هفته دوم آبان؛ از تبلیغ چند همسری تا اعلام حکم قطعی راننده پورشه جنجالی

تهران (پانا) - تبلیغ موضوع چند همسری و واکنش مسئولان و کارشناسان حوزه خانواده به آن، آغاز واکسیناسیون HPV از سال آینده، شناسایی ۳۶ گلوگاه فساد در شهرداری تهران، پایان محاکمه پرونده فعالان محیط زیستی و اعلام حکم قطعی راننده پورشه جنجالی در اصفهان گزیده‌ای است از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۶۶۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد
هفته دوم آبان؛ از تبلیغ چند همسری تا اعلام حکم قطعی راننده پورشه جنجالی

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است. هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

سهم 3 دهم درصدی فضای مجازی در ازدواج

ازدواج جوانان یکی از دغدغه‌های کارشناسان حوزه خانواده است. امروزه نحوه آشنایی جوانان با یکدیگر، مثل گذشته نیست که جوانان فقط با معرفی خانواده‌ها با یکدیگر آشنا و سپس ازدواج کنند بلکه امروز جوانان از طریق فضای مجازی نیز با یکدیگر آشنا می‌شوند و برای ازدواجشان تصمیم می‌گیرند. به گفته مرضیه ابراهیمی، مدیر طرح پیمایش ملی خانواده در پیمایشی که در این راستا در سال گذشته صورت گرفته است مشخص شد 3 دهم درصد از نحوه آشنایی افرادی که با یکدیگر ازدواج کرده‌اند از طریق اینترنت صورت گرفته است.

مرضیه ابراهیمی افزود: در پیمایش ملی خانواده طبق نظرسنجی‌هایی که از متاهلان درباره نحوه آشنایی آنها صورت گرفته است، بیشترین نحوه آشنایی از طریق معرفی خانواده‌ها بوده است و سه دهم درصد از طریق اینترنت بوده است. در این پیمایش دریافتیم که هنوز الگوهای سنتی در میان جوانان مجرد و در میان متاهلان، الگوهای مهمی در همسرگزینی هستند.

واکنش‌ها به موضوع چندهمسری

انتشار پوستر برگزاری کارگاه مهارت‌های ارتباطی خانواده چندهمسری، بار دیگر این موضوع جنجالی را بر سر زبان‌ها انداخته است و با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است. معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در واکنش به انتشار برخی تبلیغات در فضای مجازی برای ترویج چندهمسری و برگزاری کارگاه آموزشی در این زمینه گفت: مواردی که در شرع نسبت به موضوع همسر دوم تاکید شده است یا گفته بزرگان مربوط به موارد خاص و بر حسب نیاز و ضرورت است و اصلا عمومیت ندارد و عمومیت دادن موضوع چندهمسری اصلا به صلاح نیست.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه عمومیت دادن موضوع چندهمسری اصلا به صلاح نیست، گفت: مقام معظم رهبری نیز درباره چندهمسری فقط در موارد خاص تاکید داشتند. چندهمسری از مسایلی است که جوانان را نسبت به مساله ازدواج فراری می‌دهد و می‌ترساند، بنابراین نباید کاری کرد که جوانان این احساس را داشته باشند.

سعید خراط‌ها جامعه‌شناس نیز در این باره گفت: چندهمسری جایی در فهرست مسائل و مشکلات اجتماعی ندارد و موضوعی که اکنون باید در جامعه مورد توجه قرار بگیرد ازدواج و طلاق است. او تصریح کرد: در مورد جامعه ما چند همسری مساله نیست و موضوعیت ندارد و به نظرم امری نابجا است و متاسفانه می‌بینیم برنامه‌هایی هم با موضوع چندهمسری در تلویزیون پخش می‌شود که اثر منفی دارد و کودکان و نوجوانان این آموزش‌های غلط را در جامعه می‌بینند. در حالی که به جای این‌که ساختار برنامه به موضوع تحکیم بنیان خانواده بپردازد معطوف به فروریختن خانواده است.

آغاز واکسیناسیون HPV از سال آینده

ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV، ویروسی است که بیش‌تر از همه در زمان آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد. این ویروس بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد. اکثر مردان و زنانی که دچار این عفونت هستند از این موضوع بی‌اطلاع هستند زیرا در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود. اما در برخی از موارد، انواع خاصی از HPV می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) می‌شود. یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری تزریق واکسن است. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در یک شرکت دانش بنیان داخلی به تولید رسیده و اوایل سال آینده واکسیناسیون علیه این ویروس در دختران زیر ۱۶ سال یکی از استان ها که احتمالا استان فارس است، آغاز می‌شود.

او تاکید کرد: بعد از اینکه نتایج این واکسیناسیون مشخص شد و واکسن نیز به تولید انبوه رسید و کمیته ملی کشوری واکسیناسیون آن را تایید کرد، آن موقع این واکسیناسیون را سراسری می‌کنیم.

شرط بچه دار نشدن در ازدواج باطل است

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته است که دو سالی می‌شود زوجین هنگام عقد، بچه دار نشدن را شرط می‌کنند. این موضوع با واکنش رئیس هیات مدیره کانون سردفتران ازدواج و طلاق روبرو شده است. علی مظفری، رئیس هیات مدیره کانون سردفتران ازدواج و طلاق در واکنش به اظهارات یک نماینده مجلس مبنی بر شیوع درج شرط ضمن عقد نکاح مبنی بر بچه دار نشدن، گفت که چنین موضوعی وجود ندارد و این شرط نیز از نظر اکثر فقها باطل است. او تاکید کرد: این موضوع تعجب آور است و اصلا معلوم نیست منبع و ماخذ آن کجا و چگونه بوده است زیرا تمام شروط ضمن عقد که قید می شود در فناوری سازمان ثبت قابل مشاهده است. در این چند روز که این خبر مخابره شد، یک مورد هم نداشته ایم و تعجب آور است که چنین موضوعاتی که تاثیر سوء دارد، اعلام شده است.

مظفری درباره اینکه آیا می شود شرط بچه دار نشدن را در عقدنامه قید کرد یا خیر؟ گفت: خیر. اختلاف فقهی اینجا مطرح است و اکثر قریب به اتفاق، نظر فقها و مراجع عظام این است که شرط باطل است زیرا بحث فقهی و نکاح بار شرعی است و نظر مراجع به این سمت است. به همین دلیل از نظر شرعی باطل است.

شناسایی ۳۶ گلوگاه فساد در شهرداری تهران

فساد در شهرداری تهران یکی از موضوعاتی است که همواره مطرح می‌شود. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران از شناسایی ۳۶ گلوگاه فساد در شهرداری تهران خبر داده و گفته است: بر اساس نتایج پژوهش انجام شده از سوی اداره کل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت، ۳۶ گلوگاه فسادزا در شهرداری تهران شناسایی و اولویت بندی شده است. در حوزه شهرسازی و معماری مواردی همچون «فرآیند تصمیم گیری در کمیسیون ماده ۵»، فرآیند تصمیم گیری در شورای معماری مناطق، نحوه خدمات رسانی دفاتر خدمات الکترونیک، فرآیند تایید اجرای ضوابط در صدور پایان کار، فرآیند صدور آرای تخلفات و اجرای آن در کمیسیون ماده صد، از مهمترین حوزه های شکل گیری فساد در ساختار شهرداری ذکر شده‌اند.

پایان محاکمه پرونده فعالان محیط زیستی

مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه متهمان این پرونده هستند که همگی در بازداشت به‌سر می‌برند. پرونده فعالان محیط زیستی بازداشت شده، هشت متهم دارد که اتهام چهار نفر از آنها اخیراً از افساد فی‌الارض به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران جهت جاسوسی به‌ نفع سیا و موساد» تغییر پیدا کرد. سید کاظم حسینی، وکیل مدافع متهمان پرونده معروف به فعالان محیط زیستی از اخذ آخرین دفاعیات و پایان محاکمه متهمان خبر داد و گفت: آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان این پرونده برگزار و از تمام متهمان آخرین دفاع اخذ شده است و اکنون منتظر صدور حکم دادگاه هستیم.

این وکیل دادگستری افزود: دادگاه در اخذ آخرین دفاع، به تمام متهمان ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی را تفهیم کرده است که این ماده مقرر می‌دارد: «هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به‌ نحوی علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتی که محارب شناخته نشود ‌به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شود.»

اعلام حکم قطعی راننده پورشه جنجالی

در هفته‌ای که سپری شد سیزدهمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران برگزار شد. اعلام حکم قطعی راننده پورشه جنجالی اصفهان، استرداد 7300 میلیارد تومان از مطالبات معوقه بانک‌ها از سوی اداره اجرای ثبت اسناد و املاک کشور به بیت المال، آخرین وضع پرونده خصوصی سازی، صدور کیفرخواست ۲۲ متهم پرونده قطار سمنان و سقوط هواپیمای آسمان، آخرین وضع پرونده روح الله زم، آخرین وضع پرونده کلاهبرداری از کامیون‌داران، آخرین وضع پرونده بانک سرمایه و فساد سازمان یافته آن، آخرین وضع پرونده سیف و عراقچی بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه قضا از زبان سخنگو بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار