معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی مطرح کرد:

ارزشیابی مستمر جامع ترین و اثربخش ترین ارزشیابی در جهت ارتقاء کیفیت بخشی آموزشی

مشهد (پانا) - معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی با توجه به حذف آزمون پیشرفت تحصیلی در سال تحصیلی 99-98، ارزشیابی مستمر را جامع ترین و اثربخش ترین ارزشیابی جایگزین در جهت ارتقاء کیفیت بخشی آموزشی در مدارس دانست.

کد مطلب: ۹۶۶۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
ارزشیابی مستمر جامع ترین و اثربخش ترین ارزشیابی در جهت ارتقاء کیفیت بخشی آموزشی

رضا صابری تولایی معاون آموزش متوسطه این اداره کل در این خصوص گفت: سال تحصیلی جدید را در حوزه آموزش متوسطه با شعار محوری و استراتژیک " ارتقای مدیریت آموزشگاهی، ارزشیابی مستمر " آغاز نمودیم و بدیهی است تمام برنامه های آموزشی این حوزه در تحقق این شعار متمرکز خواهد شد، در همین راستا براساس سیاست ها و رویکردهای آموزش و پرورش استان مقرر گردید در سال تحصیلی ۹۹-۹۸، آزمون پیشرفت تحصیلی برگزار نشود.

وی افزود: از آنجا که ارزشیابی جزء لاینفکی از فرآیند یاددهی و یادگیری می باشد تبعا برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان و پیشگیری از افت آموزشی و براساس آیین نامه ارزشیابی تحصیلی، بایستی راهکارهای دیگری در کانون توجه متولیان آموزش و پرورش قرار گیرد.

صابری تولایی تصریح کرد: این واقعیت را نباید نادیده گرفت که آزمون پیشرفت تحصیلی در صورت پیرایش و استاندارد سازی مبتنی بر رویکردهای نوین می توانست ظرفیت های مناسبی را در راستای نیل به کیفیت بخشی آموزشی در اختیار متولیان آن قرار دهد لیکن معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی به عنوان متولی آموزش متوسطه در استان، با توجه به ایرادات شکلی مترتب بر مدل فعلی آزمون پیشرفت تحصیلی و البته با تکیه بر اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و راهکارهای عملیاتی آن و بهره گیری از روش های جایگزین و موثر در جهت ارتقاء کیفیت آموزشی، استراتژی خود را متمرکز بر شعار محوری با عنوان " ارزشیابی مستمر" برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ نموده است.

معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: از مهمترین و اثربخش ترین گزینه های مطرح شده توسط قانونگذار برای پایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان، برگزاری آزمون های مستمر (تکوینی) در مدارس است و به همین منظور جایگاه آزمون های مستمر در فرآیند یادگیری بسیار حائز اهمیت می باشد.

وی در ادامه ارزشیابی تحصیلی و تربیتی را بخش جدایی ناپذیر فرآیند یاددهی یادگیری دانست و گفت: داوری و قضاوت در مورد آموخته ها و تغییر رفتار دانش آموزان در جهت نیل به هدف های آموزشی و پرورشی براساس ارزشیابی آن انجام می شود که از موثرترین اشکال ارزشیابی می توان به ارزشیابی مستمر (تکوینی) اشاره کرد.

صابری تولایی خاطرنشان کرد: ارزشیابی مستمر به مجموعه اقدامات و فعالیت هایی گفته می شود که به صورت مستمر توسط معلم و دانش آموز و سایر ارزیابی کنندگان به منظور بهبود فرآیند یاددهی یادگیری، در طول هر نوبت به عمل می آید که شامل انجام تکالیف درسی، آزمون های عملکردی، فعالیت های فردی یا گروهی مرتبط با درس خارج از کلاس (فعالیت های پژوهشی و ...)، ارزشیابی های باز و مشاهدات تدریجی رفتار و خود ارزیابی و نظر اولیای دانش آموز می باشد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ارزشیابی مستمر را جامع ترین و اثربخش ترین ارزشیابی جایگزین در جهت ارتقاء کیفیت بخشی آموزشی در مدارس دانست و جامعیت، چند بعدی بودن، مشارکت، وجود رابطه یادگیری و یاددهی، استمرار و همیشگی بودن، بروز خلاقیت و افزایش تمرین و ممارست را از مهمترین ویژگی های این نوع ارزشیابی برشمرد.

وی در ادامه از روسای ادارات آموزش و پرورش، معاونین آموزشی،کارشناس مسولان و کارشناسان حوزه آموزش متوسطه خواست تمام همت خود را بکار گیرند و بستر لازم را فراهم نمایند تا مدیران مدارس، دبیران و سایر عوامل اجرایی نسبت به نهادینه کردن این مهم و تحقق عملی شعار محوری " ارتقای مدیریت آموزشگاهی، ارزشیابی مستمر" اهتمام ورزند.

صابری تولایی در پایان تاکید کرد: عدم برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان نباید منجر به ورود موسسات آموزشی و سوء استفاده افراد فرصت طلب در مدارس شود و مدیران مدارس نسبت به این موضوع اهتمام و توجه ویژه داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار