در گفت‌وگوی پانا با نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

پیش‌بینی کاهش 15 درصدی قیمت مسکن تا پایان سال

تهران (پانا) - نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه رشد قیمت مسکن در اواخر سال 96 و سال 97 سونامی‌گونه و سوداگرانه بوده است و اکنون نرخ‌ها با از بین رفتن تدریجی حباب در حال نزدیک شدن به نرخ واقعی است می‌گوید پیش‌بینی می‌شود که نرخ مسکن در ماه‌های آتی با کاهش 15 درصدی همراه باشد و در بهار 99 رکود غیرتورمی داشته باشد.

کد مطلب: ۹۶۶۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی کاهش 15 درصدی قیمت مسکن تا پایان سال

حسام عقبایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد: «سال 97 بخش مسکن در رکودی تورمی بود که در نیمه دوم سال 98 نیز ادامه داشت. این رکود موجب شد تا معاملات مسکن به شدت کاهش یابد به گونه‌ای که میزان معاملات تا 70 درصد نیز کاهش یافت. در کنار این شرایط رشد قیمت مسکن نیز وجود داشت و مطابق با آمار بانک مرکزی در شهرهای بزرگ قیمت مسکن تا 120 درصد افزایش یافت.»

وی ادامه داد: «افزایش ناگهانی قیمت بر قدرت خرید مردم تاثیری منفی به همراه داشت و از آنجا که تسهیلات مسکن در شهرهای بزرگ تنها پاسخگوی خرید چند مترمربع از یک واحد مسکونی است، معاملات با کاهش قابل توجهی همراه شد.»

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: «متوسط بهای مسکن در شهری مانند تهران تا 14 میلیون تومان افزایش یافت که اکنون با اندکی کاهش به 12میلیون تومان رسیده است. معاملات مسکن با روندی نزولی رو به کاهش است و حجم معاملات نیز روندی نزولی داشته است.»

پیشی‌گرفتن قیمت مسکن از نرخ تورم

وی با اعلام روند کاهشی قیمت مسکن از نیمه اول شهریور امسال گفت:‌ «افزایش قیمت‌ها رکود شدید معاملات را به دنبال داشت و اکنون نیز با کاهش اندک مواجه بوده است. درحالی که نرخ تورم تا حدود 40 درصد افزایش یافته است.»

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: «رشد قیمت مسکن سوداگرانه و غیرمنطقی بوده است که مهمترین دلیل آن ورود سرمایه‌های سرگردان به این بخش مهم اقتصادی کشور بوده است.»

وی ادامه داد: «بیش از 70 درصد از آنچه که در مورد افزایش قیمت مسکن درسالهای 97 و 98 به وجود آمده است ناشی از حضور سرمایه‌های سرگردان در اقتصاد و تنها حدود 30 درصد از آن مربوط به تقاضای مصرفی است.»

حاشیه‌نشینی حاصل افزایش‌های غیرمنطقی قیمت مسکن

عقبایی خاطرنشان کرد:‌ «یکی از تبعات افزایش قیمت مسکن در کشور رانده‌شدن بخشی از جمعیت به حاشیه شهرها بوده است که این حاشیه‌نشینی به طور حتم تبعات اجتماعی خود را به دنبال داشته است.»

وی ادامه داد: «در نیمه دوم سال 98 وضع مسکن به گونه‌ای است که همان وضعیت رکود تورمی ادامه دارد. معاملات مسکن افزایشی نداشته است و اگرچه قیمت‌ها کاهش داشته است اما رونقی در معاملات دیده نمی‌شود.»

عقبایی درباره کاهش قیمت مسکن در سال جاری گفت: «در تمامی شهرهای بزرگ در واحدهای بالای 150 متر حدود 40 درصد از قیمت مسکن کاسته شده است و در واحدهای کوچک‌متراژ نیز قیمت مسکن تا 30 درصد کاهش داشته است. به این معنا که واحد کوچکی که در جنوب شهر تهران حدود 700 میلیون تومان معامله شده است اکنون 560 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.»

کاهش قیمت واحدهای لوکس و لاکچری

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور عنوان کرد: «واحدهای لوکس نیز با کاهش قیمت بیشتری همراه بوده‌اند اما به طور میانگین این واحدها با کاهش حدود 40 درصدی در شهرهای بزرگ همراه بوده‌اند.»

پیش‌بینی رکود غیرتورمی مسکن در سال 99

وی درباره پیش‌بینی بازار مسکن در ادامه سال 98 نیز گفت: «زمستان 98 و بهار 99 بخش مسکن با رکود غیرتورمی همراه خواهد بود. به این معنا که افزایش قیمت وجود نخواهد داشت و حتی در آبان و اسفند سال جاری امکان کاهش بیشتر قیمت مسکن وجود خواهد داشت و ریزش 15 درصدی قابل پیش‌بینی است.»

عقبایی عنوان کرد: «بازار مسکن از بهمن 98 رکود عمیق‌تری خواهد داشت و به این دلیل که در‌آستانه انتخابات مجلس قرار داریم ممکن است معاملات مسکن با رکود بیشتری همراه باشد.»

وی ادامه داد: «آپارتمان‌هایی که در سال 96 حدود 500 میلیون تومان قیمت داشتند در سال 97 به یک میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده‌اند. قیمت مسکن اکنون درحال نزدیک شدن به قیمـت‌های واقعی و در تناسب نسبی با نرخ تورم است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار