کاهش ۹ درصدی ازدواج در نیمه نخست سال جاری

تهران (پانا) - رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ۵۰ دلال و کارچاق کن حوزه اسناد و املاک شناسایی و آماده تحویل به دستگاه قضایی هستند.

کد مطلب: ۹۶۷۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد
کاهش ۹ درصدی ازدواج در نیمه نخست سال جاری

به گزارش ایلنا، ذبیح‌الله خداییان ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان زلزله در استان آذربایجان شرقی گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از دستگاه‌های حاکمیتی و تاثیرگذار در کشور است که نقش مهمی در رشد و توسعه کشور در ابعاد مختلف دارد.

وی با اشاره به اینکه این سازمان با تثبیت مالکیت‌های مالی معنوی در بعد تثبیت امنیت و آرامش مانع بروز درگیری ها می شود، افزود: این سازمان به رغم آنکه متولی امور اقتصادی نیست، در اقتصاد مقاومتی اثرگذار است.

وی با اشاره به مواردی از این اثرگذاری اقتصادی گفت: یکی از موارد وصول مالیات ها است. در کشور هیچ سند مالکیتی صادر نمی شود، مگر اینکه مالیات سند پرداخت شود.

خدائیان گفت: در سال جاری بیش از دو میلیون سند مالکیت صادر شده که قبل از صدور، مالیات آنها پرداخت شده است.

خدائیان با اشاره به نقش سازمان ثبت در وصول معوقات بانکی گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک از طریق اجرای ثبت نسبت به وصول معوقات اقدام می کند و در سال ۹۷، حدود ده هزار میلیارد تومان از طریق سازمان ثبت وصول شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک افزود: در ۶ ماهه امسال بیش از ۷ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی وصول شد که نقش موثری در اقتصاد کشور داشته است.

وی ادامه داد: این سازمان در شش ماهه امسال بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان درآمد مستقیم به خزانه دولت واریز کرده است، به رغم اینکه نقش حکومتی دارد.

وی با اشاره به نقش دیگر این سازمان گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک در بازاریابی و برندسازی نیز کمک موثری دارد. به علاوه در پیشگیری از جرائم نیز سازمان ثبت بسیار موثر است.

خدایان ادامه داد: در این سازمان دارای بانک جامع اسناد و املاک، بانک جامع شرکت ها، بانک اطلاعات اشخاص حقوقی هستیم که در اختیار دستگاه های نظارتی هستند و باعث ایجاد شفافیت در سطح جامعه می شود.

وی گفت: با توجه به ثبت اقدامات، امکان ردیابی افراد فراهم است و مانع پولشویی افراد می‌شود.

خدائیان افزود: این سازمان در جلوگیری از زمین خواری، با اجرای طرح کاداستر و سند دار کردن املاک در جلوگیری از زمین خواری اقدامات خوبی انجام داد. رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه یکی از اقدامات پیشگیرانه قوه قضائیه برای افزایش شفافیت و پیشگیری از وقوع فساد سرویس تصدیق اصالت سند است که امروز افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: بسیاری از کلاهبرداری ها در بیرون صورت می گیرد و با ایجاد این سرویس تمام مردم می توانند اگر کسی سندی را به آنها ارائه داد می توانند آن را را در سامانه اطلاعات در سازمان ثبت تطبیق دهند و امکان کلاهبرداری از طریق سامانه های جعلی وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: برای کاهش مراجعات مستقیم به همکاران که جنبه پیشگیری از فساد را کمتر خواهد کرد نیز اقداماتی انجام شده و سامانه هایی طراحی شده است که مراجعت را کمتر می کند.

وی گفت: یکی از این موارد پاسخ خودکار به استعلامات افراد است که هم موجب تسریع در انجام امور می شود و هم امکان سوءاستفاده را کم می کند.

خداییان ادامه داد: بازرسی الکترونیکی نیز با طراحی سامانه ای در حال ایجاد است که به صورت الکترونیکی دفاتر اسناد رسمی و ثبت های الکترونیکی را مورد بازرسی قرار می دهند.‌ همچنین پورتالی تحت عنوان پورتال خدمات مشتریان تهیه شده است که با این پورتال تمام خدماتی که شخص می تواند از سازمان ثبت دریافت کند قابل دسترسی است.

وی افزود: همچنین پورتال ثبت شکایت ها نیز افتتاح می شود که این زمینه را فراهم می کند تا افرادی که از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق ثبت اسناد شکایتی دارند می توانند در این سامانه ثبت و پیگیری کنند.

او در ادامه آماری از اقدامات این سازمان ارائه داد و گفت: ۱۹۳۹۱ مورد بازرسی از دفاتر ثبت اسناد رسمی، ازدواج و طلاق در شش ماهه نخست صورت گرفته است. همچنین بیش از دو هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت، در حالی که در تمام سال گذشته در حدود ۱۶۰۰ مورد بوده است.

وی ادامه داد: در شش ماهه نخست سال جاری، صدور حکم انفصال از خدمت برای ۷۰ نفر و ۲۳ مورد حکم سلب صلاحیت صادر شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: هیات های بدوی رسیدگی به تخلفات تشکیل شده و بیش از ۵۰۰ پرونده در این هیات ها رسیدگی شده است.

وی همچنین درخصوص اقدامات این سازمان در شناسایی دلال ها و کارچاق کن ها گفت: حفاظت اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک در این مدت اقدام به شناسایی افراد کارچاق کن و دلال کرد که در آینده نزدیک اقدام به دستگیری آنها خواهد کرد. بیش از ۵۰ نفر از این افراد شناسایی و آماده تحویل به دستگاه های قضایی هستند.

او با اشاره به اقدامات این سازمان در بخش اسناد گفت: بیش از ۸ میلیون و ۷۳۵ هزار سند در طول ۶ ماهه امسال صادر شد.

خداییان ادامه داد: در شش ماهه نخست سال جاری ۳۱۶ هزار و ۷۱۸ مورد ازدواج داشتیم که کاهش ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. همچنین ۱۰۱ هزار ثبت طلاق داشتیم که کاهش ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

وی افزود: در زمینه ثبت شرکت ها تعداد ۲۴ هزار و ۶۱۷ مورد ثبت شرکت داشتیم که ۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

خداییان گفت: دو میلیون و ۱۹۸ هزار شناسه اشخاص حقوقی در شش ماهه نخست سال جاری صادر شد. همچنین در بخش مالکیت معنوی در ۶ ماهه سال جاری، تعدد اظهار ثبت علائم تجاری ۷۱ هزار و ۵۷۶ مورد بوده است.

وی گفت: تقاضای اظهارنامه ثبت اختراع ۶ هزار و ۵۷۰ مورد بوده است، همچنین نشان جغرافیایی اظهارنامه برای ۱۴ مورد صادر شده که یکی از آنها بین المللی بود‌.

خدائیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص دفاتری که اقدام به ثبت عقد آریایی می کنند، گفت: عقد آریایی شرعا و قانونا وجود ندارد، اما برخی از دفاتر شناسایی و برخوردهایی با آنها صورت گرفت و به همه دفاتر اعلام کردیم هر دفتری اقدام به اینگونه فعالیت ها داشته باشد برخورد شدید، در حد بستن آن دفتر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برای شناسایی این دفاتر نیز بازرسان نامحسوس را به استان ها اعزام کردیم و در صورت مشاهده با آنها برخورد خواهد شد.

خداییان در مورد تعیین سقف درآمدی دفاتر و جلوگیری از توزیع ناعادلانه درآمدها گفت: برخی دراین زمینه ناراضی هستند و معتقدند رانت هایی وجود دارد و برخی دفاتر با کثرت مواجهند و برخی توان مالی خوبی ندارند. به همین دلیل سقف درآمدی را بطور میانگین تعیین خواهیم کرد که پایلوت آن اجرا شده و در آینده اجرایی خواهد شد، البته این طرح مخالفان اندکی نیز دارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: حذف اسناد عادی خواسته عمومی است، زیرا بسیاری از ناامنی ها و زمین خواری ها ناشی از همین اسناد است، به همین منظور طرحی در مجلس مطرح است و ما نیز پیش نویسی تهیه و به کمیسیون قضایی دادیم تا املاکی که دارای سابقه اسناد ثبتی هستند نقل و انتقالات آن با اسناد رسمی باشد و در غیر اینصورت مجازات‌های کیفری شامل آنها شود.

معاون رییس قوه قضائیه در مورد توزیع ناعادلانه دفاتر و جلوگیری از کسب درآمدهای نجومی برای تعداد معدودی از دفاتر، گفت: در این باره بحث شد که توزیع دفاتر براساس تعداد باشد یا درآمد، که نظر هیئت مدیره توزیع براساس درآمد بود و بر همین اساس سقف درآمدی دفاتر مشخص می شود تا هر دفتری به آن‌ میزان درآمد مشخص که رسید دیگر ثبتی را انجام ندهد و مردم به دفاتر دیگر ارجاع داده شوند.

وی د پاسخ به سوالی درخصوص صدور سند مالکیت برای خانه های فاقد سند موجود در بافت های فرسوده که اخیرا از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک تهران درخصوص صدور آن ابراز امیدواری شده گفت: کسانی که دارای املاک در بافت های فرسوده هستند می توانند با مراجعه به سازمان ثبت اسناد و املاک و یا به صورت الکترونیکی نسبت به صدور سند اقدام کنند.‌

براساس گزارش ایلنا در پایان این نشست پروژه های حوزه فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور رئیس این سازمان تحت عناوین؛ ثبت خودکار خلاصه معامله ارسالی دفاتر اسناد رسمی برای املاک دارای دفتر املاک الکترونیک، تولید خودکار پیش سند برای املاک دارای دفتر املاک الکترونیک، ثبت خودکار خلاصه معامله ارسالی دفاتر اسناد رسمی برای املاک دارای دفتر املاک الکترونیک، سرویس تصدیق اصالت سند مالکیت از طریق پرتاب سازمان، ایجاد درگاه واحد خدمات مشتریان، پوتال فراخوان و دریافت اطلاعات مالکیت اسناد دفترچه ای، پرتاب ثبت اینترنت شکایات مردمی، شناسایی ذینفع واحد در ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری و ارسال تقاضای صدور سند مالکیت از دفاتر اسناد رسمی به صورت الکترونیک افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار