۵ فوتی و ۳۴۸ مصدوم بر اثر زلزله آذربایجان شرقی؛ ۴۰۰ الی ۵۰۰ واحد مسکونی بر اثر زلزله تخریب شد

پلیس راه: تمام محورهای مواصلاتی اصلی استان‌های زلزله‌زده باز است

تهران (پانا) - بر اثر زلزله ۵.۹ ریشتری بامداد امروز در آذربایجان شرقی تاکنون ۵ نفر فوت و ۳۴۸ نفر مصدوم شدند.

کد مطلب: ۹۶۶۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد
۵ فوتی و ۳۴۸ مصدوم بر اثر زلزله آذربایجان شرقی؛ ۴۰۰ الی ۵۰۰ واحد مسکونی بر اثر زلزله تخریب شد

در ساعت ۲.۱۷ بامداد امروز ۱۷ آبان زلزله‌ای ۵.۹ ریشتری در عمق دوکیلومتری زمین، طول جغرافیایی: ۴۷.۶۴ درجه و عرض جغرافیایی: ۳۷.۷۶ درجه استان آذربایجان شرقی حوالی ترک را لرزاند.

بنا بر اعلام اورژانس، فرزاد رحمانی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره آخرین وضع مصدومان حادثه زمین لرزه در این استان گفت: تا ساعت ۶:۴۵صبح آمار مصدومان در شهرستانهای میانه،سراب و هشترود آمار ۲۵۱نفر است و ۵ نفر نیز فوتی ثبت شده است.

وی افزود: از این تعداد ۱۳مصدوم بستری و بقیه تحت مراقبت‌های درمانی سرپائی قرار گرفتند. عمده این افراد دچار حملات عصبی و ترس شده‌‌اند.

افزایش آمار مصدومان به ۳۱۲ نفر

همچنین پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس از افزایش آمار مصدومان به ۳۱۲ نفر خبر داد.

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز درباره آخرین وضع مناطق زلزله زده در آذربایجان شرقی گفت: تاکنون ۶۳ روستا در مناطق زلزله‌زده مورد ارزیابی قرار گرفته است.

سلیمی با بیان اینکه ۳۰ تیم ارزیاب در منطقه زلزله‌زده حضور دارند، تصریح کرد: چادر و بسته‌های غذایی نیز آماده و در حال توزیع بین زلزله زدگان است.

وی همچنین از آماده باش نیروهای هلال احمر در استانهای زنجان، آذربایجان غربی، اردبیل و گیلان خبر داد.

تمام محورهای مواصلاتی اصلی استان‌های زلزله‌زده باز است

سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به وقوع زلزله در بامداد روز جاری در برخی استان‌های شمالی کشور، اظهار کرد: طبق گزارشات واصله ترافیک در محور شمال به جنوب کرج_چالوس و همچنین در محدوده مرزن‌آباد سنگین تا نیمه سنگین است. همچنین ترافیک در محور هراز در محدوده نارنجستان و تونل شماره یک نیز سنگین است.

وی درباره مداخلات جوی در محورهای مواصلاتی کشور نیز اظهار کرد: اکنون تنها در محور شیراز _ نورآباد بارش باران مشاهده می‌شود و از سایر محورهای اصلی مداخلات جوی خاصی گزارش نشده است.

رحمانی افزود: به جهت کنترل بار ترافیکی ناشی از بازگشت مردم به شهرهایشان پس از تعطیلات، تردد هرگونه وسیله نقلیه در محور کرج به چالوس از ساعت 13 بعدازظهر روز جاری و همچنین محور رودهن به آمل از ساعت 12 ظهر ممنوع می‌باشد.

وی از مردم خواست پیش از آغاز سفر از طریق شماره گیری ٨٨٢۵۵۵۵۵ طی ساعات شبانه روز از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور مطلع شوند.

وقوع بیش از ۴۰ پس لرزه در آذربایجان شرقی

طبق اطلاعات منتشر شده در مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران تا ساعت ۹ و ۴ دقیقه صبح امروز حدود ۴۰ پس لرزه با شدت ۲.۵ تا ۴ ریشتر در منطقه ترکمنچای آذربایجان شرقی به وقوع پیوسته است.

همچنین دو لرزه با بزرگای ۲.۵ و ۲.۹ در سراب رخ داده است.

گردکشانه آذربایجان غربی نیز ساعت ۲.۳۷ لرزه‌ای به بزرگای ۴.۸ داشته است.

تخریب ۶۰ واحد مسکونی براثر زلزله

سعید کنعانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی از تخریب ۶۰ منزل مسکونی بر اثر زمین لرزه در این استان خبر داد.

به گفته وی بیشتر خسارت های ناشی از زلزله در روستاهای ورزقان و ورنکش در این استان بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی همچنین از وقوع ۴۲ پس لرزه تاکنون خبرداد.

کنعانی خاطرنشان کرد: بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته نیز برای توزیع بین مردم آسیب دیده تهیه شده است.

افزایش مصدومان زمین‌لرزه

رئیس سازمان امداد و نجات از افزایش مصدومان زمین‌لرزه و تخریب صددرصدی ۴۰ واحد مسکونی خبر داد و گفت : تاکنون ۳۳۲ نفر مصدوم شده اند که از این تعداد ۶۵ نفر براثر ریزش آوار دچار مصدومیت شده اند و همچنین ۲۷۴ نفر بر اثر ترس و هنگام فرار مصدوم شده‌اند.

رییس سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: ۴۰ باب منزل مسکونی ورنکش، ترکمنچای و شهر ترک صددرصد تخریب شده اند همچنین در ۱۴ روستا شاهد ترک خوردگی دیوارها و ریزش برخی اماکن هستیم.

تشکیل ستاد بحران در بهزیستی استان گیلان

در پی وقوع زلزله شب گذشته در استان گیلان درآغازین ساعت صبح امروز (۱۷ آبان ماه) جهت پیگیری وضعیت مددجویان و خسارات احتمالی منازل آن‌ها همچنین وضعیت مراکز تحت پوشش بهزیستی و مددجویان مقیم درمراکز شبانه‌روزی استان ، ستاد بحران دربهزیستی تمام شهرستانها تشکیل و کلیه مرخصی ها لغو شده است. رصد و گزارش دهی روسای شهرستان‌ها کماکان ادامه دارد.

افزایش شمار مصدومان

پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس از افزایش شمار مصدومان به ۳۴۸ نفر خبر داد.

تخریب ۴۰۰ الی ۵۰۰ واحد مسکونی بر اثر زلزله

سماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت در مناطق زلزله‌زده گفت: آقای روحانی پس از اخذ گزارش استاندار، دستور بسیج تمامی امکانات برای امداد رسانی موثر و سریع به مناطق زلزله زده و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله زدگان را صادر کرده‌است.

وی با اشاره به دستور وزیر کشور مبنی بر رسیدگی سریع به وضع زلزله زدگان، ادامه داد: نیروهای ارزیاب هم به منطقه اعزام شدند و با توجه به گزارشات اعلام شده ۴۰۰ الی ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده‌اند و تعدادی از دام‌ها نیز دچار آسیب شده‌اند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: تمام محورهای مواصلاتی اصلی استان‌های زلزله‌زده باز است.

نجار با اشاره به توزیع اقلام امدادی و زیستی در مناطق زلزله‌زده گفت: اقلام زیستی شامل چادر، ‌پتو،‌ چراغ والور با توجه به سرمای منطقه، سبدهای غذایی ۷۲ ساعته به منطقه اعزام شد و با آغاز اسکان اضطراری، بقیه مواد غذایی میان آسیب دیدگان توزیع می‌شود.

نیاز هزار و ۱۰۰ خانوار به اسکان اضطراری

رئیس جمعیت هلال احمر درباره آخرین از ارزیابی ۸۰ روستا در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت هزار و ۱۰۰ خانوار در مناطق زلزله‌زده نیاز به اسکان اضطراری دارند.

علی‌اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر درباره آخرین وضع امداد رسانی در مناطق زلزله زده گفت: به دنبال زلزله ۵.۹ ریشتری ۳۴ تیم عملیات امداد و نجات و آواربرداری در ساعات اولیه اعزام شدند. تاکنون نیز عملیات امداد و نجات و آواربرداری در حال انجام است.

وی ادامه داد: در اولین ساعات صبح امروز ۲ فروند بالگرد به منطقه زلزله زده اعزام شده است. متاسفانه ۵ نفر فوت شده‌اند و ۳۴۸ نفر مصدوم شده‌اند که بیشتر مصدومان به دلیل ترس ناشی از زلزله و در هنگام فرار دچار مصدومیت شده‌اند.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه زلزله در ۶ شهر و ۱۴۵ روستا احساس شده‌است، تصریح کرد: تاکنون ۶۰ درصد عملیات اسکان در روستاهایی که خسارت بیشتری دیده‌اند، انجام شده است و چادر در بین خانوارها توزیع شده است. البته هزار و ۱۰۰ خانوار نیاز به اسکان دارند و با توجه به پس‌لرزه‌ها خانواده‌ها باید در چادر‌ها اسکان داشته باشند.

پیوندی با بیان اینکه تاکنون ۸۰ روستا مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند گفت: امیدواریم بتوانیم سریعتر دیگر روستاها را نیز مورد ارزیابی قرار داده و بسته غذایی و اقلام امدادی در بین آسیب دیدگان توزیع کنیم.

این خبر به روز رسانی می شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار