تبیین سیاست های شش گانه مشارکت خیرین در مدارس با نیازهای ویژه

مشهد (پانا)- معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در جمع خیرین مدرسه ساز استان خراسان رضوی سیاست های شش گانه مشارکت خیرین در مدارس با نیازهای ویژه را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۶۶۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
تبیین سیاست های شش گانه مشارکت خیرین در مدارس با نیازهای ویژه

سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در این جلسه گفت: طبق فرموده حضرت امام (ره) کار برای دانش آموزان استثنائی همتراز کار برای شهدا است و این سخن جایگاه رفیع و اهمیت مدارس با نیازهای ویژه را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین سیاست های نظام مقدس جمهوری اسلامی و سند تحول بنیادین و سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور توسعه مشارکت هاست، خیرین مدرسه ساز و خیرین مدرسه یار را محور اصلی مشارکت ها دانست و در همین راستا سیاست های شش گانه مشارکت خیرین در ساخت و ساز مدارس با نیازهای ویژه را تشریح و تبیین کرد.

حسینی افزود: سیاست اول احداث، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی، فرهنگی و ورزشی متناسب با دانش آموزان با نیازهای ویژه است و در حال حاضر میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز با نیازهای ویژه در کشور ۱۴ مترمربع است که این آمار نسبت به سرانه فضای آموزشی دانش آموزان عادی بهتر است اما باید ارتقاء یابد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ۱۵۳ هزار دانش آموز به صورت ویژه و همچنین به صورت تلفیقی در یک هزار و ۵۶۳ مدرسه استثنائی، ۱۲ هزار مدرسه فراگیر و تلفیقی، ۹۰۰ مدرسه پشتیبان و با کمک ۶۷۳ مرکز مشکلات یادگیری در کشور مشغول به تحصیل می باشند.

وی تشکیل بانک اطلاعات خیرین مدارس با نیازهای ویژه کشور را سیاست دوم این سازمان برشمرد.

حسینی اظهار کرد: سیاست سوم طرح آمایش سرزمینی مدارس با نیازهای ویژه کشور در افق ۵۰ ساله است که در این طرح جنس مدرسه، مقطع، بوم و جغرافیا و نوع تجهیزات متناسب سازی و بهره ورانه مورد بررسی قرار می گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور ادامه داد: سیاست چهارم این سازمان در عرصه مشارکت خیرین طرح فراگیر شدن مشارکت در دانش آموزان با نیازهای ویژه است و علاوه بر ساخت و ساز و تجهیز مدارس به توسعه همه جانبه مشارکت های مردمی و انواع یاوری ها نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی گسترش فعالیت های مشارکتی و خیریه ای در جامعه سیاست پنجم این سازمان است گفت: باید در همه ادارات آموزش و پرورش استثنائی مجمع خیرین مدرسه یار تشکیل شود و با انعقاد تفاهم نامه های مختلف با نهادهای مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و دانشکده های روانشناسی در زمینه توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه گام برداشت. همچنین جذب مجامع بین المللی مانند یونیسف و یونسکو در زمینه های علمی و غیرعلمی نیز مورد توجه خواهد بود.

حسینی تشکیل کارگروه تسهیل امور خیرین مدرسه ساز را سیاست ششم دانست که در جهت حل مشکلات و موانع اداری نهادهای دولتی اقدام خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد بیماران اتیسم افزود: اتیسم بیماری با طیف های گوناگون است که در کشور در حال رشد است و جامعه حتما باید در کنار خانواده و معلمین این دانش آموزان یاری رسان باشد و در حال حاضر ۲۹ مدرسه اتیسم دولتی و ۱۷ مدرسه اتیسم غیردولتی در کشور مشغول به کار هستند و متاسفانه هنوز ۱۰ استان کشور فاقد مدرسه ویژه دانش آموزان اتیسم می باشد که حتما باید این مسئله رفع شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در آموزش و پرورش استثنائی کشور تعداد ۱۰۵ پروژه آموزشی در حال احداث است که تعداد ۳۳ پروژه راکد است و برای فعال شدن آن ها به ۴۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور تاکید کرد: باور جامعه به دانش آموزان با نیازهای ویژه و معلولین باید یک باور دارائی و منابع محور باشد نه باور حمایتی و آسیب شناسانه و این باور باید وجود داشته باشد که این افراد می توانند توانمند شده اشتغال یابند و به جامعه خدمت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار