در جریان نشست خبری و در پاسخ به سوال پانا

صالحی: ایران به گام‌های خود برای کاهش تعهدات هسته‌ای ادامه خواهد داد

برخی از گام‌های ایران در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای برگشت‌پذیر نیست

نطنز (پانا) – رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی معتقد است که برخی از اقدامات و گام‌های برداشته شده توسط ایران در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای خود برگشت‌پذیر نیست در حالی که اکثریت آن‌ها امکان برگشت‌پذیری را دارد

کد مطلب: ۹۶۶۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
صالحی: ایران به گام‌های خود برای کاهش تعهدات هسته‌ای ادامه خواهد داد

علی اکبر صالحی پس از بازدید از سایت هسته‌ای نطنز و رونمایی از برخی دستاوردهای هسته‌ای در جریان نشست خبری خود که در سایت نظنز برگزار شد با اشاره به سیزدهم آبان ماه اظهار کرد: «امروز مصادف است با ۱۳ ابان روزی سرنوشت‌ساز و افتخار آفرین به خصوص ۱۳ ابان ۵۷ که تعدادی از دانش‌آموزان توطط رژیم منفور گذشته به شهادت رسیدند، امروز این تقارن را به فال نیک می‌گیریم و پیمان می‌بندیم با شهدا و شهدای هسته‌ای که جمع سازمان انرژی اتمی در چارچوب منویات رهبری با قدرت پیش رود.»

او ادامه داد: «برجام نتیجه تفاهم ایران با ۶ کشور بود که مبنای مذاکره برجام از منظر جمهوری اسلامی به خصوص در بعد فنی به این صورت بود که بنا به توصیه مسئولان ارشد نظام به ویژه مقام رهبری حقوق هسته‌ای ایران پابرجا بماند و هیچ یک از حقوق هسته‌ای ایران واگذار نشود. البته از منظر طرف مقابل برجام توافقی بود که زمینه فعالیت غیر صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را ببندد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین خاطرنشان کرد: «آن‌ها محدودیت‌هایی در نظر داشتند و پیشنهاد دادند و بحث در همین باره بود. محدودیت‌های اعمال شده دارای مدت زمانی مشخص در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای بود و دیگری محدودیت بخشی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت هسته‌ای. به عنوان نمونه‌ IR6 را می‌توان مثال زد که یک ماشین سانتریفیوژ پیشرفته است که در سال ۸۸ کلید خورد و در فروردین ۸۹ رونمایی شد.»

با خروج آمریکا از برجام روند اقدامات هسته‌ای را جلو انداختیم

صالحی تصریح کرد: «حدود ۹ سال از رونمایی اولین نمونه این سانتریفیوژ می‌گذرد و ۵ سال از فعالیت روی IR6 به قبل از برجام باز می‌شود. اگر می‌خواستیم این ماشین را به تولید انبوه برسانیم باید طبق اطلاعات مستند حداقل ۸ سال زمان می‌گذاشتیم. از ابتدای عملیاتی شدن برجام ۴ سال می‌گذرد. اگر طبق معیار آن‌ها پیش می‌رفتیم چند سال بعد باید اینکار را می‌کردیم.»

این مقام مسئول همچنین بیان کرد: «ما ۵ سال روی این ماشین کار کرده بودیم و هم اکنون روی زنجیره ۲۰ تایی و ۳۰ تایی کار می‌کنیم. این تقریبا همان مقدار زمان می‌برد که در دوره برجام تعریف کردند که حدود ۱۰ سال است.۴ سال از برجام گذشته و ما در زنجیره ۲۰ تایی بودیم و باید ۴ سال و نیم دیگر به ۳۰ تایی می‌رسیدیم اما با خروج آمریکا از برجام برای نشان دادن اقتدار ملی و توانایی هسته‌ای و بنا به دستور مقامات ارشد کشور، این کار را جلو انداختیم و زنجیره ۳۰ تایی را راه‌اندازی کردیم.»

صالحی در ادامه درباره حقوق کامل هسته‌ای ایران نیز بیان کرد: «حفظ چرخه کامل سوخت از اکتشاف و استخراج تا تبدیل اورانیوم و پسماندداری در ایران وجود دارد و تمام آن‌ها به خوبی انجام می‌شود.»

او همچنین یادآور شد: «دومین اقدام ساخت نیروگاه‌های قدرت است که هفته دیگر بتن‌ریزی آن در دو نیروگاه بوشهر آغاز خواهد شد. حق دیگر ایران در این زمینه تحقیق و توسعه است که در هیچ یک از این موراد محدودیت را نپذیرفتیم.»

غنی‌سازی 2 هزار و 60 سو با سانتریفیوژهای نسل جدید

رئیس سازمان انرژی اتمی در باره بازدید صورت گرفته از از سالن 8s که سالن تحقیق و توسعه سایت هسته‌ای نطنز محسوب می‌شود نیز گفت: «این سالن امروز پر از ماشین‌ها و سانتریفیوژهای تماما نسل جدید بود که ۱۵ نوع ماشین نسل جدید به اضافه یک نوع دیگر ماشین مادیولار را امروز مشاهده کردیم. بعضی از ماشین‌ها در دو ماه اخیر ساخته شد همچون IR9 با سوی ۵۰ ، IR7 ، IR6S، IR5 و ...»

صالحی همچنین متذکر شد: «پیش از توافق هسته‌ای میزان غنی‌سازی ایران نزدیک به ۱۱ هزار سو بود که بعد از گام سوم به ۸ هزار و ۶۰۰ سو رسیده و این یعنی به قبل از برجام نزدیک شده است.»

او یادآور شد: «از این میزان 2 هزار ۶۰ سو با ماشین‌های نسل جدید در سالن سانتریفیوژهای مدرن که چند ماه پیش و به دستور رهبری افتتاح شد، تولید شده است. همه اینها نشان می‌دهد که صنعت هسته‌ای ایران در ۴ سال بعد از برجام با قدرت به حرکت خود ادامه داده است.»

او بیان کرد: «صنعت هسته‌ای ایران با قدرت پیش می‌رود البته نیاز به حمایت مالی دولت داریم. سانتریفیوژها گران قیمت هستند و امیدواریم دولت عنایت لازم را داشته باشد که بتوانیم پیش برویم.»

سال 88 تصمیم گرفتیم که تولید سانتریفیوژ را خودمان انجام دهیم

صالحی درباره پیام ایران از ساخت سانتریفیوژهای جدید نیز گفت: «هر سانتریفیوژ مثل گلی است و خصوصیات خاص خود را دارد. ما به غیر از سانتریفیوژ نسل اول که P1 نام داشت و خیلی طول کشید تا اولین زنجیره ماشین را بعد از ۱۷ سال راه اندازی کنیم، روی پای خود ایستادیم و به تنهایی سانتریفیوژ تولید کردیم»

او افزود: «در سال ۸۸ تصمیم گرفتیم کار را به صورت علمی پیش ببریم، نرم افزارهایی را داشته باشیم و خودمان طراحی کنیم. اکنون برای هر سانتریفیوژ ۲۵۰۰ سند علمی ایجاد می‌شود. سانتریفیوژها دو دسته اصلی دارند؛ تحت بحران و فوق بحرانی که تفاوت آن‌ها در تعداد روتور است.»

کاش انتقادها علمی باشد ولی انتقاد علمی کار هرکسی نیست

او درباره انتقادها به سازمان انرژی اتمی نیز بیان کرد: «در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مکتوب دیدم که عین عبارت که صنعت هسته‌ای نابود شده است را منتشر کردند. شما دیدید آن را دیدید؟ این چه صنعتی است که نابود شده اما در دو ماه گذشته ۲۶۶۰ سو توانسته تولید کند؟ انتقاد درست اشکالی ندارد . ممکن است در ابعاد اقتصادی تحریمی سیاسی و ... برجام ایراداتی داشته باشد ولی من به آن‌ها ورود نمی‌کنم. اینکه به صورت عمومی اعلام کردند که سانتریفیوژها را با لگد زدند و برداشتند، درست نیست. کاش انتقادها علمی باشد اما مسائل علمی را هر کسی نمی‌تواند درباره‌اش اظهار نظر کند.»

این مقام مسئول در جمهوری اسلامی تصریح کرد: «مقام معظم رهبری پیش از یرجام یک فرمان ۹ ماده ای داشتند که ۴ بندش به سازمان انرژی اتمی مربوط بود و ما همه را به صورت کامل اجرایی کردیم.»

صالحی درباره بازرسی‌های هسته‌ای و گام چهارم کاهی تعهدات هسته‌ای نیز گفت: «تحولات بین‌المللی را هیات نظارت بر برجام رصد می‌کند، این کار شورای عالی امنیت ملی نیست. من نمی‌توانم درباره پیشنهادهای سازمان انرژی اتمی چیزی بگویم چراکه هیات نظارت بر حسن اجرای برجام در نهایت باید درباره آن تصمیم‌گیری کند.»

ظرف دو سال توانیم غنی‌سازی 20 درصدی انجام دهیم

معاون رئیس‌جمهوری ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ذخیره اورانیوم جمهوری اسلامی نیز بیان کرد: «ما قبلا اورانیوم غنی می‌کردیم و از سال ۸۵ تا سال پیش حدود 10 تن اورانیوم غنی شده داشتیم ولی در برجام توافق کردیم که این میزان اورانیوم ذخیره شده را به فروش برسانیم و در مقابل اورانیوم طبیعی خریداری کنیم.»

او یادآور شد: «اورانیوم را به این اعتبار غنی می‌کنیم که به عنوان سوخت در نیروگاه‌ها استفاده کنیم. ما غنی‌سازی ۲۰ درصد را بر اساس نیاز در فاصله دو سال توانستیم تولید کنیم اما امروز بدون این میزان از غنی‌سازی راکتور تهران با سوخت ایرانی به کار خود ادامه می‌دهد.»

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: «ما در ایران روی سوخت خیلی کار کردیم اما سوختی که می‌خواهیم در نیروگاه بگذاریم خیلی متفاوت از سوخت راکتور تهران است. سوخت نیروگاه بوشهر برای هر مجتمع ۵۰۰ کیلو است. اگر سوخت نشتی دهد می‌تواند مشکل‌آفرین باشد بنابراین باید برای این مساله تلاش بسیاری انجام دهیم.»

ایران 500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در اختیار دارد

صالحی همچنین بیان کرد: «میزان اورانیوم غنی شده‌ای که امروز جمهوری اسلامی در اختیار دارد حدود 500 کیلوگرم است و ایران روزانه 5 کیلوگرم نیز اورانیوم غنی می‌کند.»

صالحی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره واکنش اروپایی‌ها به علاوه چین و روسیه به گام‌های ایران در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای گفت: «ما فعلا به دو تعهدات هسته‌ای خود دست نزدیم؛ یکی توافق‌نامه پادمانی و پروتکل الحاقی و دیگری بازرسی‌های آژانس بر اساس برجام است. البته مورد دوم را در برخی موارد متوقف کردیم اما پروتکل الحاقی و‌ توافق پادمانی سر جایش است.»

او افزود: «ما باید در این موراد در چارچوب پادمان اظهارنامه کنیم که به صورت روتین انجام می‌شود و آن‌ها همه اقدامات را بررسی کردند. اروپا و امریکا از کاهش تعهدات ایران خیلی ناراحت هستند. شما مقاله‌های علمی آن‌ها را نمی‌خوانید. آن‌ها هم با شیوه خود واکنش نشان می‌دهند. واکنش کشورها واکنش احساسی و عاطفی نیست. بازتاب صاحب‌نظران و اندیشکده‌های فکری را باید بررسی کرد.»

مذاکرات سیاسی در حال انجام است

این مقام مسئول همچنین بیان کرد: «آن کسی که باید بداند و بفهمد فهمیده و می‌داند ولی درباره اینکه چه مذاکرات سیاسی در حال انجام است تنها می‌توانم بگویم که بله، در حال انجام است.»

او درباره برگشت‌پذیری گام‌های ایران در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای خود نیز گفت: «یک سری از گام‌های برداشته شده برگشت پذیر نیست اما بخش قابل توجهی از آن‌ها برگشت‌پذیر است.»

صالحی در ادامه با اشاره به واکنش اروپایی‌ها به راه‌اندازی زنجیره IR6 نیز گفت: «ما تعهدات خود را بر اساس ۱۶ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صورت تمام و کمال اجرا کردیم. امروز آن‌ها هستند که باید به تعهدات بازگردند. ما گام‌ها را صریحا اعلام کردیم. در گزارشی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تعداد و نوع سانتریفیوژها را مشخص کردیم و امروز چیزی برای اعلام وجود ندارد.»

اروپایی‌ها چون توان ندارند اقدامات ایران را می‌پذیرند

صالحی در ادامه در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه آیا واکنش اروپایی‌ها با انتظارات ایران مطابقت داشته است یا خیر و اینکه گام‌های ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: «امروز طرف مقابل عملا سه اردوگاه است. یکی آمریکا، یکی اتحادیه اروپا به ویژه انگلستان و فرانسه و آلمان و دیگری هم چین و روسیه ولی این سه اردوگاه به یک شکل فکر نمی‌کنند.»

او ادامه داد: «ایالات متحده آمریکا امروز از توافق خارج شده است و گفته برجام بدترین تفاهمی بوده که تا به حال در تاریخ آمریکا وجود داشته ولی ما نفهمیدیم این اظهار نظر آمریکایی‌ها خوب است یا خیر.»

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «با اقدامات صورت گرفته توسط ایران به ویژه نظر فنی امروز طرف امریکایی می‌گوید که چه شد فناوری هسته‌ای ایران ظرف در دو ماه توانست به روند سابق بازگردد.»

این مقام مسئول یادآور شد: «اروپایی‌ها ناراحت هستند در صحبت‌هایی که می‌کنند بسیار نگران هستند اما اروپا توان مقابله با آمریکا را ندارد. اگر اروپا توان لازم را داشت یقینا نسبت به اقدامات ایران واکنشی نشان می‌داد که بن‌بست بر طرف شود اما چون توان ندارد اقدامات ایران را می‌پذیرد.»

او بیان کرد: «چین و روسیه که حقانیت ایران را بارها اعلام کردند و گفتند ما منطق شما را می‌فهمیم لذا ما همین‌طور به گام‌های خود ادامه خواهیم داد. در بعد فنی نیز باید بگویم که همه ابعاد فنی را از پیش انجام داده‌ایم فقط امروز حجم‌ها افزایش یافته و ذخایر افزوده می‌شود.»

صالحی در خاتمه همچنین گفت که هفته آینده در بوشهر بتن‌ریزی خواهیم داشت و هفته بعد از آن ان‌شالله در اراک خواهیم بود تا شاهد راه‌اندازی راکتور ثانویه اراک باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار