مدیرکل آب منطقه‌ای استان سمنان:

تنها ۱۰ درصد امکان استحصال آب در استان سمنان وجود دارد

سمنان (پانا) - مدیرکل آب منطقه‌ای استان سمنان بابیان اینکه متوسط بارندگی در استان کم و میزان تبخیر زیاد است، گفت: تنها ۱۰ درصد امکان استحصال آب در استان وجود دارد.

کد مطلب: ۹۶۶۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد
تنها ۱۰ درصد امکان استحصال آب در استان سمنان وجود دارد

ایرج حیدریان مدیرکل آب منطقه‌ای استان سمنان در مراسم افتتاحیه طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) به میزبانی مدرسه دختران پیامبر اکرم(ص) سمنان ضمن بیان اینکه با توجه به کمبود بارش‌ها که مدیریت آب را سخت کرده است طرح داناب مأموریت جدی در حوزه آب محسوب می‌شود، ابراز داشت: اعداد و رقم‌ها نشان می‌دهد از ۹۷ هزار کیلومترمربع وسعت استان تنها کمتر از ۱۰ درصد آبخوان و امکان استحصال آب وجود دارد.

وی ضمن بیان اینکه در شرایط خشک‌سالی استفاده از ظرفیت آموزش‌وپرورش و دانشگاه می‌تواند در بهبود حکمرانی آب مؤثر باشد، افزود: با این وضعیت و شرایط آب و هوایی با بارندگی ۱۲۰ میلی‌متری آبخوان‌ها این وضعیت رادارند لذا بیش از ۱۵ سال است که خشک‌سالی را در کشور تجربه می‌کنیم.

مدیرکل آب منطقه‌ای استان سمنان بابیان اینکه راندمان آب در بخش کشاورزی استان ۳۰ درصد است، ابراز داشت: از ۸۸۰ میلی‌متر متوسط بارندگی جهان حدود ۱۴ درصد در کشور و ۵۰ درصد در استان اتفاق می‌افتد و برعکس تبخیر در دنیا ۷۰۰ میلی‌متر در کشور دو هزار و ۱۰۰ و در استان دو هزار و ۲۰۰ میلی‌متر گزارش می‌شود در استان کویری و کم‌آبی مانند سمنان چرا باید ۸۷ درصد آب صرفاً در اینجا به مصرف برسد که می‌توان مدیریت آب در مزارع را افزایش و راندمان را بالا برد.

حیدریان ضمن بیان اینکه کسری آب مخازن آب زیرزمینی استان سمنان ۱۵۰ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: در کشور طی ۲۰ سال گذشته تراز آب زیرزمینی ۱۰.۷ متر و در استان ۱۳.۲ متر کاهش پیدا کرد که این آمار بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن بیان اینکه سند بهره‌وری آب با همراهی جهاد دانشگاهی و استاندار آماده و طرح اصلاح الگوی کشت ارائه‌شده است، افزود: در کنار همه‌کاره‌ای توسعه‌ای برای طرح داناب اهمیت زیادی قائل هستیم زیرا آینده از آن دانش آموزان امروز است که بتوانند مروج مدیریت صحیح آب باشند که می‌بایست تداوم داشته و متوقف نشود تا همگان متوجه این امر شوند که باید از منابع آب به‌درستی استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار