاحیه سومین "هفته جایزه مصطفی(ص)" در دانشگاه الزهرا(س) گفت: آغاز هفته وحدت با هفته علم‌ مقارن شده است و هدف یونسکو از نام گذاری این هفته بهره مندی بشری از ثمرات علم و فناوری و نوآوری و ایجاد فضای مناسب است .

وی در ادامه گفت: ده‌ها آیه و احادیث در مورد اهمیت علم و فناوری در قرآن کریم وجود دارد که نشان دهنده اهمیت علم و دانش در دین اسلام است و هیچ دینی به اندازه دین اسلام به این موضوع توجه نکرده و انسان‌ها را به علم و دانش فرا نخوانده است.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) همچنین افزود: پیامبر اکرم(ص) نیز توصیه‌های بسیاری به آموختن علم داشته‌اند و برای آموختن این علم، هرگونه مسافتی را نیز جایز دانسته‌اند.

ملانظری ادامه داد: تاکید بر علم و دانش و فنون، توصیه‌ای برای رشد کشور است که در بازه‌های متفاوت زمانی، بارها و بارها اعلام شده و این امر نشان دهنده اقتدار و توان علمی کشور است.

وی همچنین افزود: کشوری که از علم تهی است، نمی‌تواند عزت، استقلال، امنیت و رفاه داشته باشد؛ در سال‌های اخیر نهادهای سیاست گذاری کشور، تلاش های زیادی داشته‌اند تا زمینه های توسعه و فناوری را در راستای رشد و توسعه اقتصادی فراهم کنند .

رئیس دانشگاه الزهرا(س) گفت: بعد از دهه ۷۰، شاهد پیشرفت های شگرف در زمینه پژوهش، آموزش، علم و فناوری بوده ایم؛ در حال حاضر در دانشگاه‌های ما به تقویت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و همکاری‌های بین المللی در زمینه تبادل علم و فناوری و توسعه دیپلماسی تاکید بسیار می‌شود .

وی بیان داشت: دیپلماسی علمی و استفاده از ظرفیت ها و دستاوردهای آن در عرصه ارتباط با یکدیگر، به عنوان راه و روشی برای ارتباطات جدید و تقویت آنان و به وجود آمدن قدرت نرم درجهت تامین منافع ملی محسوب می‌شود.

ملانظری با بیان اینکه علم، زبان بین المللی محسوب میشود، تصریح کرد: زبان بین‌المللی در ارتباطات بین المللی تاثیر دارد و روابط را بهبود می‌بخشد؛ گرچه تاثیر نظام آموزش عالی نیز صرفا به نقش بین المللی دانشگاه ها مربوط می‌شود و اقدامات بسیاری لازم دارد و مستلزم برنامه ریزی در سطح دانشگاه ها و سطح کلان کشور است اما دانشگاه ها باید نقش پررنگ تری را در دیپلماسی علم و فناوری ایفا کنند و امروزه نقش راهبردی آموزش عالی، روز به روز افزایش می‌یابد؛

رئیس دانشگاه الزهرا(س) تصریح کرد: اگر بخواهیم دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های خارجی تعامل داشته باشند، طبیعتاً توجه به توسعه علمی و ایجاد تبادلات با دانشگاه های خارجی و مشارکت با مراکز تحقیقاتی جهان بسیار اهمیت دارد؛ در این راستا دانشگاه الزهرا(س) توسعه همکاری‌های بین المللی را یکی از اهداف اصلی خود قرار داده و موفقیت های قابل توجهی را در سال‌های اخیر به دست آورده است. تشکیل شبکه‌های علمی و فناوری یکی از راهبردهای توسعه علم و فناوری است که با توسعه این شبکه‌ها زیرساخت های توسعه و فناوری نیز فراهم میشود

ملانظری گفت: امروز این جلسه بستری را فراهم می‌کند که مراکز تحقیقاتی کشور بتوانند از ظرفیت ها استفاده کنند و با ایجاد یک شبکه بین المللی در توسعه علم و فناوری نقش موثری ایفا کنند. امید است این رویداد علاوه بر ایجاد گفتمان بین المللی به زمینه سازی ظرفیت ها بپردازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار