تصویب طرح تقلیل مجازات حبس منوط به وحدت نظر مجلس و قوه قضائیه است

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه تصویب طرح تقلیل مجازات حبس با هدف کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها صورت می‌گیرد، تاکید کرد که تبدیل این طرح به قانون در پی وحدت نظر مجلس و قوه قضائیه صورت خواهد گرفت.

کد مطلب: ۹۶۶۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
تصویب طرح تقلیل مجازات حبس منوط به وحدت نظر مجلس و قوه قضائیه است

به‌گزارش خانه‌ملت، یحیی کمالی‌پور با ارزیابی مثبت از تصویب طرح دو فوریتی تقلیل مجازات حبس تعزیری و تاکید بر اینکه اگر این طرح به قانون تبدیل شود کمک زیادی به جامعه می‌کند، در بیان دلایل آن، گفت: مجازات‌های حبس کنونی بازدارنده نیست، کما اینکه 2 هزار عنوان مجرمانه در قانون داریم که برای هر کدام از آنها مجازات حبس تعیین شده است، اما نتایج موثری را به همراه نداشته است.

تعیین مجازات حبس آثار مثبتی نداشته است

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجازات حبس باید آثار مثبتی داشته باشد به این معنا که مجرم در پی آن اصلاح شود، برگشت دومی به زندان نداشته باشد و مشکلاتی که در گذشته داشته در دوران حبس برطرف شود که این موارد در محکومان به حبس مشاهده نمی‌شود.

او تصریح کرد: هدف از کاهش مجازات حبس، اصلاح مجرمان، بازدارندگی مجازات‌ها، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها است کما اینکه در شرایط کنونی 240 هزار زندانی داریم که تبعات زیادی به همراه دارد، همچنین نقش موثر ایجاد این قانون در اعتمادسازی در جامعه و رفع اتهامات حقوق بشری است.

مجلس برای تصویب این طرح در جهت تامین نظر شورای نگهبان و قوه قضائیه حرکت می‌کند

این نماینده مردم در مجلس دهم در مورد مخالفت رئیس قوه قضائیه با این طرح و احتمال رد آن از سوی شورای نگهبان یادآور شد: مهم این است که ما به وظیفه خود در این زمینه عمل کرده‌‎ایم و بر اساس نیازی که در جامعه وجود دارد تصمیم‌گیری کردیم، ضمن‌‌اینکه اگر شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد بداند، پیشنهاداتی داریم که می‌توانیم بر اساس آنها ایرادات مطرح شده را برطرف کنیم.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما به طور قطع با مسئولان قوه قضائیه نشست داشته و از نظر آنها در مورد این طرح استفاده کرده و مطمئنا به یک وحدت نظری خواهیم رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار